תולדות - מה היה כלול במכירת הבכורה | בראשית | פורום אוצר התורה תולדות - מה היה כלול במכירת הבכורה | בראשית | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,754
תודות
7,851
נקודות
692
וימכר את בכרתו ליעקב

יל"ד מה היה כלול במכירת הבכורה, ומצינו ברש"י שנמכרה הזכות לעבוד בביהמ"ק. ובסוטה (יג, א) מבואר שגם החלק בנכסים [כחלק במערת המכפילה] היה בכלל המכירה. [וכן הראשונים שהקשו שזה דבר שלא בא לעולם פירשו שנמכרו [גם] הנכסים. ועי' גור אריה (כה, לא). וברש"י (סוטה שם ד"ה נהי) לכאורה משמע שמכר רק שלא יקבל יותר, אלא יחלקו בשוה, וכן נראה מהקצוה"ח (סי' רעח ס"ק יג ד"ה ואפש"ל) שכתב שעשיו הסתלק וזה מהני בדבר שלא בא לעולם, ושו"ר שכן כתב בספר עין אליהו על העין יעקב (סוטה פ"א)].

עוד דבר בכלל המכירה מבואר ברש"י (כז, לו) על הפסוק "גם ברוך יהיה" שמכח המכירה מגיעה הברכה ליעקב.​
 
וימכר את בכרתו ליעקב


עוד דבר בכלל המכירה מבואר ברש"י (כז, לו) על הפסוק "גם ברוך יהיה" שמכח המכירה מגיעה הברכה ליעקב.​
ראיתי מהחת"ס כעי"ז, ומבאר דיעקב ועשיו נולדו בלאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר, היינו דאחד ישמש את השני, (ובזה היה הברכות של יצחק לבניו מי יעבוד את מי) וזה היה הבכורה דהקטן ישמש את הבכור, ויעקב קנה מעשיו את הבכורה דעשיו יעבדנו, וממילא הברכות שייכים ליעקב ולא לעשיו.
 
איך יעבוד אם לא נבנה המקדש בחיי חיותו לא של עשיו ולא של יעקב.
לו ולזרעו אחריו.
וראה ברש"י:
"אלו הן שבמיתה שתויי יין ופרועי ראש אמר אני הולך למות על ידה אם כן מה חפץ לי בה"
ובבמת יחיד אין דינים אלו, וא"כ ודאי כוונתו לביהמ"ק (ועכ"פ למשכן)
 
לו ולזרעו אחריו.
וראה ברש"י:
"אלו הן שבמיתה שתויי יין ופרועי ראש אמר אני הולך למות על ידה אם כן מה חפץ לי בה"
ובבמת יחיד אין דינים אלו, וא"כ ודאי כוונתו לביהמ"ק (ועכ"פ למשכן)
אם לא היה קונה הבכורה
האם היה נשאר אצל עשיו שיבוא לעבוד במשכן שלנו?
 
יתכן.
ואם אברהם לא היה מכיר בהקב"ה אז 'ארץ קמואל' הייתה ניתנת לזרע נחור?
אולי.

של בני אליפז.
כך מונח בזכרוני ג''כ שכאן במכירת הבכורה נקבע שעתיד כלל ישראל יהא מיעקב ולא מעשיו
אבל איני מוצא עכשיו המקור לזה
 
וצ"ע דברש"י [בחלק מההוצאות] כתוב למה זה לי בכורה - דהיא עתידה להילקח מהבכורות ולהינתן לבני לוי, ולכאורה אם עשיו לא היה מוכר את הבכורה היא לא היתה ניתנת לבני לוי דהרי כל הסיבה שניתנה להם זה מכוח הבכורות שהיו שייכים בה וחטאו.
 
וצ"ע דברש"י [בחלק מההוצאות] כתוב למה זה לי בכורה - דהיא עתידה להילקח מהבכורות ולהינתן לבני לוי, ולכאורה אם עשיו לא היה מוכר את הבכורה היא לא היתה ניתנת לבני לוי דהרי כל הסיבה שניתנה להם זה מכוח הבכורות שהיו שייכים בה וחטאו.
כוונתו של עשיו שזה לא דבר ודאי, ובעבירה אחת הוא יעבור ממני. ל"ד לבני לוי, ואולי ללוי בנו של עמלק...
 
לו ולזרעו אחריו.
וראה ברש"י:
"אלו הן שבמיתה שתויי יין ופרועי ראש אמר אני הולך למות על ידה אם כן מה חפץ לי בה"
ובבמת יחיד אין דינים אלו, וא"כ ודאי כוונתו לביהמ"ק (ועכ"פ למשכן)
לא נראה מרש''י שדאג למיתת בניו וזרעו אחריו אלא דיבר על עצמו ממש.
פרוע ראש ושתויי יין לא קשיא. חדא אולי רש''י פליג וס''ל שכן אסורים בבמה קטנה ובמת יחיד.
ועוד דלמא הכוונה לענין קרבן פסח שאז הקריבו בבמת יחיד, אף שדינו שהוא רק בבמת ציבור.
אם כן מוכח שעד שלא ניתנה תורה ותא נבנה משכן ומקדש, כל דיני מזבח של מקדש הי' גם בבמות של יחיד. ונמצא שאין מחלוקת בין רש''י להרמב''ן הידוע.
היוצא שדוחק גדול לבאר צורך המכירה משום עבודות בבית המקדש ממש. וי''ל ואכמ''ל.
 
בענין חשש עשיו שעל ידי שתויי יין יתחייב מיתה, ואי איכא שתויי יין בבמה
 

קבצים מצורפים

בענין חשש עשיו שעל ידי שתויי יין יתחייב מיתה, ואי איכא שתויי יין בבמה
אכן כן הדברים הנ''ל היו לנגד עיני ולא לחנם כתבתי מה שכתבתי.
אך מה שכתב במשא יד ובזה אתם גם דורכים, לענ''ד קשה מאוד, וכי כל הנידון של עשו הי' רק על הקרבה במקום העקדה והמזבח, וכי לא הקריבו באף מקום אחר בעולם. ואם רק שם חייב מיתה, אז שלא יקריב שם אלא בבמת יחיד ולא יבוא לידי מיתה.
 
אכן כן הדברים הנ''ל היו לנגד עיני ולא לחנם כתבתי מה שכתבתי.
אך מה שכתב במשא יד ובזה אתם גם דורכים, לענ''ד קשה מאוד, וכי כל הנידון של עשו הי' רק על הקרבה במקום העקדה והמזבח, וכי לא הקריבו באף מקום אחר בעולם. ואם רק שם חייב מיתה, אז שלא יקריב שם אלא בבמת יחיד ולא יבוא לידי מיתה.
הלא לגבי להקריב בכל מקום אחר לא הוצרך יעקב לקנות הבכורה שהרי בסתם במה כשרה גם בזר
וע''כ דכל הקנין של הבכורה היה לגבי מקום המקדש שדינו במזבח
 
הלא לגבי להקריב בכל מקום אחר לא הוצרך יעקב לקנות הבכורה שהרי בסתם במה כשרה גם בזר
וע''כ דכל הקנין של הבכורה היה לגבי מקום המקדש שדינו במזבח
זה אולי נכון מצד יעקב אבינו ליישב ק' זו מזר כשר בבמה.
אבל זה לא מיישב את דברי רש''י במה שכתב בטעם שעשו לא רצה את הבכורה, מה לו ולכוונת יעקב אבינו.
וכמו שטענתי לעיל שבהכרח לא כיוון למקום המקדש בדווקא.
וממלא על פי הביאור שכתבתי וכן כתב בגבורת יצחק על התורה בנוגע לשאלה הנ''ל על רש''י, ומשם נגנב לכאורה לספר תורת הבמה שציינת, אזי מיושב גם הק' שלכם ששאלתם מזר כשר בבמה. ולהנ''ל מיושב, שגין הבמות קודם מתן תורה הי' כדין מזבח במקדש היות ועדיין לא באה לעולם תורת מקדש, ודו''ק והבן.
 
ולהנ''ל מיושב, שגין הבמות קודם מתן תורה הי' כדין מזבח במקדש היות ועדיין לא באה לעולם תורת מקדש, ודו''ק והבן.
חידוש עצום לענ''ד, ליתן לכל במה דין מזבח שבמקדש, ומכל האחרונים שייסדו שרק במקום הר המוריה היה עלה דין מזבח משמע דלא בשאר המקומות
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

איך יתכן אדם שאכל סעודת ליל שבת כשיעור ברכת...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה