חידת חנוכה - איך יתכן ש(לשיטות מסויימות) יהיה אדם חייב להדליק נר חנוכה בתשע לילות? | אוצר החידות חידת חנוכה - איך יתכן ש(לשיטות מסויימות) יהיה אדם חייב להדליק נר חנוכה בתשע לילות? | אוצר החידות
הודעה חבר 10 נבחר כפתרון הטוב ביותר.

קבצים מצורפים

איך יתכן ש(לשיטות מסויימות) יהיה אדם חייב להדליק נר חנוכה בתשע לילו
לא ידוע לי על שיטה כזאת:
ועיין כאן:
משום ספק יומא עיין בעטרת זקנים תר''ע

אלא י"ל שהורה לנו בלשון זה שאף בזמן הזה אין צריך להדליק רק בח' לילות, ולא אמרינן שבזמן הזה ראוי להדליק ט' לילות מספק כמו ביום טוב שמוסיפים יום אחד בספק, לכן כתב עד שבאחרונה יהיה ח' ולא ט' (מהרצ"ש ז"ל). חנוכה נוטריקון ח' נרות והלכה כבית הלל
 
בזמן שהיו בית דין מקדשים את החודש על פי הראייה, ובחדשים שיש בהם מועדות היו שולחים שלוחים להודיע לרחוקים אם קידשו יום שלשים או יום שלשים ואחד, כדי שידעו מתי יעשו את המועדות, היו שלוחים יוצאים אף על כסלו, מפני חנוכה. ויש מן האחרונים שכתב, שבמקום שלא היו השלוחים מגיעים, היו עושים חנוכה תשעה ימים מספק, כדרך שאמרו בכל המועדות, ואין לומר ספק-דרבנן* להקל, שכיון שהספק הוא אם יום הראשון הוא חנוכה ויום התשיעי אינו חנוכה, או להיפך, ואם נאמר להקל לא יהיה חנוכה לא ראשון ולא תשיעי, והרי אחד מהם בודאי חנוכה, לפיכך הולכים להחמיר
 
זה לא תשע לילות, אבל כן תשע ימים.
אם יום ראשון של חנוכה יוצא בשבת יוצא שהוא מדליק את הראשון במרחק של תשעה ימים מהאחרון.
זה לא נכון - כי כשיום הראשון חל בשבת אז גם יום האחרון חל בשבת והדלקת הנר האחרון הוא ביום ששי שהוא גם 8 ימים.
 

תשובה:

אם באחד מימי חנוכה עבר את קו התאריך למקום שהוא עדיין היום הקודם אז נתחייב שוב להדליק את הנרות של אותו יום שכבר הדליק לפני שעבר, ונמצא שמתווסף לו עוד לילה להדלקת נרות חנוכה.
 
חבל.
זה הפתרון שנמצא אצלי בטיוטה (ושכחתי לפרסם בפרט שלפי הכללים אין לפתור בתוך שבוע) אולי במקרה שהדליק את הנר השמיני במקומו הנוכחי, ולאחר מכן חצה את קו התאריך הבינלאומי (מה שגורם לכה"פ להפרש יממה בין המקומות) למקום חדש שעדין לא הגיע ליל שמיני, אם נאמר שמדליק פעם נוספת, הרי נמצא שהדליק תשע לילות ביחס למקומו הראשון.
 
נערך לאחרונה:

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

לֹא תוֹצִיא מִן הַבַּיִת מִן...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון
    למעלה