סוכות, שמח"ת ושמ"ע - אתרוג שבלע איסור | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - אתרוג שבלע איסור | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,945
תודות
8,182
נקודות
807
כתב השלטה"ג (סוכה לה, ב) שאתרוג שנאסר מחמת בליעת איסור פסול. והמג"א (סי' תרמט סק"כ) כתב שאינו מוכרח, כיון שהפסול הוא רק כשאיסורו מחמת עצמו, אבל כאן אין איסורו מחמת עצמו. והגרעק"א (בהגהותיו שם) כתב להוכיח כן מהגמ' בסוכה (לה, א).

ואולי היה מקום לדון שהנה יש מחלוקת בחולין (קח, א) בחתיכה שבלעה איסור האם אמרינן חתיכה עצמה נעשית נבילה, ולשיטת הר"ן (מג, א מדה"ר) וראשונים נוספים הנידון הוא גם לגבי האם החתיכה עצמה חוזרת להיתר אם יסחט ממנה כל האיסור, וכן להר"ן ועוד ראשונים הנידון הוא בכל האיסורים, וכן ס"ל להשלטה"ג (חולין לד, א מדה"ר אות ב).

וא"כ יש לבאר שהגמ' בסוכה שהוכיח ממנה הגרעק"א שהאתרוג כשר ס"ל שחתתיכה עצמה לא נעשית נבלה, וא"כ האתרוג עצמו נשאר מותר, אבל השלטה"ג פוסק שחתיכה עצמה נעשית נבלה, וא"כ נמצא שהאתרוג אסור. [וצריך תלמוד אם זו סברא נכונה, ואם לא יהא זה לפלפולא בעלמא, ועי' חת"ס (שבת קמ, ב) שגם פלפול שאינו נכון מועיל לזכור את המקורות המובאים בו].​
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה