סוכות, שמח"ת ושמ"ע - ביטול צל סוכה ברוב | ענייני דיומא סוכות, שמח"ת ושמ"ע - ביטול צל סוכה ברוב | ענייני דיומא

התורה

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
133
תודות
178
נקודות
80
רש"י בסוכה (ב:) כתב, דהטעם שסוכה שחמתה מרובה מצילתה פסולה, פסולה כי 'המועט בטל ברוב והרי הוא כמי שאינו'.
וצ"ע בזה בכמה אנפי, א) ביטול ברוב שייך רק בתערובת, וכאן הצל ניכר בפני עצמו; ב) מה צריך רש"י לדין ביטול ברוב, הלא גם בלי דין ביטול ברוב אין כאן רוב סכך ?
 
ר"ן
ושחמתה מרובה מצלתה: כתב רש"י ז"ל המועט בטל ברוב והרי הוא כמי שאינו ולא רצה לומר שהסכך המועט יהא בטל לגמרי ברוב המגולה ויהא כאילו אין שם סכך כלל וכמו שראיתי מי שכתב כן דהא אמרינן לקמן בפרק הישן [דף כב ב] דמתני' בחמתה דלמטה קאמר אבל [אם] למעלה המסוכך והמגולה כי הדדי נינהו כזוזא מלעיל כאיסתרא מלתחת וכיון דכי הדדי נינהו אין כאן מועט שיבטל לגבי המרובה אלא מצלתה דלמטה קאמר שהיא בטלה לגבי חמתה שהיא מרובה הימנה דאע"ג דרבי יהודה לא בעי שיהא הסכך מיצל תחתיו כיון שהוא מכשירו למעלה מעשרים אמה כדמוכחא בגמרא וסיפא דמתני' דברי הכל היא אפ"ה בעי מיהא שיהא מיצל וכל שחמתו מרובה מצלתו אין כאן צל וכן נ"ל פי' לפי' של רש"י ז"ל:​
 
רש"י בסוכה (ב:) כתב, דהטעם שסוכה שחמתה מרובה מצילתה פסולה, פסולה כי 'המועט בטל ברוב והרי הוא כמי שאינו'.
וצ"ע בזה בכמה אנפי, א) ביטול ברוב שייך רק בתערובת, וכאן הצל ניכר בפני עצמו; ב) מה צריך רש"י לדין ביטול ברוב, הלא גם בלי דין ביטול ברוב אין כאן רוב סכך ?
לכאו' לא מירי בביטול ברוב אלא כלשון רש"י שע"ש הסכך נקרא סוכה
וא"כ אנו צרכים להגיע לשם סוכה שהסכך יתן לנו שם סוכה
והינו שסוכה היא מה שהיא מצלה מהשמש ואם חמתה מרובה מצילתה א"כ נמצא שאין הגדרה של הגנה מהשמש שעדין יש רוב חמה
בביטול ברוב מצינו שהרוב הוא מגדיר את התערובת והוא נותן את השם של המציאות המעורבת שאין כאן כלל איסור אלא רק היתר כיון שהמיעוט כמי שאינו
אמנם בכל תערובת אם האסיסור ניכר לא אכפ"ל שיש לתערובת שם היתר ס"ס האיסור הוא בעין ואסור לאוכלו
אולם הכא שאנו מחפשים האם אפשר לתת לסוכה שם סוכה אם סכך מסוכך על רובה הינו שיש רוב צל בסוכה א"כ המיעוט שמש הוא כמי שאינו ואפשר לתת עליו שם סוכה ואם חמתה מרובה אינה סוכה
 
עי' עמק ברכה (סוכה סי' א') ויד המלך (פ"ה מסוכה) שכ' דלולי זה שהמיעוט היה בטל ברוב הרי שהסוכה היתה כשרה דהלא אין סברא שצריך סיכוך מלא על כל הסוכה
לכך כ' רש"י שלא סגי לן במיעוט כיון שמתבטל, וכן הוסיף רש"י סברא מדילה שע"ש הסכך קרויה 'סוכה' וא"כ מן הסברא בדין הוא שיהיה עכ"פ רוב מסוכך.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

קובץ מאמרים לעורך התורני. עריכה ההדרה כתיבה והגהה.

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון