ד' תעניות בין המצרים ת"ב - לא להזיע כדי לא להתקלח בתשעת הימים | ענייני דיומא| דף 5 ד' תעניות בין המצרים ת"ב - לא להזיע כדי לא להתקלח בתשעת הימים | ענייני דיומא| דף 5
כמו שכתבתי לעיל
אני הייתי חוכך להתיר גם ביו"כ
אם יזיע כבתשעת הימים
הרב @יואל שילה מיאן בזה ונימוקו עימו שזה קולת המג"א שאינה נוחה לו הואיל ואין לה מקור כ"כ
להקיל באבלות יש מקור, ואף הייתי מורה כן
וכ"ש תשעת הימים שאינו אלא וכו'
כמדו' שהרב @יואל שילה אמר זאת לגבי היתר רחיצה משום זיעה, ולא לגבי "איסטניס".
 
כשלמדתי בנתיבות עולם לפני 37 שנה - ההוראה שאמרו הרבנים היתה שבבני ברק מותר להתקלח כשמזיעים, הפוסק של הישיבה היה הרב יהודה אריה שווארץ שליט"א (אני לא זוכר אם הוא זה שאמר)
אנקדוטה מצחיקה, כשהייתי צריך להכריע בתחילת התשובה שלי האם ללכת במנהגי הספרדים או האשכנזים - בחרתי באשכנזים כי אני מעדיף לא להתקלח תשעה ימים מאשר לקום ארבעים יום מוקדם לסליחות...
היום ממ"נ אני רוחץ כשהריח נודף, וגם קם מוקדם בכל אופן...
 
אבד על זה הכלח
א. החום של פעם זה לא החום של היום
ב. פעם לא היו רגילים למזגנים כמו היום
ג. מרן הרב שך זצוק"ל לא היה מו"ץ,
ד. תשאל כל מוץ מתחיל כמה אבלים שלא יוצאים החוצה מבקשים היתר להתקלח
והדברים משתנים
זאת התורה לא תהיה מוחלפת זו התורה לא אבד עליה הכלח.
א. החום של פעם זה החום של היום.
ב. ? פעם לא היו מזגנים בבית. היו מסריחים מזיעה ואף אחד לא התיר.
ג. דמגוגיה גם כי הרב שך היה יותר גדול ממו"צ. וגם כי הרב שך הוא לא היחיד שאסר.
ד. שקר שחוזרים עליו פעמים הוא סך הכל שקר יותר גדול. אברכים לא מבקשים אולי העוייבדים על עצמם.
 
כשלמדתי בנתיבות עולם לפני 37 שנה - ההוראה שאמרו הרבנים היתה שבבני ברק מותר להתקלח כשמזיעים, הפוסק של הישיבה היה הרב יהודה אריה שווארץ שליט"א (אני לא זוכר אם הוא זה שאמר)
רצה להקל על המתחזקים בישיבה.
 
פעם לא היו מזגנים בבית. היו מסריחים מזיעה ואף אחד לא התיר.
כי לא היו מזגנים בבית והיו רגילים בחום ובזיעה. והיום שרגילין למזגן בבית הסבל הוא גדול יותר.
דמגוגיה גם כי הרב שך היה יותר גדול ממו"צ. וגם כי הרב שך הוא לא היחיד שאסר.
הוא היה יותר גדול ממו"צ. אבל הוא פשוט לא היה מו"צ.
 
זאת התורה לא תהיה מוחלפת זו התורה לא אבד עליה הכלח.
א. החום של פעם זה החום של היום.
ב. ? פעם לא היו מזגנים בבית. היו מסריחים מזיעה ואף אחד לא התיר.
ג. דמגוגיה גם כי הרב שך היה יותר גדול ממו"צ. וגם כי הרב שך הוא לא היחיד שאסר.
ד. שקר שחוזרים עליו פעמים הוא סך הכל שקר יותר גדול. אברכים לא מבקשים אולי העוייבדים על עצמם.
אל תספר לי מי זה הרב שך
רק עדכנתי אותך למה לא שאלו אותו כי הוא לא היה מו"צ
אבל באמת נשתנו הדברים ואם לא תעצום עיניים תווכח שכך
תשאל את הרבנים שמורים הוראה כמה אבלים התקשרו לבקש היתר להתקלח תתפעל
ולגבי הדמגוגיה דידך
ענין הרחיצה הוא תענוג אבל מי שסובל מפצעים וכו' שרי ליה ועיין שוב
ממילא אם פעם החום לא היה גורם לקשקשים
וכמו שהדגשת בעצמך שפעם כל הזמן היה חם
אז זה פחות השפיע לרעה על הגוף
אבל היום שאנשים ענוגים יותר ולא רגילים לחום
זה גורם להם לפצעים וקשקשים
לכן אנשים ניגשים לשאול
אני אמנם אברך ולא מו"צ אבל שואלים אותי שאלות בהלכה
יש שניגשים מעיקרא שהיום וכו'
אבל יש הרבה שמנסים אבל סובלים מאוד
וצריך לגשת לזה לפי היום!!!
 
הסיפור עם הרב שך לכאורה אינו אמין.

הרב שך היה הרבה יותר ממו"צ, ובכל זאת לא הביאו לו שאלות של מראות. פשוט משום שתפקידו היתה במשהו אחר. כמו שיש מצוה גדולה לנקות את הבית המדרש, ובכ"ז לא התעסק הרב משה פיינשטיין בכזה.

לכן מה שלא בקשו התירים באמצע השבעה אינו ראיה על כלום. משא"כ שאלות שבתוך הישיבה היו שייכים אצלו.

עכ"פ לא הביאו שום מקור להתיר מקלחת שלא להפריע לאחרים. מי אמר שזה מותר? עבור פצעים ואיסטנית וכדו', פשיטא דשרי. אבל אם יש מי שלא סובל בעצמו, מי אמר שעבור אחרים מותר? (האימרות של 'כבוד הבריות' אני מכיר ג"כ. השאלה היא למעשה.)
 
אתה בטוח שמותר להשתמש בדאודורנט?
הגרח"ק אמר לי שמותר.

כמה קל לדון ולהתיר, אף ללא מקור הדברים
צר לי לאכזבכם, אך מקור ההיתר המובא להתרחץ למי שהזיע הרבה, אינו בהלכות תשעה באב ושאר תעניות, אלא בהלכות יום הכפורים
וז"ל המ"ב שם
מלשון זה משמע דאם הזיעה הרבה ורוצה לרחוץ להעביר הזיעה מותר כיון שאינה רחיצה של תענוג​

אולי לדעת הרב יואל שילה אינו צריך מקור להיתר זה, ואף אם היו כל האחרונים אוסרים הוא היה מתיר, שהרי לא יתכן שהתורה תדרוש ממני להזיע ולא להתקלח, וכידוע דרכיה דרכי שלום, אך לאותם שכן מחפשים להסתמך על דברי רבותינו נ"ע, זה הוא מקור ההיתר​
הגרח"ק ביאר ששם מדובר במחלה של זיעה

*גילוי נאות, אינני "קאלטער" - אני גר בב"ב ומ"מ לא רחצתי השנה לפני שאשתי אמרה לי שאני צריך... (ביקשתי ממנה לומר לי)
אתה מזכיר לי את אותו אחד שביקש מהפריץ שיחייב אותו לשתות יין נסך.
 
הגרח"ק ביאר ששם מדובר במחלה של זיעה


אתה מזכיר לי את אותו אחד שביקש מהפריץ שיחייב אותו לשתות יין נסך.
איזו נפ"מ יש בין מי שעשה מאמץ גופני ולכן הוא מאד מזיע ובין מי שמזיע באופן טבעי יותר מאחרים?
מדוע לכתוב כך? - רחצה בתשעת הימים היא לא שתיית יין נסך, ואפילו לא בבואה דבבואה
 
איזו נפ"מ יש בין מי שעשה מאמץ גופני ולכן הוא מאד מזיע ובין מי שמזיע באופן טבעי יותר מאחרים?
שאלה טובה. אבל הגרח"ק גם ידע את השאלה הזו, ובכל זאת הוא אמר כך, ונראה לךי שהגרח"ק היה קצת יותר חכם ממך...
 
שאלה טובה. אבל הגרח"ק גם ידע את השאלה הזו, ובכל זאת הוא אמר כך, ונראה לךי שהגרח"ק היה קצת יותר חכם ממך...
נסגור את הבסטה ונלך ללמוד דרך שיחה ושאר הספרים מהסגנון הזה
תעשה לי טובה [באידיש זה נשמע טוב יותר, משהו כמו מאכט מיר א טובה]
שום ת"ח לא אמור לסגור את ראשו בגלל איזה מכתב שהגרח"ק כתב למישהו
יש לבני ברקים איזו בעיה עם התובנה הפשוטה הזו
 
נסגור את הבסטה ונלך ללמוד דרך שיחה ושאר הספרים מהסגנון הזה
תעשה לי טובה [באידיש זה נשמע טוב יותר, משהו כמו מאכט מיר א טובה]
שום ת"ח לא אמור לסגור את ראשו בגלל איזה מכתב שהגרח"ק כתב למישהו
יש לבני ברקים איזו בעיה עם התובנה הפשוטה הזו
יש לבני ברקים מעלה של ציות לדברי חכמים.
היית צריך לראות באיזה חרדת קודש מרן הגרח"ק לקח כל מילה שיצאה מפיו של החזו"א.
לנו יש אמונת חכמים.
אם אתה לא זכית לגדול על ברכי אמונת חכמים - מסכן... רחמנות...
 
כתב לי על דבריך נין של הגרח"ק:
הוא בעצם מסכים עם מה שכתבת, רק ניסחת את זה בצורה שאומרת את זה בוטה הוא אומר את זה בעצמו במילים אחרות.
הוא הרי גם לא מציית להכל

שאל אותו:
האם יש לו גנרטור?
האם הוא וילדיו הולכים עם פאות בחוץ?
האם הוא מקפיד לא ללבוש שעון
האם הוא לא מטלטל בשום מקום
ויש לי עוד הרבה ברשימה שרוב ה"צייתנים" האלה בכלל לא עושים
הם מקשיבים לרב חיים רק אם זה עובר דרך יתד נאמן\דרשן מתאים\משהו שמסתדר להם ונוח להם
 

הודעות מומלצות

בהמשך לאשכול דומה שפתחתי,

האם יש חיוב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון