האם להתלבש יפה נוגד יר''ש | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 3 האם להתלבש יפה נוגד יר''ש | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית| דף 3
אצל רוב זקני הדור ראינו פשטות מהודרת, דהיינו בגדים פשוטים אך נקיים צחים ושלמים, כל אחד לפי ערכו וסגנונו. (תחשבו על הגרשז"א, על הגרמי"ל, על הגר"ד פוברסקי וכו' וכו', ובכוונה איני מאריך בעשרות דוגמאות). אבל יש שיצאו מהכלל, הן כאלה שהופעתם לא היתה מוקפדת בכלל, אם מפני אופיים העילויי ואם מפני התרחקות קיצונית מחיזו דהאי עלמא, וכן לאידך גיסא יש שנהגו עצמם בלבושים מהודרים יותר. ובודאי כל אחד מהם כוונתו לשמים, מר כדאית ליה ומר כדאית ליה, וכל לבבות דורש השי"ת.
 
אצל רוב זקני הדור ראינו פשטות מהודרת, דהיינו בגדים פשוטים אך נקיים צחים ושלמים, כל אחד לפי ערכו וסגנונו. (תחשבו על הגרשז"א, על הגרמי"ל, על הגר"ד פוברסקי וכו' וכו', ובכוונה איני מאריך בעשרות דוגמאות). אבל יש שיצאו מהכלל, הן כאלה שהופעתם לא היתה מוקפדת בכלל, אם מפני אופיים העילויי ואם מפני התרחקות קיצונית מחיזו דהאי עלמא, וכן לאידך גיסא יש שנהגו עצמם בלבושים מהודרים יותר. ובודאי כל אחד מהם כוונתו לשמים, מר כדאית ליה ומר כדאית ליה, וכל לבבות דורש השי"ת.
ממש להפליא רוב זקני הדור אני מכיר עשרות רבות ממרן הגראי''ל ומרן הגרמי''ל ומרן הגרח''ק וכו' שממש לא כתיאור הזה
 
ממש להפליא רוב זקני הדור אני מכיר עשרות רבות ממרן הגראי''ל ומרן הגרמי''ל ומרן הגרח''ק וכו' שממש לא כתיאור הזה
מרן הגרמי"ל אמר - כך מספר נכדו בספר 'רבי מיכל יהודה' - שבזמנו בישיבת חברון היו בחורים יראי שמים שכל בוקר היו מסתרקים מול המראה, אלא שזה היה כמו שאתה סוגר את הכפתור של החולצה... כמתוך הרגל, בלי שימת לב מיוחדת. פשוט כי הם אחזו שכך צריך להראות בחור בן תורה.
אבל היום זה נעשה עם הקפדה מיוחדת להראות יפה וזה תופס את הראש. ועל כגון זה נאמר "עד שאדם מתפלל על דברי תורה שיכנסו בתוך מעיו יתפלל על אכילה ושתיה שלא יכנסו בתוך מעיו"...

ר' שמואל רוזובסקי היה הולך עם בלורית,
מרן הגרב"ד פוברסקי היה מסדר את הזקן.
 
זה
ולא ידעתי כ"כ מאי קשיא ליה
ויל"ע שעה"פ "ותקנא רחל באחותה" כתב רש"י "נתקנאה במעשיה הטובים"
דקנאה וודאי מידה מגונה היא, ובעי למידרש בה. משא"כ יופי אינו מגונה כלל. ואין הכרח לדרוש (אע"פ שגם הם אמיתיים כמובן)
 
אסור לו שימצא בבגדו כתם או שמנונית וכיוצא בהן
וכ"כ בספר דינים והנהגות למרן החזו"א זללה"ה, כמדומה, שצידד ד
דווקא.

בשו"ת אז נדברו לר' בנימין (הצדיק) זילבר כתב מזה, ובסיום דבריו כתב שראו אצל החזו"א שהקפיד יותר על ה"תלמיד חכם" מעל ה"רבב על בגדו".


הקה"י היה נובהרדוקער ומשכך היתה הנהגתו שונה בענין. וישנם סיפורים על כך. ומתאמרא משמייהו (ואצל החסידים משם הקוצקער'ס) שהטענה למה יש רבב אחד ולא רבבות [וכמובן אינו נראה כלל אפילו כהלצה בעלמא]
 
שמועה מי יבין מנסתרות נקני !
ר' שמואל - אם היה היום היה נקרא לכל הפחות 'חברונע'ר'...
לך תשאל את כל מי שלמד אצלו, הייתה לו בלורית, הוא היה מה שנקרא היום 'מתלבש יפה', מקפיד על הופעה מושלמת, טון דיבורו היה רהוט ומוקפד...
זה שאתה לא הכרת לא אומר שלא היו.
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון