סוכות, שמח"ת ושמ"ע - אתרוג שבלע איסור | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - אתרוג שבלע איסור | ענייני דיומא

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,480
תודות
7,398
נקודות
692
כתב השלטה"ג (סוכה לה, ב) שאתרוג שנאסר מחמת בליעת איסור פסול. והמג"א (סי' תרמט סק"כ) כתב שאינו מוכרח, כיון שהפסול הוא רק כשאיסורו מחמת עצמו, אבל כאן אין איסורו מחמת עצמו. והגרעק"א (בהגהותיו שם) כתב להוכיח כן מהגמ' בסוכה (לה, א).

ואולי היה מקום לדון שהנה יש מחלוקת בחולין (קח, א) בחתיכה שבלעה איסור האם אמרינן חתיכה עצמה נעשית נבילה, ולשיטת הר"ן (מג, א מדה"ר) וראשונים נוספים הנידון הוא גם לגבי האם החתיכה עצמה חוזרת להיתר אם יסחט ממנה כל האיסור, וכן להר"ן ועוד ראשונים הנידון הוא בכל האיסורים, וכן ס"ל להשלטה"ג (חולין לד, א מדה"ר אות ב).

וא"כ יש לבאר שהגמ' בסוכה שהוכיח ממנה הגרעק"א שהאתרוג כשר ס"ל שחתתיכה עצמה לא נעשית נבלה, וא"כ האתרוג עצמו נשאר מותר, אבל השלטה"ג פוסק שחתיכה עצמה נעשית נבלה, וא"כ נמצא שהאתרוג אסור. [וצריך תלמוד אם זו סברא נכונה, ואם לא יהא זה לפלפולא בעלמא, ועי' חת"ס (שבת קמ, ב) שגם פלפול שאינו נכון מועיל לזכור את המקורות המובאים בו].​
 

הודעות מומלצות

רבותינו בנאות דשא בימי דפגרא, ותלמודם בידם.

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון