בקשת מקורות - אשכול ראשי | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 4 בקשת מקורות - אשכול ראשי | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 4
האם יש מקור למושג הידוע ד' אמות חדשות בארץ ישראל שש ענין לילך אותם
אני שמעתי בשם רמב"ן
דהיינו שלשיטתו לא רק שיש בזה מעלה אלא מתכפרים לו עוונותיו.
אין לי מקור אך כך שמעתי כמה וכמה פעמים.
 
כך רשום אצלי בחיבור כת"י:
הליכת ארבע אמות חדשים בארץ ישראל. הנה לגבי עצם ההימצאות בארץ, כבר כתב בספר חרדים (פרק נט. מצוות התלויות בארץ ישראל פרק ב) בדעת הרמב"ן (בהשגות לסה"מ שכחת העשין מצוה רביעית) שמצוַת ישיבת ארץ ישראל, כל עת ורגע שהאדם בארץ ישראל הוא מקיים המצוה זו. ובגמרא כתובות (קיא.) א"ר יב"א א"ר יוחנן: כל המהלך ארבע אמות בארץ ישראל - מובטח לו שהוא בן העולם הבא. ועוד איתא התם דא"ר אלעזר: כל הדר בארץ ישראל שרוי בלא עוון. ולשון ברמב"ם בהלכות מלכים (ה יא) אמרו חכמים: כל השוכן בארץ ישראל עונותיו מחולין, ואפילו הלך בה ארבע אמות זוכה לחיי העולם הבא. אך לא מצינו בחז"ל ובקדמונים שיש מצוה מיוחדת בארבע אמות חדשות, והמקור הראשון לזה הוא בספר ירך יעקב פיתוסי (פרשת מסעי סוף אות א) ששמע מאנשי ארץ ישראל שקבלה בידם, שעל כל הליכת ארבע אמות חדשות שעדיין לא הלך בהן מקודם מוחלין לו על כל עוונותיו. אך בספר 'לחם לפי הטף' (מע' א אות מה) דחה דבריו. ועיין לגה"ק רבי שמעון חירארי זצ"ל בספר שמחים בצאתם (על הגדש"פ עמ' תעט) ולרה"ג אורי סבאג שליט"א בספר בחוקותיך אשתעשע (עמ' רי) מש"כ ליישב קושיותיו. והגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א בספר 'מנוחת אמת' (עמ' עד) כתב שאין מקור למעלת ד"א חדשות בא"י, אלא הוא משום שמרגיש בזה חביבות ארץ ישראל, כהא דאיתא במדרש רבה פרשת לך לך (פרשה לט סימן ט) "ולמה לא גילה לו - כדי לחבבה בעיניו וליתן לו שכר על כל פסיעה ופסיעה".
 
קראתי בשם אחד הספרים שאינני זוכר את שמו שכתב שלפי סגנון דבורו של אדם אפשר להכיר בתכונות נפשו.
חפשתי רבות ולא מצאתי, נא מצאוני השומרים.
 
קראתי בשם אחד הספרים שאינני זוכר את שמו שכתב שלפי סגנון דבורו של אדם אפשר להכיר בתכונות נפשו.
חפשתי רבות ולא מצאתי, נא מצאוני השומרים.
בספר יד הקטנה על הרמב"ם (דעות פ"י אות מ) כתב: כי לפי דיבור האדם ניכר מה תכונות נפשו.

ר' צדוק הכהן מלובלין - צדקת הצדיק אות נג
דיבור של חול המורגל בפי האדם ומרגלא בפומיה הוא דברי תורה ממש אפילו אצל איש ההמוני מישראל וכמו שנראה הרבה בתלמוד מביא דאמרי אינשי והוא דברי תורה ובפרק קמא דסנהדרין (ז' א) הרבה ההוא דהוה קאמר ואזיל וכו' ואמר שמואל קרא כתיב. כי כל נפש מישראל יש לו אחיזה בדברי תורה מיוחדת כנודע ובדיבור שמרגלא בפומיה זהו שורש נפשו [כי הדיבור הוא יסוד הנפש תרגום נפש חיה רוח ממללא (בראשית ב' ז'), וכמו שאמרו בפסיקתא (עיין שוחר טוב תהלים ל') אין בין צדיקים החיים למתים אלא הדיבור זהו יסוד החיות]. ומזה יוכל האדם לעמוד על שורש נפשו לדעת מה ענינו בזה העולם. וכהאי גוונא בריש פסחים (ד' א) ההוא דהוה אמר וכו' שמע מינה מדן קאתי עיין שם:
 
קראתי בשם אחד הספרים שאינני זוכר את שמו שכתב שלפי סגנון דבורו של אדם אפשר להכיר בתכונות נפשו.
חפשתי רבות ולא מצאתי, נא מצאוני השומרים.
רמב"ם הלכות דעות פרק ה הלכה א
כשם שהחכם ניכר בחכמתו ובדעותיו והוא מובדל בהם משאר העם, כך צריך שיהיה ניכר במעשיו במאכלו ובמשקהו וכו' ובדבורו ובהילוכו ובמלבושו ובכלכול דבריו ובמשאו ובמתנו, ויהיו כל המעשים האלו נאים ומתוקנים ביותר, כיצד תלמיד חכם לא יהיה גרגרן אלא אוכל מאכל הראוי להברות גופו, וכו'.
 
מה המקור לנשק הציציות בקר"ש?
מדרש תהלים (שוחר טוב) מזמור לה:
בחזה שימת ציצית כנגד הלב כל זמן שאני קורא את שמע, שנאמר והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך (דברים ו ו), מאחריי ומלפניי השלכתי הטלית, שתי כנפות לאחור, ושתי כנפות לפנים, יד ימין אני כותב ומראה בה טעמי תורה, יד שמאל אני קושר בה תפילין של יד, ובה אני אוחז ציציותי בזמן קריאת שמע,

תשובות רב נטרונאי גאון - ברודי אורח חיים סימן ו
והכי אמר רב נטרונאי גאון: וששאלתם כשיקרא אדם קריאת שמע צריך לאחוז ארבע ציציותיו או לא.
דבר זה לא דרך חכמים ותלמידים הוא, זה דרך יתירות הוא. וכי מאחר שהתבונן בציציותיו בשעת עטיפתן וברך עליהם, לאחר מכאן למה אוחזן בידו. אלא מעתה כשמגיע וקשרתם צריך נמי לאחוז בתפליו. ואם תאמר יאחוז, כשמגיע וכתבתם צריך לבא לביתו ולהניח ידו על מקום מזוזה. הלכך העושה כן צריך ללמדו ולהסבירו (אותו) שלא יעשה.


שו"ע או"ח סי' כד ס"ק ד:
הגה: גם נוהגים קצת, לנשק הציצית בשעה שרואה בם, והכל הוא חיבוב מצווה.
 
יש איזה רשב"א תמוה לכאורה, כמדומני בקידושין, שכותב על אחד האמוראים שדבריו בגמ' אינם מובנים אך אין להתאמץ לחפש הסבר להם כי בלא"ה לא נפסק כמותו, או משהו כעין זה.
אשמח אם מישהו פעם נתקל ויוכל להפנות אותי (זה לא בפרקים הראשונים)
 
מדרש תהלים (שוחר טוב) מזמור לה:
בחזה שימת ציצית כנגד הלב כל זמן שאני קורא את שמע, שנאמר והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך (דברים ו ו), מאחריי ומלפניי השלכתי הטלית, שתי כנפות לאחור, ושתי כנפות לפנים, יד ימין אני כותב ומראה בה טעמי תורה, יד שמאל אני קושר בה תפילין של יד, ובה אני אוחז ציציותי בזמן קריאת שמע,

תשובות רב נטרונאי גאון - ברודי אורח חיים סימן ו
והכי אמר רב נטרונאי גאון: וששאלתם כשיקרא אדם קריאת שמע צריך לאחוז ארבע ציציותיו או לא.
דבר זה לא דרך חכמים ותלמידים הוא, זה דרך יתירות הוא. וכי מאחר שהתבונן בציציותיו בשעת עטיפתן וברך עליהם, לאחר מכאן למה אוחזן בידו. אלא מעתה כשמגיע וקשרתם צריך נמי לאחוז בתפליו. ואם תאמר יאחוז, כשמגיע וכתבתם צריך לבא לביתו ולהניח ידו על מקום מזוזה. הלכך העושה כן צריך ללמדו ולהסבירו (אותו) שלא יעשה.
אין כאן מקור לנשיקה, וכמדו' שהגר"א לא היה מנשק ציציותיו.
 
רמב"ם הלכות דעות פרק ה הלכה א
כשם שהחכם ניכר בחכמתו ובדעותיו והוא מובדל בהם משאר העם, כך צריך שיהיה ניכר במעשיו במאכלו ובמשקהו וכו' ובדבורו ובהילוכו ובמלבושו ובכלכול דבריו ובמשאו ובמתנו, ויהיו כל המעשים האלו נאים ומתוקנים ביותר, כיצד תלמיד חכם לא יהיה גרגרן אלא אוכל מאכל הראוי להברות גופו, וכו'.
כמדומני שמר לא נחת לשאלה.
הוא שואל על תכונה אחת (כמו דיבור) שמאפיינת את האדם. הרמב"ם לעומת זו, כולל מגוון תכונות שבהם ניכר האדם בחכמתו. אבל אין משם הכרח שדי לאפיין את נפש האדם אך ורק בדיבורו. (גם חכמה ותכונות נפש זה מעט שונה).
 
כמדומני שמר לא נחת לשאלה.
הוא שואל על תכונה אחת (כמו דיבור) שמאפיינת את האדם. הרמב"ם לעומת זו, כולל מגוון תכונות שבהם ניכר האדם בחכמתו. אבל אין משם הכרח שדי לאפיין את נפש האדם אך ורק בדיבורו. (גם חכמה ותכונות נפש זה מעט שונה).
ראיתי כל מה שכתב ובכל זאת כתבתי!
יבוא @לבי במזרח ויחווה דעתו.
 
רמב"ם הלכות דעות פרק ה הלכה א
כשם שהחכם ניכר בחכמתו ובדעותיו והוא מובדל בהם משאר העם, כך צריך שיהיה ניכר במעשיו במאכלו ובמשקהו וכו' ובדבורו ובהילוכו ובמלבושו ובכלכול דבריו ובמשאו ובמתנו, ויהיו כל המעשים האלו נאים ומתוקנים ביותר, כיצד תלמיד חכם לא יהיה גרגרן אלא אוכל מאכל הראוי להברות גופו, וכו'.
הרמב"ם מונה כמה הנהגות למעשה שבהם ניכר החכם לרואיו. ואילו אני בקשתי משהו אחר לגמרי
קראתי בשם אחד הספרים שאינני זוכר את שמו שכתב שלפי סגנון דבורו של אדם אפשר להכיר בתכונות נפשו.
אבל תודה על הרצון לעזור.
הרב @מי להשם השיב לי את האבדה.
 
היכן כותב הח"ח שכל מה שידפיסו ממנו - יתנו חלק לבתי כנסיות?
(אני אפילו לא יודע מה הוא אמר ולכן אני שואל).
מצאתי כן באוצר החכמה בספר הנקרא קובץ אגרות ח"ב,
מובא שם המכתב הנ"ל.
 
הרמב"ם מונה כמה הנהגות למעשה שבהם ניכר החכם לרואיו. ואילו אני בקשתי משהו אחר לגמרי
לענ''ד ברמב''ם זה יש תשובה שורשית לשאלתך
"מהו המקור שסגנון דיבור של אדם מעיד על תכונת נפשו"
וכדלהלן
א. הנהגות למעשה מעידות על פנימיות.
ב. הרמב''ם לא מדבר על ת''ח שאין תוכו כברו.
ג. בדרך כלל הנהגות למעשה נכונות מגיעות אחרי הכרה בפנימיות.
ד. לא נראה שהרמב''ם מדבר כאן על מדריגה של החיצוניות מעוררת את הפנימיות.
ה. ת''ח אמיתי הוא לא אדם חיצוני אלא אדם פנימי וממילא הדיבור מוכיח על פנימיותו.

והבוחר יבחר!
 

הודעות מומלצות

בשנה זו מי שגר בירושלים ונוסע לבני ברק לליל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון