גיל הנעורים| דף 2 | פורום אוצר התורה גיל הנעורים| דף 2 | פורום אוצר התורה

גיל הנעורים

אתן דוגמא אחת לגישה בריאה יותר ודון מינה ואוקי באתרא - שמירת העיניים:
זה לא יותר בריא בעיני.
בעיני יותר בריא לשים הכל על השולחן.
כן השי"ת ברא בכל גבר בריא טבע של תאוות בעניני קדושה.
תפקידינו להלחם ולהשיח את הדעת מממחשבות אלו.

כל הפטנטים להתחמק מהצפת הנושא בעיני היא לא חכמה כלל.
ולהפך זה יוצר מצג כאילו הטבע של תאוות אלו הוא אסור מוזר ועדיף לא לדבר עליו.

מה הבעיה לומר לבחור ישיבה שאם נשים לא היו מענינים אותו הוא לא היה מתחתן.
ותפקידו להלחם בזה עד שימצא את זיווגו.
 
זה לא יותר בריא בעיני.
בעיני יותר בריא לשים הכל על השולחן.
כן השי"ת ברא בכל גבר בריא טבע של תאוות בעניני קדושה.
תפקידינו להלחם ולהשיח את הדעת מממחשבות אלו.

כל הפטנטים להתחמק מהצפת הנושא בעיני היא לא חכמה כלל.
ולהפך זה יוצר מצג כאילו הטבע של תאוות אלו הוא אסור מוזר ועדיף לא לדבר עליו.

מה הבעיה לומר לבחור ישיבה שאם נשים לא היו מענינים אותו הוא לא היה מתחתן.
ותפקידו להלחם בזה עד שימצא את זיווגו.
אתה צודק מאד שזה בריא לשים הכל על השולחן.
אבל בכל אופן, לתקוע גם במקום שלא צריך זה לא עוזר.
מספרים על רבנית אחת [אינני זוכר מי] שדפק אצלה אחד מחסידי בעלה וכל הזמן הביט לקיר באופן מוגזם.
היא אמרה לו "עדיף שתסתכל עלי ותחשוב על הקיר מאשר שתסתכל על הקיר ותחשוב עלי..."
המושגים ה'קדושים' וה'יסודיים' הללו מדי חשובים מכדי שנבזבז אותם על מבטים וחיוכים נבוכים בכל פעם שמזכירים אותם.
ומי שעובד עם בחורים מרגיש זאת.
[אם כי כמדומני שאצל הציבור החסידי זה פחות ככה - ומאותה סיבה, כשאומרים שם 'יסוד' זה קודם כל ספירה מי' ספירות, אחרי זה זה גם שייך לכאן. וכו'.]
 
כל הפטנטים להתחמק מהצפת הנושא בעיני היא לא חכמה כלל.
ולהפך זה יוצר מצג כאילו הטבע של תאוות אלו הוא אסור מוזר ועדיף לא לדבר עליו.
אין כונתי לפטנטים כאלו כלל
אלא טכנית כמש"כ להרחיב את הנושאים האלו כפי שהם באמת ולא להתמקד בה"ת אחת שלהם.
כמובן במקום שצריך בפרוטרוט לדבר על נושא זה, הרי זה חשוב מאד!
 
בשנים האחרונות חל שינוי עצום בתחום.
כל הנושא הזה התחיל להיות במודע רק בשנים האחרונות, והציבור מעדיף להמשיך להדחיק את זה לפינה [ובצדק].
אמא שלי כשנכנסתי לישיבה קטנה העלתה לי את הנושא למודע, בלי להאריך מידי.
אבל נראה לי שאשכול זה מיותר אחר בקשת מחילה.
 
אבל אצל הבחורים זהו נושא שאסור לדבר איתם.
ושאלתי האם זה נכון?
אין בזה כללים יש חלק שכן מדברים ויש חלק שלא
לענ"ד הנזק כשלא מדברים גדול יותר מאלו שכן מדברים
ויש להרחיב בזה הרבה ואכמ"ל
 
כל הנושא הזה התחיל להיות במודע רק בשנים האחרונות, והציבור מעדיף להמשיך להדחיק את זה לפינה [ובצדק].
בשנים האחרונות גילו את הנזקים שזה עושה
רק אזכיר את מאמר אחד החכמים
הילד שלך ידע הכל השאלה רק באיזה צורה זה יונגש לו
אני לא מתכוין רק לעניני קדושה
יש בזה גם הרבה בעיות בגשמיות
 
מספרים על רבנית אחת [אינני זוכר מי] שדפק אצלה אחד מחסידי בעלה וכל הזמן הביט לקיר באופן מוגזם.
היא אמרה לו "עדיף שתסתכל עלי ותחשוב על הקיר מאשר שתסתכל על הקיר ותחשוב עלי..."
המושגים ה'קדושים' וה'יסודיים' הללו מדי חשובים מכדי שנבזבז אותם על מבטים וחיוכים נבוכים בכל פעם שמזכירים אותם.
ומי שעובד עם בחורים מרגיש זאת.
[אם כי כמדומני שאצל הציבור החסידי זה פחות ככה - ומאותה סיבה, כשאומרים שם 'יסוד' זה קודם כל ספירה מי' ספירות, אחרי זה זה גם שייך לכאן. וכו'.]
כל קיצוניות באה להלחם במשהו פנימי הפוך!!!
אין הבדל בין אותו אחד שמסובב עניו וכו' לאחד שח"ו רואה כל דבר
רק שהוא יר"ש אבל הפנימיות שלהם בעיתית אותו דבר!!
 
אנסה לכתוב בעדינות - ומכיון שכל הודעה שלי עדיין צריך אישור מהמנהלים אשמח שיעברו עליו לפני שהם יאשרו את ההודעה.

משלי חז"ל ולשון המקרא מאוד עוזרים כאשר רוצים להסביר משהו לילד בזמן המתאים.

א) להסביר לילד את ההבדל הביולוגי שיש בין אשה לאיש - אפשר להסביר את התהליך של הלידה - ובשלייתה היוצת מבין רגליה - עד שהילד מבין את משמעות 'נקבה'
ב) להסביר את האשה נקנית בג' דרכים (הדרך השלישי) - אפשר ללמוד את המשל של חז"ל על מכחול ושפופרת (הילד אמור לקלוט את הנמשל אחר סעיף א לעיל).
ג) ללמוד שו"ע ומשנה ברורה סוף סימן ג - כדי שיבין את הזהירות הנצרכת בקדושה - אפשר להביא לילד את המשנה ברורה מהדורת עוז והדר המורחב כדי שיוכל להבין את הכל באופן ברור בלי שיהיה צורך לאבא לפרט יותר מדיי.

יש לי להאריך יותר - אבל אכמ"ל מסיבות ברורות.
 
א) להסביר לילד את ההבדל הביולוגי שיש בין אשה לאיש - אפשר להסביר את התהליך של הלידה - ובשלייתה היוצת מבין רגליה - עד שהילד מבין את משמעות 'נקבה'
ב) להסביר את האשה נקנית בג' דרכים (הדרך השלישי) - אפשר ללמוד את המשל של חז"ל על מכחול ושפופרת (הילד אמור לקלוט את הנמשל אחר סעיף א לעיל).
לא נראה לי
ואף רצוי שלא
הוא יבין את זה לבד באיזשהו זמן כמו שכולנו הבנו את זה.
 
לא נראה לי
ואף רצוי שלא
הוא יבין את זה לבד באיזשהו זמן כמו שכולנו הבנו את זה.
אצלי חבר לחש לי לתוך האוזן בגיל 7-8. זה לא מה שקרה לך (בגיל כזה או אחר)?

אני מעדיף לשבת עם בני וללמד אותו מתוך קדושה. משלי חז"ל הם קדושים ואינם מטמאים.
 
חכם עדיף מנביא, אבל כמובן לא עם כל הפרטים
חוצמיזה תאמין לי עדיף שזה ישאר משהו בלתי רשמי
אני מעדיף שזה יהיה כן רשמי. היא כמה שנים טובות שלא יכולתי לדבר עם ההורים על הנושא מכיון שלא ידעתי אם הם יודעים שאני יודע וכו. אסור שבנושא כזה יהיה ניתוק בין ההורים לילד. הילד חייב את התמיכה של ההורים ואם הוא לא יכול לדבר איתם בנושא איך הוא יבקש עזרה וכו.

(אני דיברתי עם ההורים בגיל 23 בערך...)
 
אני רק רוצה לספר לך מה ששמעתי מאאמו"ר שליט"א
לפני 18 שנים הוא נכנס למרן בעל ה"שבט הלוי" זיע"א ושאל אותו על מה שכתב בשו"ת (ח"י סימן רלז) שיש לחנך ילדים שלא לשכב פרקדן, איך מסבירים את זה לילד?, והשבה"ל ענה לו שאומרים לילד "כך ישן יהודי" ותו לא מידי.
ואידך זיל גמור.
[ע"ע בספר דרך שיחה עמ' שס שהגרח"ק ענה על שאלה זו שמסבירים לילד שיש דברים שהוא יבין לכשיגדל, ולא קשיא הא לן והא להו...].
 
אצלי חבר לחש לי לתוך האוזן בגיל 7-8. זה לא מה שקרה לך (בגיל כזה או אחר)?
לא.
ומסתמא כן הוא גם אצל רבים אחרים, ואולי בזמנינו הוא יותר שכיח ה"י, ומסתמא תלוי במגזרים ומקומות.

עכ"פ אכן צ"ל ברור לילדים שאין מה להסתיר מההורים, ושהם לעולם לא יקבלו עונש על מה שהם מגלים לההורים, אבל זה לא אומר כלל שיש לדבר עם הילדים באופן כעין שכתבו כאן (ולא שייך כלל להלכות קדושה וכו', שכן צריך ללמד אותם, וגם זה באופן הראוי ובזמן הראוי, כ"א לפי הוראת רבותיו).
 
(אני דיברתי עם ההורים בגיל 23 בערך...)
ואני לא דיברתי איתם בנושאים מעין אלו אף פעם (ועוה"פ, אינני מדבר מהלכות קדושה וכו', אלא מענינים הכתובים כאן), ואינני רואה כלל מה חסרתי בשביל זה (לפני החתונה היה לי מדריך, כמובן).
 
בהמשך ל
אני רוצה להתיעץ בנושא שמציק לי רבות.
וכמובן אשמח למעקב צמוד של ההנהלה לאשכול זה.
כידוע לגבי שינוי מילדות אצל הבנות עובר תחת ליווי צמוד של ההורים.
אבל אצל הבחורים זהו נושא שאסור לדבר איתם.
ושאלתי האם זה נכון?
כיצד כן אפשר לפתוח איתם את הנושא העדין הזה?
מכון אותך לספר יד שלוחה של הר"מ שלנגר שליט"א
מעוטר בהסכמותיהם של רבים רבים מגדולי ישראל ממש
שעוסק בעניין זה ממש
בהצלחה
 
חזור
חלק עליון