האם להתלבש יפה נוגד יר''ש | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 2 האם להתלבש יפה נוגד יר''ש | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 2
כתוב שת"ח אל יצא מבוסם לשוק שמא יחשדו אותו בעבירה.
ומה יענו ע"ז כל אלה המבסמים עצמם?
 
כתוב שת"ח אל יצא מבוסם לשוק שמא יחשדו אותו בעבירה.
ומה יענו ע"ז כל אלה המבסמים עצמם?
כתבת סתם בלי להרחיב ולפרט, אצטט את לשון הגמ' בברכות מ''ג: אל יצא כשהוא מבושם לשוק, א''ר אבא בריה דר' חייא בר אבא אמר רבי יוחנן (שדין זה נאמר) במקום שחשודים על משכב זכור. אמר רב ששת לא אמרן אלא בבגדו אבל בגופו זיעה מעברא ליה. אמר רב פפא ושערו כבגדו דמי ואמרי לה כגופו דמי.​
 
כתבת סתם בלי להרחיב ולפרט, אצטט את לשון הגמ' בברכות מ''ג: אל יצא כשהוא מבושם לשוק, א''ר אבא בריה דר' חייא בר אבא אמר רבי יוחנן (שדין זה נאמר) במקום שחשודים על משכב זכור. אמר רב ששת לא אמרן אלא בבגדו אבל בגופו זיעה מעברא ליה. אמר רב פפא ושערו כבגדו דמי ואמרי לה כגופו דמי.​
תודה שהערת את עינינו עם לשון הגמ'.
יוצא לנו ב' גדרים.במקום שחשודים
רק בבגדו ולא בשערו.
ויל"ע במקום שלא חשודים... ועושה זאת לבסם עצמו?
כי הרי הוא לא שם דאודורנט אלא בוסם ממש.
 
תודה שהערת את עינינו עם לשון הגמ'.
יוצא לנו ב' גדרים.במקום שחשודים
רק בבגדו ולא בשערו.
ויל"ע במקום שלא חשודים... ועושה זאת לבסם עצמו?
כי הרי הוא לא שם דאודורנט אלא בוסם ממש.
אסור בלי קשר יש בו משום לא תלבש וכן מעשי עכו''ם ועוד מה זה הדבר הזה שאברכים מריחים כאחרון ה....
 
לא הבנתי
נראה לך שלאברך ליטאי משקיע בלבוש שלו יותר מאברך חסיד???
תברר

אבל יתכן שהשאלה נובעת מההסברים שאומרים בחיידר
שמה שכתבו על האימאות שהם היו יפות הכוונה ליופי רוחני....
בחיידר?!
עיין ברמח"ל בארוכה
 
יופי חיצוני הוא מידת המלכות של בן אדם.
אבל שזה עובר את גבול הטעם הטוב אז זה יכול להיות איסור.
בחור שמשקיע בטיפוח כמעט כמו בחורת סמינר אז זה חורג מהכלל.
אגב, אין קשר לליטאים וחסידים המספחת פשתה אצל כולם.
וע''ז בא שאלתי מה הרמה שאברך אמור לנהוג בה מצד אחד ברור שהוא לא צריך להיראות כוכב שלימזל ומצד שני אברך ששקוע בהוויות אביי ורבא איך מעניין אותו איך הוא נראה נשמח לשמוע תגובות הציבור
 
התשובה היא כן. ברור אברך ליטאי שמקצץ את זקנו, ומשפר את בלוריתו כל העת, משקיע בנראותו, יותר מחברו החסידי. [ובחורים ליטאים בכלל השוני הוא עצום, לבחורים חסידיים כמעט ואין אפשרות גם לשפר את נראותם, ואת רובם הדבר אינו מעסיק]. השאלה היא האם זה בעיה. אפשר לצדד לכאן ולכאן. לענ"ד נראה כי כל עוד ההתעסקות בנראות לא מעסיקה את הבן אדם כל היום ה"ז בגדר המותר, ויתכן שאף "הראוי", ואגב, ידוע שר' שמואל העיר לבחורים על הבלורית שלהם, וכששאלו אותו שהרי אף לו-עצמו, יש בלורית. השיב כי הבלורית שלו מעל הראש, והבלורית שלהם-בתוך הראש וד"ל.
לצערינו הרב זה היה נכון לפני שנים, כיום פשתה הדבר גם אצל החסידים בין בחורים ובין אברכים שמשקיעים בנראות החיצונית, אם לא בבלורית, זה במשקפיים האופנתיים, אם לא בקיצוץ זקן, זה בחליפות הפירחונים שמשתנות חדשות לבקרים, ונראים יותר כשמלות נשים מאשר חליפות גברים, אמר כבר מי שאמר שנכנס לחנות הלבשה חסידית ושאל את המוכר האם מוכרים כאן גם מוצרים לגברים.
כללו של דבר: לא משנה אם יש לך בלורית, מקצץ זקן או שאתה משקיע בדברים אחרים לטפח את הנראות החיצונית ע"י לבוש וכדו', כל עוד ראשו ורובו לא עסוק למטרה זו, ועושה כן כי כך נהגו אבותיו ורבותיו עדיין לא נוגד ירא"ש, ולהיפך.
ומסופר על אחד מאדמורי"ם שהיה לו קורת רוח להביט ביעק'ס איך שמקצצים את הזקן לכבוד שב"ק כי אותו ירא"ש שיש לחסידים בעבודתם יש ליעק'ס בעבודת קיצוץ הזקן לכבוד שב"ק.
 
וע''ז בא שאלתי מה הרמה שאברך אמור לנהוג בה מצד אחד ברור שהוא לא צריך להיראות כוכב שלימזל ומצד שני אברך ששקוע בהוויות אביי ורבא איך מעניין אותו איך הוא נראה נשמח לשמוע תגובות הציבור
דרך האמצע, כפי שכבר אמרו כאן. אין לו להזניח עצמו, ואין לו להשקיע בנראותו יותר מדאי.
 
דרך האמצע, כפי שכבר אמרו כאן. אין לו להזניח עצמו, ואין לו להשקיע בנראותו יותר מדאי.
דרך האמצע, כפי שכבר אמרו כאן. אין לו להזניח עצמו, ואין לו להשקיע בנראותו יותר מדאי.
וכאן שאלתי מהי דרך האמצע
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון