נח - בעלי חיים שבים - היכן היו במבול? | בראשית | פורום אוצר התורה נח - בעלי חיים שבים - היכן היו במבול? | בראשית | פורום אוצר התורה

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
3,249
תודות
7,677
נקודות
402
הרי כפי הידוע לנו כיום יש בעלי חיים שבים, כדולפינים ולוייתנים וכיוצא בזה שאינם יכולים לחיות בלא אויר לנשימה

ואם כן, לא יועילו להם מה שכתב הרמב"ן

ואולי היה כמו שאמרו בבראשית רבה (לב יא) מכל אשר בחרבה ולא דגים שבים ויש אומרים אף הן בכלל נאספין אלא שברחו לאוקינוס ומכל מקום ניצולו הדגים ושני הדעות האלו אפשריים כי יתכן שמימי המבול הרותחים יתערבו בימים ויחממו עליוני הים בלבד והדגים יבאו בעמקי המצולות ויחיו שם או כדברי יש אומרים שהיו דגי הימים שבתוך הארץ הקרובים מהם לאוקינוס בורחים שם בהרגישם רתיחת המים וניצולין מהם שם ואפילו אם ימותו כלם הנה מרבית הדגה באוקינוס היא ושם לא ירד מבול כמו שנאמר (לעיל פסוק יב) ויהי הגשם על הארץ ומשם יחזרו הדגים אחרי המבול כי מן הים היו יוצאים כל הימים ושם הם שבים ללכת ועל הכלל ניצולו הדגים שהרי לא נכנסו מהם בתיבה לחיות זרע

וראיתי שכתב המלבי"ם
ר"ל גם המינים שאין מגורתם ביבשה רק בחרבה, שהם מקומות הלחים והמימיים שהם האמפיביא שחיים בחרבה מ"מ מתו, כי גם הם צריכים לשאוף רוח ואויר ונחנקו ע"י המים, וכבר בארתי (בראשית ב' ז') שיש הבדל בין נשמת חיים, שהיא רק הנשמה העליונה, ובין שם נשמה סתם, שהגם שמציין לפעמים נשימת האדם בכ"ז לא נמצא על הבהמה בשום מקום, אבל נשמת רוח (שסמיכות זה לא בא בשום מקום רק פה) היינו שאיפת האויר זה כולל כל בע"ח שצריכים לשאוף אויר, מלבד דגי הים שא"צ לנשום רוח כמ"ש חז"ל שלא נגזרה גזירה על דגים שבים, וע"ז אמר כל אשר בחרבה

ושמא צריך לומר שהכניסם נח לתיבה...
 
כתבו ליישב דבפר' איתא כי השחית כל בשר דרכו על הארץ, ואילו הדגים לא חטאו, ואין הערוד ממית אלא החטא.
והכ"נ כיון שלא חטאו לא ניזוקו מהמבול.

מקור הדברים הוא בדברי שאול (להרה"ג ר' יוסף שאול נאטאנזאהן זצ"ל מלבוב) בפרשתן בד"ה וימח
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
כתבו ליישב דבפר' איתא כי השחית כל בשר דרכו על הארץ, ואילו הדגים לא חטאו, ואין הערוד ממית אלא החטא.
והכ"נ כיון שלא חטאו לא ניזוקו מהמבול.
ולא נמצא נח מכחישך?

ושמא יש ליישב שהרי נח נתבע שלא הוכיח את דורו, וע"כ היה נתפס עמהם בעוונם והוצרך לתיבה.

אבל ראה ברמב"ן שטרח ליישב כיצד ניצולו הדגים שבים, ומוכח שלא כדבריך.
 
הטור הארוך על בראשית פרק ז פסוק כב
מכל אשר בחרבה מתו. ולא דגים שבים (ב"ר לב, יא. סנהדרין קח, א) אפילו למאן דאמר (שם קח, ב) מי מבול רותחין היו, אפשר שברחו לתהומות ובנקיקי הסלעים ונחבאו שם, ואיכא למאן דאמר (ב"ר לב, יא) שברחו לאוקינוס (רמב"ן):
 
אגב כדאי לדעת, שלוויתן הוא לא דג, אלא ממשפחת היונקים. וכשהוא צולל למעמקי הים הוא אוגר אויר כדי לשרוד.
ובכל זאת כדי לשרוד ביבשה צריך להרטיב אותו ולהשפריץ עליו טונות של מים כל העת כדי שלא יתייבש.
כך שלא יועיל
ושמא צריך לומר שהכניסם נח לתיבה...
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בבהירות ובהרחבה
למקורות שלו ולשיעור כתוב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה