דברי חכמה [ו"מעשי חכמה"] - מגדולי הדורות| דף 3 | פורום אוצר התורה

דברי חכמה [ו"מעשי חכמה"] - מגדולי הדורות

כותרת האשכול

יהלום מאיר רק כאשר הוא מלוטש כראוי ומונח במשבצת המתאימה. גם כל יהודי הוא יהלום, רק צריך לשבץ כל יהודי במקום המתאים ואז ייראה אורו לעין. לכל בני ישראל היה אור 'במושבותם' כאשר הם משובצים – 'במושבותם' במקום הנכון. (הרה"ק רבי ישראל מרוזין זי"ע)
 
הרב יהודה צדקה זצ"ל אמר פעם בשיחה בישיבת 'פורת יוסף'. מסופר בגמרא (סכה מח ע"ב) על כהן צדוקי אחד שבחג הסוכות, במקום לנסך את המים על גבי המזבח, הוא נסך על גבי רגליו, זאת משום שהצדוקים לא האמינו במצות נסוך המים שנלמדת מדברי חז"ל. כאשר ראה זאת העם שבעזרה, רגמוהו כולם באתרוגיהם. שואל הרב צדקה, מדוע רגמוהו באתרוגים ולא באבנים?
ומסביר לפי המדרש הידוע שארבעת המינים מסמלים את עם ישראל. לולב – יש בו טעם ואין בו ריח, אלו יהודים שיש בהם תורה ואין בהם מעשים טובים. הדס – יש בו ריח ואין בו טעם, אלו יהודים שיש בהם מעשים טובים ואין בהם תורה. ערבה – אין בה טעם ואין בה ריח, אלו עמי ארצות שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים. והאתרוג – יש בו טעם ויש בו ריח, אלו תלמידי חכמים שיש בהם גם תורה וגם מעשים טובים. לפי זה יש לומר שאת אותם יהודים הרוצים ללכת בדרך רחוקה, יש לרגום באתרוגים ולא להשתמש באבנים. יש לשלח את בנינו לישיבות וע"י שיהיו הרבה תלמידי חכמים – בזה נרגום את הרע.
 
מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי (תרומה כה, ב).

כאשר ביקר הרה"ק מסאטמאר זי"ע בבית הרה"ק רבי אלעזר מפאלטישאן זי"ע, בעודו גר באיסט סייד, ביקש הרבי מפאלטישאן, כי הרה"ק מסאטמאר יואיל לדבר על לב כמה גבירים, שינדבו סכומים גדולים לבנות מקוה באיסט סייד, והוסיף ואמר: "הן ידוע כי זקני הרה"ק רבי מרדכי המגיד מטשערנאביל זי"ע, הבטיח שליש מעולם הבא שלו למי שינדב לבנות מקוה טהרה".

ענה לו הרה"ק מסאטמאר זי"ע: "פאלטישאנער רבי, מעלת כ"ק אינו מכיר את יהודי אמעריקא, אם אבטיח להם עולם הזה, יתכן שיתנו מכספם למקוה ויתכן שלא, אבל אם אבטיחם רק עולם הבא..."

מפי הגרב"מ ששמע מפי הרה"ח ר"א פאלאק ז"ל שנלוה אל הרה"ק מסאטמאר זי"ע באותו ביקור
 
וַיְסַפֵּר הָמָן לְזֶרֶשׁ אִשְׁתּוֹ וּלְכָל אֹהֲבָיו אֵת כָּל אֲשֶׁר קָרָהוּ וַיֹּאמְרוּ לוֹ חֲכָמָיו וְזֶרֶשׁ אִשְׁתּוֹ (אסתר ו, יג).

היה הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל מבאר בדרך צחות: מצינו במגילת אסתר שכתוב תחילה "ויאמרו לו אוהביו וזרש אשתו, יעשו עץ גבוה חמישים אמה", ואילו מאוחר יותר לאחר מפלת המן כתוב (אסתר , יג) "ויאמרו לו חכמיו וזרש אשתו", מפני מה נאמר מקודם "אוהביו" ועכשיו "חכמיו".

הוי אומר: מפני שלאחר מעשה כולם נהיו חכמים! החכמה האמיתית היא להיות חכם קודם המעשה! אסונו של המן היה שלא היו לו ביועציו חכמים של קודם המעשה!

מלך ביפיו, ח"ב עמ' 843
 
אל מרן הבית הלוי הגיע אדם ושאלו נאמר בפסוק "אמת מארץ תצמח", ואם כך שהאמת צומחת וגדלה באדמה בשפע כזה, מפני מה האמת בעולם מועטה כל כך?
השיב לו רבי יושע בער בצחות: משום שאין הבריות רוצים להתכופף כדי לקבלה!...

הרבי מקוצק היה אומר בחריפות: "אמת מארץ תצמח", אבל שום דבר אינו צומח אם אין זורעים אותו תחילה באדמה, וזרע האמת הוא השקר! משקוברים את השקר באדמה - צומחת ועולה האמת..
 
רבי יואל מסטמר אמר בדרך צחות שהרבה חזקות שכתוב בגמרא, לא מתאימים היום כי בדורות האחרונים נשתנו הטבעים, כמו למשל החזקה שאין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו.
רק חזקה אחת נשארה בטבע גם היום, חזקה אין אדם פורע בתוך זמנו...
 
באו אל הגאון רבי ישראל סלנטר זצ"ל והתלוננו בפניו על השוחט, כביכול אינו משחיז את הסכין כדבעי, וביקשו להחליפו בשוחט אחר שדעתו של רבי ישראל לא הייתה נוחה הימנו. אמר להם רבי ישראל, "מוטב שוחט שהוא 99% ירא שמים ו – 1% שוחט, מאחר שהוא 99% שוחט אולם רק 1% ירא שמים... ("פרדס יוסף", ויקרא)
 
חזור
חלק עליון