דרך הלימוד | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה דרך הלימוד | בית המדרש – דיונים תורניים | פורום אוצר התורה
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת - לחצו כאן

נראה לפשוט

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
155
תודות
308
נקודות
56
כידוע זכו כלל ישראל במהלך הדורות לריבוי לומדים ולהכי היו דרכי לימוד אינספור. באשכול זה יסוקר דרכי לימוד שונים ומו"מ בענין.

אביא כאן את אשר עולה בזכרוני כעת. [אין לי את הפנאי לבאר כל אחת אולי בהזדמנות או שמישהו אחר יעשה זאת במקומי].
שיטת חזו"א. שיטת בריסק. עולם הישיבות.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
בהבדלים בין דרך החזון איש לדרך בריסק נשתברו כבר קולמוסים רבים,[מהם: הספר "מבריסק עד קוסובה" של הרב א. מרגליות, וכן ספר "החזון איש המאמין וכו'" של ד"ר בנימין בראון כולל התכתבות עם הרב י. ענבל בקובצי 'ישורון' (כט-לא)],
תוכן דברי כולם הוא פחות או יותר כמה היא ההצמדות לטקסט, כלומר החזון איש למד סוגיא ורק אחרי זה התחיל לדבר עליה, בבריסק אמנם הגר"ח אמר שא"א לומר סברא לפני שמסיימים את הש"ס, מכל מקום ההצמדות לטקסט הוא מינורי יותר, ושם אפשר שילמדו סוגיא על פי יסוד קיים ממקום אחר ואם ימצא סתירא התשובה תהיה "צווי דינים" ודו"ק בזה. ויש לישא וליתן בזה מאוד.

שיטת "עולם הישיבות" הוא מפוצל מאוד וקשה להגדירו:
לא הרי הקבעץ' של פוניבז' כהרי הקבעץ' של בית מתתיהו [על אף ששניהם יונקים מאותו כיוון].
לא הרי ה'הבנה' של תפרח כהרי ה'הבנה' של חברון [על אף ששניהם יונקים מאותו כיוון].
לא הרי הישרות של מיר כהרי הישרות של אור ישראל [אין קשר בין השניים].
וצריך כל א' לנסות לראות לאיזה כיוון הוא נוטה ואולי נאריך בזה בהמשך בעזה"י.

ישנו גם הבדל בין מרנא החזו"א לבין רבינו הגרש"ש והוא בארוכה במאמר שלפניכם [נכתב ע"י הרב יהושע ענבל]
 

קבצים מצורפים

ישנו גם הבדל בין מרנא החזו"א לבין רבינו הגרש"ש והוא בארוכה במאמר שלפניכם [נכתב ע"י הרב יהושע ענבל]
דרוש מאמר שינסה איכשהו למצוא קו משותף ביניהם, אפילו רחוק. לא מאמר שכותב הבדלים ביניהם, כי כל דרדק יודע שאין לקשר את שיטתם בחדא מחתא
 
דרוש מאמר שינסה איכשהו למצוא קו משותף ביניהם, אפילו רחוק. לא מאמר שכותב הבדלים ביניהם, כי כל דרדק יודע שאין לקשר את שיטתם בחדא מחתא
אתן לך דוגמא אחת של לומדעס' שמזוהה עם ר' חיים ועם דרך לימודו שמוזכרת בחזו"א

"דער חוב ליגט אין דער שטר"

אינני זוכר כעת מראה מקום מדויק אבל זה מוזכר בחזו"א

עד שראיתי את זה בפנים לא האמנתי שהחזו"א יגיד תיאוריות כאלו,
וזה ודאי שאין ראיה אחת משפיע על שיטתו (אולי יש עוד דברים שאינני זוכר כעת או שאינני יודע)
אבל וודאי שצריך להגדיר את הדרכים ומזה נלמד מתי זה סגנון כזה ומתי זה סגנון כזה

כשהראיתי את זה לאברך ת"ח אך איננו מבין גדול בפרשנויות ופילסופים טען לי שלפעמים 'ברח' לחזו"א (לשון גוזמא), כלומר שזה בעיקרון ווארט של ר' חיים וזה שייך לדרכו של ר' חיים, ואין זה מורה כלום על החזו"א.
אך לכאורה אין זה נכון, אלא שצריך להבין שלא כל לומדעס' שייכת לבריסק

וצריך להגדיר מתי זה שייך לבריסק, ומתי לחזו"א, ומתי לעולם הישיבות.
 
מקובל שבזמן שהחזו"א עסק במס' ב"ק הוא דיבר הרבה בלימוד עם בחורים מפוניבז ותכל'ס הלומד'ס שם הושפעה מהם.
במשך כ6 שנים שישן הגאון רבי מרדכי שלמה ברמן אצל החזו"א, הם למדו יחד כל ערב מסכת ב"ק.
ומזה כתב החזו"א את ספרו על ב"ק.
ללומדי הספר זה כלל לא נראה. [לענ"ד].
יש שם לומדעס' שמתאימה להגר"ח ואפי' לר' שמואל ככפפה ליד.
בשונה משאר ספרי חזו"א.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

השאלות בחרוזים
התשובות לפי אלף בית
ערך והגיש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון