נח - איך נענשו כל אנשי דור המבול פחות מגיל מאה ? | בראשית נח - איך נענשו כל אנשי דור המבול פחות מגיל מאה ? | בראשית
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
404
תודות
551
נקודות
176
ברש"י עה"פ (ה', ל"ב): "ויהי נח בן חמש מאות שנה",

כתב:

"בן חמש מאות שנה - אמר רבי יודן מה טעם כל הדורות הולידו למאה שנה וזה לחמש מאות, אמר הקדוש ברוך הוא אם רשעים הם יאבדו במים ורע לצדיק זה, ואם צדיקים הם אטריח עליו לעשות תיבות הרבה, כבש את מעיינו ולא הוליד עד שהיה בן חמש מאות שנה, כדי שלא יהא יפת הגדול שבבניו ראוי לעונשין לפני המבול, דכתיב (ישעיה ס"ה, כ'): כי הנער בן מאה שנה ימות, וראוי לעונש לעתיד, וכן לפני מתן תורה.

אם כן, צריך עיון גדול,

מה עם שאר דור המבול שהיו למטה מק' שנים,

היאך הם מתו במבול ?
 
באור החיים הק' אודות בני נח:

ועוד אחר האמת, לא מלבד שלא היו בני עונש אף על פי כן צריכין היו לזכות האב ובאמצעותו נמלטו, וצא ולמד מכל קטני דור המבול שלא היו בני עונש ואף על פי כן נאבדו יחד.

ולקמן בפרק ז' פסוק א' כתב:

או יחשוב כי בניו ונשי בניו הצלתם היא לצד שעדיין לא הגיעו לכלל העונש, ויצא מזה שיחשוב נח להכניס להציל מקטני הדור קרוביו ומיודעיו, וידין בדעתו כי אינם ראוים לעונש. ולו יהיה שלא יעשה כן על כל פנים תהיה לו בדעתו לדבר זר למה לא ינצלו מי שאינו בן עונש. לזה אמר ה' אליו כי אותך וגו', נתינת טעם לאומרו וכל ביתך, לא לטעם היותם ראוים ולא לטעם היותם קודם הגעת שני העונש אלא מטעם זכותך כי אותך ראיתי וגו', ומעתה כל שאין אביו צדיק ילכד במוקש. וכאן הודיעו כי כל שלא הגיעו לכלל עונש נענשים בעון אביהם, ערירים ימותו כל האבות, לא כן נח:
 
באור החיים הק' אודות בני נח:

ועוד אחר האמת, לא מלבד שלא היו בני עונש אף על פי כן צריכין היו לזכות האב ובאמצעותו נמלטו, וצא ולמד מכל קטני דור המבול שלא היו בני עונש ואף על פי כן נאבדו יחד.

ולקמן בפרק ז' פסוק א' כתב:

או יחשוב כי בניו ונשי בניו הצלתם היא לצד שעדיין לא הגיעו לכלל העונש, ויצא מזה שיחשוב נח להכניס להציל מקטני הדור קרוביו ומיודעיו, וידין בדעתו כי אינם ראוים לעונש. ולו יהיה שלא יעשה כן על כל פנים תהיה לו בדעתו לדבר זר למה לא ינצלו מי שאינו בן עונש. לזה אמר ה' אליו כי אותך וגו', נתינת טעם לאומרו וכל ביתך, לא לטעם היותם ראוים ולא לטעם היותם קודם הגעת שני העונש אלא מטעם זכותך כי אותך ראיתי וגו', ומעתה כל שאין אביו צדיק ילכד במוקש. וכאן הודיעו כי כל שלא הגיעו לכלל עונש נענשים בעון אביהם, ערירים ימותו כל האבות, לא כן נח:
ומה עם בני מתושלח ושאר צדיקים [אם היו] ?
 
באור החיים הק' אודות בני נח:
ועוד אחר האמת, לא מלבד שלא היו בני עונש אף על פי כן צריכין היו לזכות האב ובאמצעותו נמלטו, וצא ולמד מכל קטני דור המבול שלא היו בני עונש ואף על פי כן נאבדו יחד.

י"ל דזה היה מנשיאת חן דנח, כי גזירת המבול לא היתה עונש רגיל, אלא עניין של ביטול הבריאה כביכול, וכיון שכן אף הקטנים היו בכלל הגזירה, אלא שנח מצא חן בעיני ה', להציל את בניו, כמ"ש האוה"ח הק' דעדיין היו צריכים לזכות האב.
 
באור החיים הק' אודות בני נח:
ועוד אחר האמת, לא מלבד שלא היו בני עונש אף על פי כן צריכין היו לזכות האב ובאמצעותו נמלטו, וצא ולמד מכל קטני דור המבול שלא היו בני עונש ואף על פי כן נאבדו יחד.

י"ל דזה היה מנשיאת חן דנח, כי גזירת המבול לא היתה עונש רגיל, אלא עניין של ביטול הבריאה כביכול, וכיון שכן אף הקטנים היו בכלל הגזירה, אלא שנח מצא חן בעיני ה', להציל את בניו, כמ"ש האוה"ח הק' דעדיין היו צריכים לזכות האב.
דיברו מזה כבר לעיל,

יעוי"ש בהקשר לדברי האור החיים הקדוש.
 
עיקר הקושיא היא החילוק בין בני נח לשאר בני צדיקים שבאותו הדור.
 
באור החיים הק' אודות בני נח:
ועוד אחר האמת, לא מלבד שלא היו בני עונש אף על פי כן צריכין היו לזכות האב ובאמצעותו נמלטו, וצא ולמד מכל קטני דור המבול שלא היו בני עונש ואף על פי כן נאבדו יחד.

י"ל דזה היה מנשיאת חן דנח, כי גזירת המבול לא היתה עונש רגיל, אלא עניין של ביטול הבריאה כביכול, וכיון שכן אף הקטנים היו בכלל הגזירה, אלא שנח מצא חן בעיני ה', להציל את בניו, כמ"ש האוה"ח הק' דעדיין היו צריכים לזכות האב.
אבל רש"י כותב שקוב"ה המתין עם המבול בשביל מתושלח ?
 
עתה ראיתי מת"ח חשוב,

לדברי מרנא שר התורה הגרח"ק זיע"א ב'דעת נוטה' שעמד בקושיא זו,

ותירץ בג' אנפי:

א. בעוון אבותיהם.

ב. היו רשעים ונטבעו.

ג. העולם בכלל התחייב.

הוא לא נמצא כעת תח"י,

כשיהיה תח"י אנסה להביא דבריו במלואם.
 
עיקר הקושיא היא החילוק בין בני נח לשאר בני צדיקים שבאותו הדור.
אף אותם צדיקים של אותו הדור לא היו ראויים להיות המעמדים של הדור הבא ולהינצל רק שהקב"ה לא רצה להמיתם ע"י המבול משא"כ נח.
 
אף אותם צדיקים של אותו הדור לא היו ראויים להיות המעמדים של הדור הבא ולהינצל רק שהקב"ה לא רצה להמיתם ע"י המבול משא"כ נח.
מי יימר לן כהא,

אולי פשוט הגיע זמנם,

וזה אינו מועיל לבאר לנו מדוע לא ניצלו בניהם בזכותם.
 
עיקר הקושיא היא החילוק בין בני נח לשאר בני צדיקים שבאותו הדור
הקב"ה ראה רק בנח כאיש צדיק ותמים מכל הדור
ומה שמצאנו:
אבל רש"י כותב שקוב"ה המתין עם המבול בשביל מתושלח ?
אולי לא מוכח שהיה בדרגתו של נח
 
אבל רש"י כותב שקוב"ה המתין עם המבול בשביל מתושלח ?
לא בשביל מתושלח, אלא מפני כבודו של מתושלח וכאמור
חשבתי על שבעת ימי אבלו של מתושלח שרש"י מבאר בפרק ז פסוק ד שהשם עיכב את הפורענות שבוע משום כבודו של מתושלח.
 

הודעות מומלצות

יש ללחוץ על הקטגוריה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה