לך לך - האם יש חיוב לגור ליד אביו כדי לקיים מצות כיבוד אב | בראשית לך לך - האם יש חיוב לגור ליד אביו כדי לקיים מצות כיבוד אב | בראשית

נהנה מקושיא טובה

משתמש חדש
gem
הודעות
14
תודות
34
נקודות
13
משמע כמה מקומות בתורה, שיש חיוב על הבן לגור ליד אביו לקיים כיבוד אב, ואסור לו לעזוב את אביו לבדו, למשל אברהם אבינו הוצרך לפטור מיוחד של הקב''ה שאמר לו לך אני פוטר מכיבוד אב ותעזוב את תרח, וכן ליעקב יירא שהיה בבית לבן ולא קיים כיבוד אב, וצ''ב אטו יש חיוב על הבן לגור ליד אביו?
דבפשוטו כיבוד אב הוא אם האבא מבקש ממנו משהו וכדומה שצריך לקיים, אבל שיה אחייב לגור ליד אביו זו לא שמענו
 
משמע כמה מקומות בתורה, שיש חיוב על הבן לגור ליד אביו לקיים כיבוד אב, ואסור לו לעזוב את אביו לבדו, למשל אברהם אבינו הוצרך לפטור מיוחד של הקב''ה שאמר לו לך אני פוטר מכיבוד אב ותעזוב את תרח, וכן ליעקב יירא שהיה בבית לבן ולא קיים כיבוד אב, וצ''ב אטו יש חיוב על הבן לגור ליד אביו?
דבפשוטו כיבוד אב הוא אם האבא מבקש ממנו משהו וכדומה שצריך לקיים, אבל שיה אחייב לגור ליד אביו זו לא שמענו
עצם המציאות הזאת כל רגע שיכול לבקש ממנו להאכילו ולהשקותו היא גופא כיבוד אב ואם.
וביותר מנלן שעצם המצאותו קרוב זה הכיבוד אב ואם, אולי הכוונה שכיון שהי' גר קרוב ממש אזי הי' לו אפשרות לכבד אותם בכל יום במאכל ומשקה, ועתה שמתרחק הוא מהם מפסיד את כל הקיומים האלו ודו''ק
 
ואם ימנה אדם שיסייע לאביו בכל הדרוש ויתגורר בפועל במקום רחוק?
אם הוא יהודי הוא ממש שלוחו.


הי' יהודי שכל ילדיו היו שלוחי חב"ד ברחבי העולם. כשהזדקן שוחח עימו הרב של כפר חב"ד שילדים צריכים להגיע במשמרות בכדי לעזור בדרוש. הוא טען בפניו כי מסר את ילדיו למפעל השליחות של הרבי ואינו צריך שיהיו לידו ועדיף שיעסקו בשליחות. בשבת השנתית היחידה שהיו מתאספים כולם יחד התדרדר לפתע מצבו הבריאותי ובצאת השבת הסתלק מן העולם כשכל ילדיו וצאצאיו סביב מיטתו השלמה.
 
עצם המציאות הזאת כל רגע שיכול לבקש ממנו להאכילו ולהשקותו היא גופא כיבוד אב ואם.
וביותר מנלן שעצם המצאותו קרוב זה הכיבוד אב ואם, אולי הכוונה שכיון שהי' גר קרוב ממש אזי הי' לו אפשרות לכבד אותם בכל יום במאכל ומשקה, ועתה שמתרחק הוא מהם מפסיד את כל הקיומים האלו ודו''ק
אבל האם אכן יש חיוב כזה לגור אצל אביו כדי להיות זמין בשבילו?
 
ואם ימנה אדם שיסייע לאביו בכל הדרוש ויתגורר בפועל במקום רחוק?
אם הוא יהודי הוא ממש שלוחו.


הי' יהודי שכל ילדיו היו שלוחי חב"ד ברחבי העולם. כשהזדקן שוחח עימו הרב של כפר חב"ד שילדים צריכים להגיע במשמרות בכדי לעזור בדרוש. הוא טען בפניו כי מסר את ילדיו למפעל השליחות של הרבי ואינו צריך שיהיו לידו ועדיף שיעסקו בשליחות. בשבת השנתית היחידה שהיו מתאספים כולם יחד התדרדר לפתע מצבו הבריאותי ובצאת השבת הסתלק מן העולם כשכל ילדיו וצאצאיו סביב מיטתו השלמה.
מצוה בו יותר מבשלוחו. והיכן הי' מוצא שליח נאמן כזה שיועיל בו דין שליחות. ואולי זה מצוה שבגופו דלא מהני שליחות ואכמ''ל.
 
משמע כמה מקומות בתורה,שיש חיוב על הבן לגור ליד אביו לקיים כיבוד אב, ואסור לו לעזוב את אביו לבדו, למשל אברהם אבינו הוצרך לפטור מיוחד של הקב''ה שאמר לו לך אני פוטר מכיבוד אב ותעזוב את תרח, וכן ליעקב יירא שהיה בבית לבן ולא קיים כיבוד אב, וצ''ב אטו יש חיוב על הבן לגור ליד אביו?
דבפשוטו כיבוד אב הוא אם האבא מבקש ממנו משהו וכדומה שצריך לקיים, אבל שיה אחייב לגור ליד אביו זו לא שמענו
החיוב אינו רק כשמבקשים ממנו משהו, אלא החיוב הוא לדאוג ולארגן את כל צרכי הוריו, ועדיף לפני שיבקשו.
וברור שכדי לקיים חיוב זה עליו לגור על ידם.
וכמו שפירשו חז"ל: איזהו כיבוד? מאכיל ומשקה מלביש ומנעיל מכניס ומוציא.

מה שרגילים לומר שמצות כיבוד היינו שהבן צריך לציית להוריו, זה מה שמלמדים לילדים בלבד מסיבות מובנות.

ואם ימנה אדם שיסייע לאביו בכל הדרוש ויתגורר בפועל במקום רחוק?
אם הוא יהודי הוא ממש שלוחו.
ברמב"ם הלכות כיבוד או"א נראה שרק אם נשתבשה דעתם ביותר ואינו יכול לעמוד בהם קיים היתר לעשות כן.
 
ברמב"ם הלכות כיבוד או"א נראה שרק אם נשתבשה דעתם ביותר ואינו יכול לעמוד בהם קיים היתר לעשות כן.
מה הגדר של אינו יכול לעמוד בהם? זה אישי לפי כמה שכל א' יכול? אם כך יכול להיות שאחד מאחיו כן יכול לעמוד בהם ורק הוא יתחייב?

אימו של דמה בן נתינה חסרת דעת היתה
 
מה הגדר של אינו יכול לעמוד בהם? זה אישי לפי כמה שכל א' יכול? אם כך יכול להיות שאחד מאחיו כן יכול לעמוד בהם ורק הוא יתחייב?

אימו של דמה בן נתינה חסרת דעת היתה

לשון הרמב"ם בהלכות ממרים פרק ו הלכה י
מי שנטרפה דעתו של אביו או של אמו משתדל לנהוג עמהם כפי דעתם עד שירוחם עליהן ואם אי אפשר לו לעמוד מפני שנשתטו ביותר יניחם וילך לו ויצוה אחרים להנהיגם כראוי להם.

ומקור ההלכה בגמרא קידושין (לא.)
רב אסי הוה ליה ההיא אמא זקינה אמרה לי' בעינא תכשיטין עבד לה בעינא גברא נייעין לך בעינא גברא דשפיר כותך שבקה ואזל לארעא דישראל
ומגמרא זו אפשר ללמוד את גדר הדברים.

ולענין כשיש לאב כמה בנים, אפילו כשכולם שווים לא מצאתי מפורש על מי מוטלת חובת כיבודו, וכנראה על כולם מוטלת החובה הגמורה, לכה"פ עד שיעשו תורנות ביניהם, כדרך שעשו בני יעקב אבינו ע"ה שכל אחד היה משמש את אביו ביומו.
ואה"נ שאם אחד מהם נוטל עול הכיבוד על עצמו, יירד רוב העול מהאחרים, אך עדיין מסתבר שמפעם לפעם עליהם לבדוק שהכל מתנהל כראוי, ולהוסיף מה שחסר או יכול להועיל.

ולענין דמה בן נתינה, לא בטוח שהוא רצה לעזוב את אשקלון בגלל אמו, שם הוא היה שר חשוב מאד בין גדולי רומי שגרו שם, בשונה מרב אסי שהיה אצלו פיתרון של עליה לא"י.
בנוסף לכך בל נשכח שדמא הגוי לא למד רמב"ם...
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה