ד' תעניות בין המצרים ת"ב - דשא בתשעת הימים וקרוקס בתשעה באב | ענייני דיומא ד' תעניות בין המצרים ת"ב - דשא בתשעת הימים וקרוקס בתשעה באב | ענייני דיומא

הפקדתי ש.

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
91
תודות
212
נקודות
130
שאל אותי יהודי מסורתי בטרוניה, "מדוע דוקא אני צריך להתנזר בט' הימים מאכילת בשר; שאני מורגל אליו כל השנה ונפשי נכספת לטעום ממנו, ואילו שני אחיי הגדולים שהם צמחוניים, לועסים כרגיל את עליהם ושאר מיני ירקות.. בלי לגרוע ממאכלם מאומה, איה הצדק? היכן אבילות על החורבן?"
לשאלתי מה הוא מציע בנידון, ענה לי בזה הלשון: "אולי שיאכלו דשא" או ירק מריר אחר.

וזה הזכיר לי את הנידון שהובא בהלכה האם ראוי לנעול 'קרוקס' בתשע באב. נעל בית נוחה אוורירית ורכה שכזו אין בנעילתה משום התענות, דוקא התענגות...
בשורה תחתונה נחמתי את האיש, בטיעון שהוא מקבל שכר גדול בכל פעם שנמנע מלאכול בשר, דברים שידברו לאיש, אבל 'בתכלית' הוא לא קיבל תשובה על טרונייתו מדוע הוא שאוכל בשר צריך להצטער דבר שלאחיו הטבעוניים לא נוגע.
אז מה התשובה האמיתית לשאלה? אשמח לשמוע תשובה חדה יותר ממה שהצעתי בפניו.
 
שאל אותי יהודי מסורתי בטרוניה, "מדוע דוקא אני צריך להתנזר בט' הימים מאכילת בשר; שאני מורגל אליו כל השנה ונפשי נכספת לטעום ממנו, ואילו שני אחיי הגדולים שהם צמחוניים, לועסים כרגיל את עליהם ושאר מיני ירקות.. בלי לגרוע ממאכלם מאומה, איה הצדק? היכן אבילות על החורבן?"
לשאלתי מה הוא מציע בנידון, ענה לי בזה הלשון: "אולי שיאכלו דשא" או ירק מריר אחר.

וזה הזכיר לי את הנידון שהובא בהלכה האם ראוי לנעול 'קרוקס' בתשע באב. נעל בית נוחה אוורירית ורכה שכזו אין בנעילתה משום התענות, דוקא התענגות...
בשורה תחתונה נחמתי את האיש, בטיעון שהוא מקבל שכר גדול בכל פעם שנמנע מלאכול בשר, דברים שידברו לאיש, אבל 'בתכלית' הוא לא קיבל תשובה על טרונייתו מדוע הוא שאוכל בשר צריך להצטער דבר שלאחיו הטבעוניים לא נוגע.
אז מה התשובה האמיתית לשאלה? אשמח לשמוע תשובה חדה יותר ממה שהצעתי בפניו.
א. עדיין להם אסור יין.
ב. מי שצם כל השנה לא קשה עליו במיוחד צום ת"ב אז מה?
מי שמפחית בתענוגים כל השנה פחות קשה לו עינויים מה הקושי פה?
הם הרגילו את עצמם לחוסר בשר היה קשה להם בהתחלה ועכשיו כבר לא.
תציע לו שיפסיק לאכול בשר לגמרי ואז גם לא לו יהיה קשה...
 
שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין - אין הענין כדי להצטער,
אלא הוא מאכל חשוב (משום שמשמח), ועיקר הדין שלא לאכול דבר חשוב.
בשונה מנעילת הסנדל שהוא עינוי ואם הקרוקס נוח יש מקום לדון שלא ללכת עם קרוקס, ורק תלוי מה גדר התקנה.
 
הנידון שהובא בהלכה האם ראוי לנעול 'קרוקס' בתשע באב. נעל בית נוחה אוורירית ורכה שכזו אין בנעילתה משום התענות, דוקא התענגות...
אשמח לראותך מתמודד עם כל אבן חצץ ברחוב שדוקרת דרך הנעל ה'נוחה אוורירית ורכה'.
 
שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין - אין הענין כדי להצטער,
אלא הוא מאכל חשוב (משום שמשמח), ועיקר הדין שלא לאכול דבר חשוב.
אז מה התשובה האמיתית לשאלה?
טעות.
לאבל מותר לאכול בשר ויין, ואין בכך שום מנהג אבילות.
הסיבה שלא אוכלים בשר ויין בט' הימים, משום שנחסרנו קרבנות, ויין משום נסכים,
ורצו לתקן שלא יאכלו בשר וישתו יין כל השנה, אלא שא"א לעמוד בו ונשאר רק המנהג בט' הימים,
אמנם מדינא דגמ' גם זה לא, רק בסעודה מפסקת ואז הוא משום דיני אונן, וכמו שביאר הגרי"ז,
ועיי"ש שרצה לחדש שלחולה מותר לאכול בשר ויין בת"ב מדינא דגמ'.
וזה גם הסיבה שבסיום מסכת, הותר רק בשר ויין, שאי"ז מדיני אבילות, אולם שאר דיני אבילות לא הותרו.
 
טעות.
לאבל מותר לאכול בשר ויין, ואין בכך שום מנהג אבילות.
הסיבה שלא אוכלים בשר ויין בט' הימים, משום שנחסרנו קרבנות, ויין משום נסכים,
ורצו לתקן שלא יאכלו בשר וישתו יין כל השנה, אלא שא"א לעמוד בו ונשאר רק המנהג בט' הימים,
אמנם מדינא דגמ' גם זה לא, רק בסעודה מפסקת ואז הוא משום דיני אונן, וכמו שביאר הגרי"ז,
ועיי"ש שרצה לחדש שלחולה מותר לאכול בשר ויין בת"ב מדינא דגמ'.
וזה גם הסיבה שבסיום מסכת, הותר רק בשר ויין, שאי"ז מדיני אבילות, אולם שאר דיני אבילות לא הותרו.
למה כל זה סותר למה שכתבתי, שאין הענין בזה משום צער, בשונה מנעילת הסנדל שהוא עינוי
 
כל שנאסר הוא זכר לחורבן, וגם זאת מצומצם רק זכר לקרבנות וניסוך היין
לא היו קרבנות גלידה וגם לא ניסכו פירות
ולכן גם הוא יכול להתענג של גלידה צמחונית וסלט פירות

נידון הקרוקס לא קשור, הוא לא זכר לחורבן אלא ממנהגי האבלות [אבֵל מותר בבשר ויין, אבַל אסור בתענוג של נעילת הסנדל]
ואה"נ מי שאסר אנפלאות [גרבים] יאסור גם קרוקס
 

הודעות מומלצות

מעטים בתי המדרשות שעוסקים בלימוד אגדות חז"ל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון