ג' כוכבים זה לילה גם לדעת רבנו תם!!!| דף 2 | פורום אוצר התורה

ג' כוכבים זה לילה גם לדעת רבנו תם!!!

כותרת האשכול

הביה''ל מביא בשם הגר''א שגם לשיטת הגר''א והגאונים צריך לחכות לכוכבים בפועל, דלא כהטועים שמדלקים נ''ח מוקדם במוצ''ש עי''ש
עיינתי בביאור הלכה שהזכרת, והוא אכן מציין שאף לשיטת הגר"א צריך לחכות לכוכבים בפועל.
אך חשוב להדגיש שהמשנ"ב למעשה מביא את דברי הגר"א אך פוסק כ [מנחת כהן בשיטת] רבנו תם.

אבל כל אלו שנהגו ר''ת באירופה לא חיכו ל-16.1 מעלות
נכון, אלא פסקו רבנו תם זמניות ולא מעלות!
אך במקום שאפשר להחמיר מעלות למה לא?

(אך לא עלה בדעתם לחדש שלפי ר''ת אפשר שצה'כ לא יהיה מקביל לעה''ש)
כל יסוד שיטת רבנו תם, הוא על ההבנה הפשוטה שבין השמשות מקביל לזמן בין עה"ש לנה"ח.
והקושיא החזקה ביותר על שיטת הגר"א (להבנתי) היא שעל פי דבריו זה לא מקביל והוא דבר שא"א.
ועיין ירושלמי ברכות דף ה: שעליו סומך המנחת כהן שיטתו, אך בבבלי אין אופציה כזו!
 
נכון, אלא פסקו רבנו תם זמניות ולא מעלות!
אך במקום שאפשר להחמיר מעלות למה לא?
איה''נ, גם אני הקטן מחמיר (במוצ''ש) 72 דק' במע'. בדרבנן אני סומך על 30 דק' שזה גאונים ומנחת כהן
לא חושש כלל ל''זמניות'' כיון שזה מוכחש מהמציאות
כל יסוד שיטת רבנו תם, הוא על ההבנה הפשוטה שבין השמשות מקביל לזמן בין עה"ש לנה"ח.
??
יסוד ר''ת הוא שיש סתירה בסוגיות בין שבת לפסחים בזמן ''שקיעת החמה'' אם זה ג' רבעי מיל לפני צאת הכוכבים או ד' מיל לפני
והקושיא החזקה ביותר על שיטת הגר"א (להבנתי) היא שעל פי דבריו זה לא מקביל והוא דבר שא"א.
מנלן שצריך להיות מקביל?
ועיין ירושלמי ברכות דף ה: שעליו סומך המנחת כהן שיטתו, אך בבבלי אין אופציה כזו!
מי אמר שיש מחלוקת בבלי וירושלמי בזה, הגר''א כבר תירץ שצה''כ דפסחים הוא צאת כל הכוכבים, בלי קשר לתחילת הלילה ההיכלתי
אכן זה קשה שלפי הגר''א אם מחשבים מעה''ש עד צה''כ את שעות היום, חצות היום יהיה מוקדם ולא באמצע (חמה בראש כל אדם) אבל באמת זה לא קשה, כי הגר''א מונה מהנץ לשקיעה
 
חזור
חלק עליון