כתב רבינו הגרי"ז, בשטיקל המפורסם על ד' כוסות (פ"ז ה"ט), דנחלקו הראשונים בגדר דין מצוות ד' כוסות. דלדעת התוס' עניינה כשאר כל כוסות של ברכה, ועיקר העניין היא הברכה שעל הכוס. משא"כ לדעת שאר הראשונים, דדין השתייה הוא העיקרי, כמקיים של דרך חירות, ורק שאופן עשייתו היא ע"י כוס של ברכה. עיי' היטב...