נח - היאך קיימים היום זרעי סרק ? | בראשית| דף 2 | פורום אוצר התורה נח - היאך קיימים היום זרעי סרק ? | בראשית| דף 2 | פורום אוצר התורה
במחילה מכבוד הרבנים המתדיינים, למישהו יש כלל מקור ברור שהושמדו העצים במבול?
תרתי אחר ראי' לזה מן המקראות ולא מצאתי
וע"כ, קשה להתבסס על טענת

בשאלה זו.​

וַאֲנִ֗י הִנְנִי֩ מֵבִ֨יא אֶת־הַמַּבּ֥וּל מַ֙יִם֙ עַל־הָאָ֔רֶץ לְשַׁחֵ֣ת כׇּל־בָּשָׂ֗ר אֲשֶׁר־בּוֹ֙ ר֣וּחַ חַיִּ֔ים מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָ֑יִם כֹּ֥ל אֲשֶׁר־בָּאָ֖רֶץ יִגְוָֽע
וַיִּגְוַ֞ע כׇּל־בָּשָׂ֣ר ׀ הָרֹמֵ֣שׂ עַל־הָאָ֗רֶץ בָּע֤וֹף וּבַבְּהֵמָה֙ וּבַ֣חַיָּ֔ה וּבְכׇל־הַשֶּׁ֖רֶץ הַשֹּׁרֵ֣ץ עַל־הָאָ֑רֶץ וְכֹ֖ל הָאָדָֽם׃ כֹּ֡ל אֲשֶׁר֩ נִשְׁמַת־ר֨וּחַ חַיִּ֜ים בְּאַפָּ֗יו מִכֹּ֛ל אֲשֶׁ֥ר בֶּחָֽרָבָ֖ה מֵֽתוּ׃ וַיִּ֜מַח אֶֽת־כׇּל־הַיְק֣וּם* ׀ אֲשֶׁ֣ר ׀ עַל־פְּנֵ֣י הָֽאֲדָמָ֗ה מֵאָדָ֤ם עַד־בְּהֵמָה֙ עַד־רֶ֙מֶשׂ֙ וְעַד־ע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וַיִּמָּח֖וּ מִן־הָאָ֑רֶץ

*ואל תשיבוני מן הנכתב וּמָחִ֗יתִי אֶֽת־כׇּל־הַיְקוּם֙ אֲשֶׁ֣ר עָשִׂ֔יתִי מֵעַ֖ל פְּנֵ֥י הָֽאֲדָמָֽה שהרי בפסוקים דלעיל נר' מבואר שגם זה מתפרש רק על 'מאדם עד בהמה עד רמש ועד עוף השמים'​

ויתירה מזו, יש מקום אחד בו נראה בביאור שנשארו העצים, ואמנם בחז"ל מצאנו שמתבאר בצורה שונה
וַתָּבֹ֨א אֵלָ֤יו הַיּוֹנָה֙ לְעֵ֣ת עֶ֔רֶב וְהִנֵּ֥ה עֲלֵה־זַ֖יִת טָרָ֣ף בְּפִ֑יהָ וַיֵּ֣דַע נֹ֔חַ כִּי־קַ֥לּוּ הַמַּ֖יִם מֵעַ֥ל הָאָֽרֶץ
וכך כותב הרמב"ן בביאור מקרא זה "מפשוטו של פסוק זה יראה שלא נעקרו האילנות ולא נמחו במבול כי לא היה שם נחל שוטף בעבור כי נתמלא כל העולם מים".
מעצים שבא"י
 
בפרשתן (ו', כ"א): "ואתה קח לך מכל מאכל אשר יאכל".

פשטות לישנא דקרא, שכל מין שאינו מאכל, לא הובא לתיבה.

וצ"ב, מהיכן יש כיום אלפי מיני צמחים שאינם מיני מאכל, הלא כל הבריאה הושמדה במי המבול מלבד מה שהכניס נח לתיבה,

ומהיכן היו זרעי צמחים אלו לאחר המבול,

ויל"ע.
אבל דעת חז"ל היא שאכן, לכה"פ מרבית האילנות נעקרו במבול, וכך מביא הרמב"ן בביאור המקרא דלעיל (עלה זית) את דעתם
אבל בבראשית רבה (לג ו) אמרו מהיכן הביאה אותו רבי לוי אמר מהר המשחה הביאה אותו דלא טפת ארעא דישראל במיא דמבולא הוא שהקדוש ברוך הוא אמר ליחזקאל בן אדם אמור לה את ארץ לא מטוהרה היא לא גושמה ביום זעם (יחזקאל כב כד) רבי ביריי אמר נפתחו לה שערי גן עדן והביאה אותו והנה כוונתם שנעקרו האילנות ונמחו במקומות המבול ואף כי יהיה העלה נבל וכן אמרו (ב"ר ל ח) אפילו איצטרובולין של ריחים נמוחו במבול ודרשו בו אבנים שחקו מים (איוב יד יט) ומאמרם "דלא טפת ארעא דישראל במיא דמבולא" שלא היה עליה גשם המבול כדכתיב לא גושמה ולא נפתחו בה מעינות תהום רבה אבל המים נתפשטו בכל העולם וכסו כל ההרים הגבוהים אשר תחת כל השמים כמו שכתוב מפורש (לעיל ז יט) ואין סביב ארץ ישראל גדר לעכב המים שלא יבאו בה וכך אמרו בפרקי רבי אליעזר (פרק כג) ארץ ישראל לא ירד עליה מי המבול מן השמים אלא נתגלגלו המים מן הארצות ונכנסו לתוכה שנאמר בן אדם אמור לה והנה לדעת רבי לוי מפני שלא ירד בארץ ההיא הגשם השוטף ולא נפתחו עליה ארובות השמים נשארו בה האילנות ובכל העולם נשברו ונעקרו במבול ומטרות עזו ואני תמה על מאמרם "מגן עדן" אם כן לא ידע נח שקלו המים מעל הארץ כי שם לא נכנסו מי המבול ואולי היו שעריו סגורים שלא יכנסו שם המים וכאשר קלו המים נפתחו ומדעתם זו אמרו שם (ב"ר לו ג) ויטע כרם (להלן ט כ) ומהיכן היה לו אמר רבי אבא בר כהנא בכניסתו לתיבה הכניס עמו זמורות לנטיעות יחורים לתאנים גרופיות לזתים

הנה, לפי הדעה שבארץ ישראל לא נעקרו האילנות, הרי ששאלה זו נתייתרה מאליה.
ולדעה שבכל הארץ נעקרו האילנות, הרי הביא הרמב"ן במפורש ש"בכניסתו לתיבה הכניס עמו זמורות לנטיעות".
נמצא שמפורש בדברי חז"ל שנח הכניס עמו זמורות לצורך נטיעה ולא לצורך מאכל.​

א. ראה בהודעתי זו שנכתב בפירוט. ונזכר ברמז בהודעתי הקודמת. (במקרא אין ולא רמז אזכור לכך שמצבה של ארץ ישראל היה שונה.
ב. במחילה, טענה זו מייתרת את האשכול מתחילתו, וכפי שכתבתי לעיל.
בשתי מילים ענית לשאלת הרב @התורה
 
אבל דעת חז"ל היא שאכן, לכה"פ מרבית האילנות נעקרו במבול, וכך מביא הרמב"ן בביאור המקרא דלעיל (עלה זית) את דעתם
אבל בבראשית רבה (לג ו) אמרו מהיכן הביאה אותו רבי לוי אמר מהר המשחה הביאה אותו דלא טפת ארעא דישראל במיא דמבולא הוא שהקדוש ברוך הוא אמר ליחזקאל בן אדם אמור לה את ארץ לא מטוהרה היא לא גושמה ביום זעם (יחזקאל כב כד) רבי ביריי אמר נפתחו לה שערי גן עדן והביאה אותו והנה כוונתם שנעקרו האילנות ונמחו במקומות המבול ואף כי יהיה העלה נבל וכן אמרו (ב"ר ל ח) אפילו איצטרובולין של ריחים נמוחו במבול ודרשו בו אבנים שחקו מים (איוב יד יט) ומאמרם "דלא טפת ארעא דישראל במיא דמבולא" שלא היה עליה גשם המבול כדכתיב לא גושמה ולא נפתחו בה מעינות תהום רבה אבל המים נתפשטו בכל העולם וכסו כל ההרים הגבוהים אשר תחת כל השמים כמו שכתוב מפורש (לעיל ז יט) ואין סביב ארץ ישראל גדר לעכב המים שלא יבאו בה וכך אמרו בפרקי רבי אליעזר (פרק כג) ארץ ישראל לא ירד עליה מי המבול מן השמים אלא נתגלגלו המים מן הארצות ונכנסו לתוכה שנאמר בן אדם אמור לה והנה לדעת רבי לוי מפני שלא ירד בארץ ההיא הגשם השוטף ולא נפתחו עליה ארובות השמים נשארו בה האילנות ובכל העולם נשברו ונעקרו במבול ומטרות עזו ואני תמה על מאמרם "מגן עדן" אם כן לא ידע נח שקלו המים מעל הארץ כי שם לא נכנסו מי המבול ואולי היו שעריו סגורים שלא יכנסו שם המים וכאשר קלו המים נפתחו ומדעתם זו אמרו שם (ב"ר לו ג) ויטע כרם (להלן ט כ) ומהיכן היה לו אמר רבי אבא בר כהנא בכניסתו לתיבה הכניס עמו זמורות לנטיעות יחורים לתאנים גרופיות לזתים

הנה, לפי הדעה שבארץ ישראל לא נעקרו האילנות, הרי ששאלה זו נתייתרה מאליה.
ולדעה שבכל הארץ נעקרו האילנות, הרי הביא הרמב"ן במפורש ש"בכניסתו לתיבה הכניס עמו זמורות לנטיעות".
נמצא שמפורש בדברי חז"ל שנח הכניס עמו זמורות לצורך נטיעה ולא לצורך מאכל.​


א. ראה בהודעתי זו שנכתב בפירוט. ונזכר ברמז בהודעתי הקודמת. (במקרא אין ולא רמז אזכור לכך שמצבה של ארץ ישראל היה שונה.
ב. במחילה, טענה זו מייתרת את האשכול מתחילתו, וכפי שכתבתי לעיל.
בשתי מילים ענית לשאלת הרב @התורה
ויתירה מזו, יש מקום אחד בו נראה בביאור שנשארו העצים, ואמנם בחז"ל מצאנו שמתבאר בצורה שונה
וַתָּבֹ֨א אֵלָ֤יו הַיּוֹנָה֙ לְעֵ֣ת עֶ֔רֶב וְהִנֵּ֥ה עֲלֵה־זַ֖יִת טָרָ֣ף בְּפִ֑יהָ וַיֵּ֣דַע נֹ֔חַ כִּי־קַ֥לּוּ הַמַּ֖יִם מֵעַ֥ל הָאָֽרֶץ

על זה התשובה מא"י הביאה היונה
ולמרות זאת בא"י לא היו כל סוגי הזרעים ולכן השאלה איך הם שרדו
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה