אב - א' אב - יומא דהילולא של אהרן הכהן ע"ה | יומא דהילולא אב - א' אב - יומא דהילולא של אהרן הכהן ע"ה | יומא דהילולא

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,774
תודות
4,925
נקודות
417
זהו היומא דהילולא היחיד שנזכר בתורה, ובשנה זו - תשפ"ה יקראו את הפרשה שמוזכר בה פטירתו ביום היארצייט.
 
"וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי, וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בַּת וַתִּקְרָא אֶת שְׁמָהּ מִרְיָם, בַּיָּמִים הַהֵם הֵחֵלּוּ הַמִּצְרִים לְמָרֵר חָיֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ אַהֲרֹן, כִּי בִּימֵי הֶרְיוֹנָהּ הֵחֵל פַּרְעֹה לִשְׁפֹּךְ זְכוּרֵיהֶם אָרְצָה וּמֵהֶם לְהַשְׁלִיךְ בַּיְאוֹר". (ילקוט שמעוני שמות רמז קס"ד)
 
"מה חרון אף היה שם שנטלה כהונה ממשה ונתנה לאהרן אמרו רבותינו זכרונם לברכה הלא אהרן אחיך הלוי וכי מאחר שאמר אחיך איני יודע שהוא לוי אלא אמר לו ראוי היית להיות כהן והוא לוי ולפי שאתה מסרב על דברי תהיה אתה לוי והוא כהן. ידעתי כי דבר ידבר הוא לפי שאמרת לא איש דברים אנכי לכך דבר ידבר הוא ומה שאתה סבור שהוא מיצר לא כן אלא שמח שנאמר וראך ושמח בלבו אמר רבי שמעון בר רבי יוסי הלב ששמח בגדולת אחיו ילבש אורים ותומים שנאמר (שמות כח ל) והיו על לב אהרן". (שמות רבה ג', י"ז)
 
"הלל אומר, הוי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". (אבות א', י"ב).
 
"אוהב שלום כיצד, מלמד שיהא אדם אוהב שלום בישראל בין כל אחד ואחד, כדרך שהיה אהרן אוהב שלום בין כל אחד ואחד. שנאמר, (מלאכי ב) "תורת אמת היתה בפיהו, ועולה לא נמצא בשפתיו, בשלום ובמישור הלך אתי, ורבים השיב מעון".

רבי מאיר אומר, מה תלמוד לומר ורבים השיב מעון, - כשהיה אהרן מהלך בדרך, פגע בו באדם רשע, ונתן לו שלום. למחר ביקש אותו האיש לעבור עבירה. אמר, אוי לי, היאך אשא עיני אחר כך ואראה את אהרן, בושתי הימנו שנתן לי שלום. נמצא אותו האיש מונע עצמו מן העבירה. וכן שני בני אדם שעשו מריבה זה עם זה, הלך אהרן וישב אצל אחד מהם. אמר לו, בני, ראה חברך מהו אומר, מטרף את לבו וקורע את בגדיו, אומר אוי לי היאך אשא את עיני ואראה את חברי, בושתי הימנו שאני הוא שסרחתי עליו. הוא יושב אצלו עד שמסיר קנאה מלבו. והולך אהרן ויושב אצל האחר, ואומר לו בני ראה חברך מהו אומר, מטרף את לבו וקורע את בגדיו, ואומר אוי לי היאך אשא את עיני ואראה את חברי, בושתי הימנו שאני הוא שסרחתי עליו. הוא יושב אצלו עד שמסיר קנאה מלבו. וכשנפגשו זה בזה, גפפו ונשקו זה לזה. לכך נאמר (במדבר כ) "ויבכו את אהרן שלשים יום כל בית ישראל". (אבות דרבי נתן י"ב, ג')
 
"ד"א מפני מה בכו ישראל את אהרן שלשים יום, מפני שדן אהרן דין אמת לאמיתו. מניין לא אמר לאיש שסרחת, ולא לאישה שסרחת. לכך נאמר ויבכו אותו כל בית ישראל. אבל משה שמוכיחן בדברים קשים, נאמר ויבכו בני ישראל את משה.

ועד כמה אלפים היו בישראל שנקראו שמם אהרן, שאלמלא אהרן לא בא זה לעולם, שהיה משים שלום בין איש לאשתו, ומזדווגין זה עם זה, והיו קורין שם הילוד על שמו.

ויש אומרים, לכך נאמר ויבכו את אהרן שלשים יום כל בית ישראל, שכל מי שרואה משה רבנו שיושב ובוכה, מי לא יבכה.

ויש אומרים, מי שרואה אלעזר ופינחס, שהם שני כהנים גדולים, שעומדים ובוכים מי לא יבכה". (שם ד')
 
"ויראו כל העדה כי גוע אהרן" כיון שירדו משה ואלעזר מן ההר נתקבצו כל הקהל עליהם ואמרו להם היכן אהרן אמרו להם מת אמרו היאך מלאך המות יכול לפגוע בו אדם שעמד במלאך המות ועצרו דכתיב (במדבר יז, יג): "ויעמד בין המתים ובין החיים" אם אתם מביאין אותו מוטב אם לאו נסקל אתכם באותה שעה עמד משה בתפלה ואמר רבש"ע הוציאנו מן החשד מיד פתח הקדוש ברוך הוא את המערה והראהו להם שנאמר "ויראו כל העדה כי גוע אהרן" מה כתיב אחריו "וישמע הכנעני מלך ערד" את מוצא כיון שמת אהרן נסתלקו ענני כבוד ונראו כאשה פרועה מי היה מלך ערד זה עמלק שנאמר (שם יג, כט) "עמלק יושב בארץ הנגב והחתי והיבוסי והאמורי יושב בהר והכנעני יושב על הים ועל יד הירדן" והיה יושב על הפרצה כיון ששמע שמת אהרן ונסתלקו ענני כבוד מיד נתגרה בהם. (במדבר רבה י"ט כ')
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון