אמור - האם יש לכבד כהן לאחר מיתה? | ויקרא | פורום אוצר התורה אמור - האם יש לכבד כהן לאחר מיתה? | ויקרא | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,501
תודות
4,327
נקודות
375
טעמא דקרא כא, ח:
וקדשתו. נשאלתי אם כהן לאחר מיתה יש בו דין וקדשתו כגון ב' מתים א' כהן וא' ישראל אם צריך להקדים את הכהן. ונראה דבזהר ס"פ בחקתי אמרו אע"ג דמית אתחייב ביקרי' יתיר דכתיב כבד את אביך משמע דדריש לי' מאת וכיון דאיצטריך קרא דחייב לכבד לאחר מיתה א"כ בכהן דליכא קרא לא מחייב דבטלה כהונה, מיהו ודאי לכשיקומו לתחה"מ יחזרו לכהונתן כמבואר בסנהדרין צ' ב', ועמש"כ בקונטרס הלקוטים סוף סי' ד'.

ולכאורה יש לדון שהנה בעלון דעת ואמונה מהגר"ע טולידנו (פר' אחו"ק) הובא ראיה שבמלך גם לאחר מיתה יש מורא מלכות, מזה שלא נושאים את אלמנתו, ע"כ;
ולכאורה מבואר מזה שכיון שזה לא דין לכבד את האדם הפרטי, אלא לכבד את המלכות - זה שייך גם לאחר מיתה
והוא הדין יל"ד בכהונה.

וצ"ח בקונטרס הליקוטים מה כתב הגרח"ק.​
 
צ''ע מה ראה שם יותר מהטענה הפשוטה שע''כ יהיו כהנים לעתיד לבא
לכאורה כוונתו שכשיקומו יכבדו אותם, ומשא"כ אם היה כמו בתחיית המתים השנייה לפי האריז"ל שהכהנים ישתנו - א"כ גם אז לא יכבדו אותם.
 
טעמא דקרא כא, ח:
וקדשתו. נשאלתי אם כהן לאחר מיתה יש בו דין וקדשתו כגון ב' מתים א' כהן וא' ישראל אם צריך להקדים את הכהן. ונראה דבזהר ס"פ בחקתי אמרו אע"ג דמית אתחייב ביקרי' יתיר דכתיב כבד את אביך משמע דדריש לי' מאת וכיון דאיצטריך קרא דחייב לכבד לאחר מיתה א"כ בכהן דליכא קרא לא מחייב דבטלה כהונה, מיהו ודאי לכשיקומו לתחה"מ יחזרו לכהונתן כמבואר בסנהדרין צ' ב', ועמש"כ בקונטרס הלקוטים סוף סי' ד'.

ולכאורה יש לדון שהנה בעלון דעת ואמונה מהגר"ע טולידנו (פר' אחו"ק) הובא ראיה שבמלך גם לאחר מיתה יש מורא מלכות, מזה שלא נושאים את אלמנתו, ע"כ;
ולכאורה מבואר מזה שכיון שזה לא דין לכבד את האדם הפרטי, אלא לכבד את המלכות - זה שייך גם לאחר מיתה
והוא הדין יל"ד בכהונה.

וצ"ח בקונטרס הליקוטים מה כתב הגרח"ק.​
כאורה הא דאין נושאין אלמנתי אינו דאורייתא והראיה דרק דין זה נהגינן בו ולא שאר דיני המורא
 
יל"ד מדין אשת חבר לאחר מיתה, עי' תוס' שבועות (ל' ב' ד"ה והאמר) שלתירוץ ראשון וודאי שיש עשה דאורייתא לאחר מיתה,
ובתירוץ השני נראה שנקלש העשה.

מיהו הר"ן שם כתב שזה רק מדרבנן, ויתכן שזו כוונת התוס' בתירוץ השני.
 
כאורה הא דאין נושאין אלמנתי אינו דאורייתא והראיה דרק דין זה נהגינן בו ולא שאר דיני המורא
איזה דין אינו נוהג לאחר מיתתו?

וכשהוא מת כולן נשרפין לפניו וכן לא ישתמש בעבדיו ושפחותיו ושמשיו אלא מלך אחר
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

ואיזהו אנטל זהו רביעית של תורה...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון