הבדלה וקידוש לבנה - מה קודם? | פורום אוצר התורה הבדלה וקידוש לבנה - מה קודם? | פורום אוצר התורה

הבדלה וקידוש לבנה - מה קודם?

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
953
תודות
2,615
נקודות
357
שמעתי בשם הרב אי"ש גריינימן שליט"א שבמקום שאפשר [ישיבה, וכדו'] - יש להקדים הבדלה, כיון שתדיר קודם.

וכן שאלו את ר' ראובן פוזן מדוע לא נוהגים כן בבתי כנסיות [כמו ביו"כ, שמבדילים קודם]; והשיב, שהציבור שסיימו מעריב - יעשו קודם קידוש לבנה, כדי שיעשו כולם יחד.
 
ויתכן להוסיף ע"פ דעת הראשונים שהבדלה עיקרה דאורייתא;
ואע"פ שיצא בתפילה, אבל מצאנו במשנ"ב שמחמיר לגבי השיעור של כוס הקידוש בלילה, כיון שעיקרו דאורייתא, אף שמדאורייתא יוצא בברכה לבד, ואולי כבר יצא בתפילה.
מיהו זה רק לשיטות שדאורייתא קודם לדרבנן.
ויל"ד בזה.

ויל"ע אם יש נפק"מ אם זה מצד תדיר או מצד הנ"ל;
ולכאורה אפשר להוכיח שאי"ז נכון, כי הפוסקים שדנו על הבדלה ונר חנוכה - דנו רק מצד תדיר, ולא מצד שעיקרו דאורייתא.​
 
ההוראה תמוהה, שהרי אפילו נר חנוכה מקדימין להבדלה משום אפוקי יומא כדאיתא בסימן תרפא, ואפילו להט"ז היינו דוקא בהדלקת נר שעל כרחו פורק עול שבת מעליו, אבל קידוש לבנה לא שמענו. ואי משום שמוציאין הסידורים החוצה היינו דוקא במקום שאין צוה"פ מתוקנת סביב העיר. ועוד עיין ביאור הגר"א שם דהעיקר כדברי המחבר ולא כהט"ז.
סוף דבר הוראה זו אין לה על מה לסמוך, ולעולם יש להקדים קידוש לבנה קודם הבדלה.
 
וכן שאלו את ר' ראובן פוזן מדוע לא נוהגים כן בבתי כנסיות [כמו ביו"כ, שמבדילים קודם]; והשיב, שהציבור שסיימו מעריב - יעשו קודם קידוש לבנה, כדי שיעשו כולם יחד.
הרי בת"ב מתכנסים בהרבה מקומות לצורך קידוש לבנה?
 
שמעתי בשם הרב אי"ש גריינימן שליט"א שבמקום שאפשר [ישיבה, וכדו'] - יש להקדים הבדלה, כיון שתדיר קודם.
ויל"ע בזה מחיוב הרואה
 
חזור
חלק עליון