וישלח - הגירסא בדברי רש"י - עוונותיו או עוונותיה, האם זה שייך לשיבושים ? | בראשית וישלח - הגירסא בדברי רש"י - עוונותיו או עוונותיה, האם זה שייך לשיבושים ? | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
964
תודות
1,605
נקודות
252
בגליון 'תורה שבכתב' הביאו:
על הפסוק בפרשת השבוע (בראשית ל"ו, ג') וְאֶת בָּשְׂמַת בַּת יִשְׁמָעֵאל אֲחוֹת נְבָיוֹת, כותב רש"י: 'ולהלן קורא לה (כ"ח, ט') מחלת, מצינו באגדת מדרש ספר שמואל (פרק י"ז) שלשה מוחלין להן עונותיהם גר שנתגייר, והעולה לגדולה, והנושא אשה, ולמד הטעם מכאן, לכך נקראת מחלת שנמחלו עונותיו, ע"כ.
גירסא זו בדברי רש"י – 'שנמחלו עוונותיו', היא הגירסא הנפוצה כמעט בכל החומשים הנדפסים. כך גם מופיע בתלמוד ירושלמי (שם): 'וכי מחלת שמה והלא בשמת שמה, אלא שנמחלו לו כל עונותיו'.​
דפוס רומא ואלקבץ
מנגד, בדפוס הקודם 'דפוס רומא', שהיא המהדורה הראשונה של רש"י שעלתה על מכבש הדפוס (בשנת ר"ל), וכך גם בדפוס אלקבץ, שנדפס על ידי הגה"ק רבינו שלמה אלקבץ זי"ע בעל פיוט לכה דודי, בעיר ואדי אל חאג'ארה בשנת רל"ו, אנו מוצאים גירסא אחרת ברש"י: 'לכך נקראת מחלת שנמחלו עוונותיה.
גירסא זו – 'שנמחלו עוונותיה' אנו מוצאים גם בספר תשב"ץ קטן (סימן תס"ה) ובמטה משה (הכנסת כלה אות ב'). וגם בפשטות מסתבר יותר לדרוש שאם היא נקראת 'מחלת' הרי שהיא עצמה זכתה למחילת עוונות, וקצת דוחק לומר שהיא נקראת מחלת על שם שעשיו זכה למחילה.

וברצוני לדון האם אף זה שייך לפולמוס הרחב בשיבושים בגירסאות השונות בדברי רש"י ?​
 
ראה מש"כ מהרח"ו
102121_69 (1).png 102121_70.png
הרי מפורש בדבריו שנקראה מחלת לפי שנמחלו עוונותיו של עשיו
אין הכי נמי, אך ראה אשר נכתב בזה לעיל:
גירסא זו – 'שנמחלו עוונותיה' אנו מוצאים גם בספר תשב"ץ קטן (סימן תס"ה) ובמטה משה (הכנסת כלה אות ב'). וגם בפשטות מסתבר יותר לדרוש שאם היא נקראת 'מחלת' הרי שהיא עצמה זכתה למחילת עוונות, וקצת דוחק לומר שהיא נקראת מחלת על שם שעשיו זכה למחילה.
 
וכי מהרח"ו אין די בו ללמד שאין זה שייך לפולמוס זה?
בודאי, חלילה, מי אנו שנערער כהוא זה על דברי קודשו,
אכן מאידך כפי שהוזכר לעיל יש אף סימומכים [חשובים לא פחות] לאידך גיסא:
כך גם מופיע בתלמוד ירושלמי (שם): 'וכי מחלת שמה והלא בשמת שמה, אלא שנמחלו לו כל עונותיו'.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בקריאת התורה של יום ראשון כתיב "וגם...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה