פסחים - דעת המהר"י קורקוס בביאור השמטת הרמב"ם דין המשנה דהאשה שהלכה רגל ראשון וכו' | ים התלמוד פסחים - דעת המהר"י קורקוס בביאור השמטת הרמב"ם דין המשנה דהאשה שהלכה רגל ראשון וכו' | ים התלמוד

היגיון התורה

משתמש רשום
gemgem
הודעות
74
תודות
133
נקודות
30
משנה ריש פרק האשה "האשה בזמן שהיא בבית בעלה, שחט עליה בעלה ושחט עליה אביה, תאכל משל בעלה. הלכה רגל ראשון לעשות בבית אביה, שחט עליה אביה ושחט עליה בעלה, תאכל במקום שהיא רוצה."
ובגמ' "ורמינהו אשה רגל הראשון אוכלת משל אביה מכאן ואילך רוצה אוכלת משל אביה רוצה משל בעלה. לא קשיא כאן ברדופה לילך כאן בשאינה רדופה."

והרמב"ם (ק"פ,ב,יא) "האשה שהיא בבית בעלה שחט עליה אביה ושחט עליה בעלה תאכל משל בעלה. היתה נחפזת ללכת לבית אביה ברגל הראשון הסמוך לנישואיה כדרך כל הבנות ושחט עליה אביה ושחט עליה בעלה תאכל משל אביה, מכאן ואילך תאכל ממקום שהיא רוצה." ועמדו הנו"כ למה השמיט דין הסיפא במשנה דהלכה רגל ראשון לעשות וכו'.
וביאר שם המהר"י קורקוס, דהלכה רגל ראשון היינו שכבר הלכה והשתא עסקינן ברגל שני, וכיון שכבר הלכה פעם גילתה שדעתה שאוהבת בית אביה, ומכאן ואילך תאכל במקום שהיא רוצה. אבל אם לא הלכה רגל ראשון, באינה רדופה - נחפזת, אוכלת משל בעלה תמיד.

ולכאו' קשה במה יישב בזה דעת הרמב"ם, סו"ס הרי השמיט הרמב"ם הדין שבאינה רדופה והלכה רגל ראשון לעשות בבית אביה, ברגל שני תאכל ממקום שרוצה.
וצ"ע.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

'מעינה של תורה':
את...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון