תולדות - דברי הגרי"ז בביאור 'למה זה אנוכי' | בראשית תולדות - דברי הגרי"ז בביאור 'למה זה אנוכי' | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

אליהו ישראלי

משתמש רשום
gemgem
הודעות
60
תודות
134
נקודות
30
כתב הגרי"ז לבאר מה שאמרה רבקה 'למה זה אנוכי', דהיינו שלא רצתה ההריון,
דזה כיון שראתה שאחד רוצה לצאת לפני בית ע"ז, דהיינו שיהיה רשע,
וכיון שאינה מחויבת בפו"ר אינה רוצה להביא רשע לעולם, ואע"פ שאחד יהיה צדיק,
וכמבואר גבי חזקיה (ברכות י) דאע"פ שיצאו ממנו צדיקים לא רצה להביא רשעים לעולם, וכל הטענה עליו הייתה 'מאי דמפקדת איבעי לך למעבד'. ע"כ תוכ"ד.
וצ"ע א"כ מה השיב לה ד' 'שני גויים בבטנך כו', הרי סוכ"ס אחד יהיה רשע.
 
וצ"ע א"כ מה השיב לה ד' 'שני גויים בבטנך כו', הרי סוכ"ס אחד יהיה רשע.
ותמיהא רבתא היא, וכבר הרגשתי בזה במקו"א

ואולי שנאמר לה לגבי העתידות, ומה שיצא מזה כלל ישראל, ונצרך לצורך קיום עם ישראל כולו באופן של יעקב ועשיו ואמלאה החרבה, ולכך נחה דעתה בזה.
 
ואולי שנאמר לה לגבי העתידות, ומה שיצא מזה כלל ישראל, ונצרך לצורך קיום עם ישראל כולו באופן של יעקב ועשיו ואמלאה החרבה, ולכך נחה דעתה בזה.
ובזה יבואר דכל הפסוק 'שני גוים כו' ולאום מלאום כו' ורב יעבוד צעיר', הכל נצרך כתשובה לרבקה, דרק משום הא התרצתה בזה,
(ולו"ז צ"ל דעיקר התי' שני גוים כו', וההמשך נאמר כבדרך אגב).

ונלמד מזה כמה נורא להוליד רשע, שאם לא שזה גופא נצרך בשביל ישראל - שוה לוותר על כלל ישראל (אם אין ציווי להוליד) העיקר לא להביא רשע,
ומאידך נלמד מהו ציווי ד', דאחר שנצטווה בפו"ר - אין שום חשבונות, מאי דמפקדת איבעי לך למיעבד!
 

קבצים מצורפים

  • 1763891503062.png
    1763891503062.png
    65.6 KB · צפיות: 2
וכאן דחה הטשעבינער ראש ישיבה זצ''ל לומר שהתירוץ היה כיון שיש גם צדיק אז היא צריכה הריון בשביל הצדיק
 

קבצים מצורפים

אולי יש לדמות מה שמשה רבינו הרג את המצרי וירא כי איש צדיק יוצא ממנו לכן יכול היה להרגו
ומשמע שאם היה יוצא צדיק אע''ג דיוצא גם רשע מ''מ לא היה הורגו
ואכן אי''ז קשור למצות פריה ורביה, אבל לכאורה הנידון דומה....
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בספר חסידים (סימן תר"ל - דפוס...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון
    למעלה