מצורע - האם צריך להקדים ולראות נגע של תלמיד חכם | ויקרא מצורע - האם צריך להקדים ולראות נגע של תלמיד חכם | ויקרא
  • פורום אוצר התורה מאחל לכל לומדי התורה: הצלחה מרובה בעבודת אלול, שיזכו לגדול בתורה, ביראה וביראת הרוממות, ולהתחיל את הזמן החדש בחשק ובשמחה - גילו ברעדה!

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,587
תודות
6,221
נקודות
497
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
בספר אמרות ה' (לרבי משה אריה ליב ליטש רוזנבוים זצ"ל) בפרשתינו, כתב שאם באו כמה מצורעים יחד אל הכהן ואחד מהם תלמיד חכם, מקדימים אותו משום כבוד תורתו, וכמו כאשר באים לדין, שמקדימים את התלמיד חכם, כמבואר בשו"ע חו"מ סי' ט"ו.

ולכאורה היה מקום לומר דלא כן, דהא קי"ל דבקלקלה מתחילין מן הקטן, כדאיתא בגמ' (ברכות סא. ותענית טו:) וא"כ היה נראה דאין שייך בזה כבוד להקדימו שיראה אותו הכהן ויטמא אותו תחילה. אך יתכן לפי מה שכתב הריטב"א בכתובות קו. דב' טעמים יש להקדים את הת"ח בדין, חדא משום ביטול תורה, ועוד משום כבודו, א"כ טעם ביטול תורה שייך גם הכא, ולכן יקדימו את הת"ח.

ויש לעיין בזה, האם מטעם ביטול תורה לחוד יכולים להקדים את הת"ח, כשאין שייך הטעם של כבוד ת"ח, דהנה בדיני ממונות הביא הריטב"א שם דאיכא עשה לדון את הבא ראשון מדכתיב כקטן כגדול תשמעון, אלא דעשה דכבוד התורה עדיף ודוחה. א"כ דוקא היכא דאיכא ג"כ כבוד ת"ח שייך לדחות הך עשה, ולא משום ביטול תורה לחוד דאינו דוחה עשה. והנה הראב"ד תזריע פרק ב' סוף אות ח' כתב דגם בנגעים איכא חיוב להקדים לחתוך את דינו של מי שבא ראשון, דאיתקוש ריבים לנגעים, א"כ הכא דכבר נתבאר דאין שייך כבוד ת"ח להקדימו, רק טעם ביטול תורה לחוד, אין זה מתיר לדחות העשה ולהקדימו, וצ"ע.​
 

הודעות מומלצות

יש למישהו מהרבנים ביאור ברור בענין זה?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון