חידה בתלמוד וחז"ל - אסור או מצווה | אוצר החידות חידה בתלמוד וחז"ל - אסור או מצווה | אוצר החידות

חידה בתלמוד וחז"ל אסור או מצווה (6 צופים)

אוהב ספר

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
פותח האשכול
הודעות
601
תודות
1,042
נקודות
312
באלו דברים מצאנו מח' בגמ' האם הדבר אסור או שמצווה לעשותו?
(3 דברים לפחות)

הבהרה: כוונת החידה היא על דברים שהנידון הוא על עיקר הדבר אם מצווה לעשותו או אסור לעשותו בכל מקרה, ולא רק כשהוא נפגש עם משהו אחר
(דוגמא: הריגת רוצח שיצא מעיר מקלט, אם היה נכון, היה דוגמא טובה)
 
רוצח שיצא חוץ לעיר מקלטו האם אסור או מצוה או רשות להורגו מכות יב.
שם אין דבר שהוא או מצווה או איסור, אלא ביד כל אדם הוא או רשות או אסור, וביד גואל הדם או מצווה או רשות
 
מכשירי מילה בשבת
יפה, לא חשבתי על זה,
אלא דשם אינו מצווה מצ"ע אלא כמכשירי מצווה
החידה איירי על דבר שהוא בעצמו נזכר בתורה או מדרשא כמצווה
 
סמיכה ביו"ט
הכוונה כמובן לדבר שהוא עצמו נידון אם אסור או מצווה, ולא במקרה מסוים (כמו ביו"ט, שאז אפשר למצוא עשרות מקרים שיש בהן נידון בדחייה)
והסמיכה עצמה ודאי מצווה היא
 
אשת אח שלא היה בעולמו פלוגתא ביבמות אם הוא מצוה או ערוות אשת שח
הכוונה כמובן לדבר שהוא עצמו נידון אם אסור או מצווה, ולא במקרה מסוים (כמו ביו"ט, שאז אפשר למצוא עשרות מקרים שיש בהן נידון בדחייה)
והסמיכה עצמה ודאי מצווה היא
כמו כן במקרה שלך, עיקר דין ייבום הוא מצווה לכו"ע, ורק באופן מסויים נח'
 
באלו דברים מצאנו מח' בגמ' האם הדבר אסור או שמצווה לעשותו?
(3 דברים לפחות)
1. מילה באנדרוגינוס בשבת- מח' רי וחכמים שבת קלד:
2. נולד מהול- להטיף דם ברית בשבת דיום השמיני- מח' ב"ש וב"ה
3. מביאין שלמים ואין סומכין עליהן-עבודה בקדשים ולב"ה סומכין עליהם
ביצה יב -ב"ש אין מוציאין רטן ולולב ביו"ט- דל"ל מתוך, וב"ה מתירין
4. אשת אחיו של"ה בעולמו ויבם אח אחד -מח' ר"ש וחכ'
5. צרות לאחין מח' ב"ש וב"ה יבמות יג.
 
1. מילה באנדרוגינוס בשבת- מח' רי וחכמים שבת קלד:
2. נולד מהול- להטיף דם ברית בשבת דיום השמיני- מח' ב"ש וב"ה
3. מביאין שלמים ואין סומכין עליהן-עבודה בקדשים ולב"ה סומכין עליהם
ביצה יב -ב"ש אין מוציאין רטן ולולב ביו"ט- דל"ל מתוך, וב"ה מתירין
4. אשת אחיו של"ה בעולמו ויבם אח אחד -מח' ר"ש וחכ'
5. צרות לאחין מח' ב"ש וב"ה יבמות יג.
שוב, בכל אלו הם דברים שמצד עצמם ודאי מצוה הם (מילה, הטפת דם ברית, סמיכה, ייבום) ורק במקרים שנפגשים מול עוד משהו יש נידון האם דוחה

כוונת החידה היא על דברים שעיקר הדבר הוא נידון בכל מקרה אם מצווה לעשותו או אסור לעשותו, ולא רק כשהוא נפגש עם משהו אחר
(דוגמא: הריגת רוצח שיצא מעיר מקלט, אם היה נכון, היה דוגמא טובה)
 
שם אין דבר שהוא או מצווה או איסור, אלא ביד כל אדם הוא או רשות או אסור, וביד גואל הדם או מצווה או רשות
כן הוא במשנה
אבל בגמ' יב" הביאו עוד שיטה שגואל הדם שהרגו נהרג עליו
 
אבל בגמ' יב" הביאו עוד שיטה שגואל הדם שהרגו נהרג עליו
רק קודם עמדו לפני העדה למשפט
אבל לכו"ע עיקר הריגתו מותרת

שימו לב להבהרה בחידה
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון