היתכן שהצדק היה עם חכמי אומות העולם במחלוקת עם חכמי ישראל ?! | בית המדרש – דיונים תורניים היתכן שהצדק היה עם חכמי אומות העולם במחלוקת עם חכמי ישראל ?! | בית המדרש – דיונים תורניים

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
974
תודות
1,627
נקודות
242
גמרא ערוכה (פסחים צד:):
"חכמי ישראל אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למעלה מן הרקיע. וחכמי אומות העולם אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למטה מן הקרקע. אמר רבי: ונראין דבריהן מדברינו, שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין".
ואני תמה בזה עד אין קץ על פשר הדבר, היתכן ?!
 
גמרא ערוכה (פסחים צד:):
"חכמי ישראל אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למעלה מן הרקיע. וחכמי אומות העולם אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למטה מן הקרקע. אמר רבי: ונראין דבריהן מדברינו, שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין".
ואני תמה בזה עד אין קץ על פשר הדבר, היתכן ?!
חכמה בגויים תאמין.
 
האם לזה נתכוון החינוך (מצוה תצ"ו):
"ועל דרך האמת והשבח הגדול בזאת המצוה אמרו זכרונם לברכה [ספרי כאן] לא תסור ממנו ימין ושמאל, אפילו יאמרו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין לא תסור ממצותם, כלומר שאפילו יהיו הם טועים בדבר אחד מן הדברים אין ראוי לנו לחלוק עליהם אבל נעשה כטעותם, וטוב לסבול טעות אחד ויהיו הכל מסורים תחת דעתם הטוב תמיד, ולא שיעשה כל אחד ואחד כפי דעתו שבזה יהיה חורבן הדת וחלוק לב העם והפסד האומה לגמרי"​
 
גמרא ערוכה (פסחים צד:):
"חכמי ישראל אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למעלה מן הרקיע. וחכמי אומות העולם אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למטה מן הקרקע. אמר רבי: ונראין דבריהן מדברינו, שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין".
ואני תמה בזה עד אין קץ על פשר הדבר, היתכן ?!
עיין גליון הש"ס שם ותמצא נכון, אם משהוא יכול להעלות ציטוט?
 
גמרא ערוכה (פסחים צד:):
"חכמי ישראל אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למעלה מן הרקיע. וחכמי אומות העולם אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למטה מן הקרקע. אמר רבי: ונראין דבריהן מדברינו, שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין".
ואני תמה בזה עד אין קץ על פשר הדבר, היתכן ?!
כמדומני מהמהר"ל
שחכמי ישראל לא דיברו על המציאות כמות שהיא אלא על התוכן הפנימי של המציאות
וחכמי האומות דיברו על המציאות כמות שהיא
 
מה זה קשור, אפי' הכי ברשימת עשרים בעלי האי קיו הגבוה בעולם יש רק 2 יהודים שזה הרבה מאוד ביחס לשיעורם באוכלוסיה ושניהם לא למדו תורה מעולם
וכי אם יבדקו מרן הגרד"ל, יש לך צד שהוא לא יהיה הראשון ברשימה...
 
וכי אם יבדקו מרן הגרד"ל, יש לך צד שהוא לא יהיה הראשון ברשימה...
אני לא יודע.
בתורה יש מעלה שגם מי שלא ניחן באיי קיו גבוה - יכול להגיע למדרגות מופלאות.
בכל אופן, יכול להיות שהחכמים הגויים יהיו יותר חכמים מחכמי ישראל, ועל זה בדיוק נאמר 'חכמה בגויים תאמין'.
 
אני מנסה להבין, התורה כוללת כל החכמות שבעולם, וא"כ עד כמה שהת"ח בקיא בכל מכמני התורה יעלה על הדעת שגוי ערל יחכם הימנו ?
ובפרט שאמרו בב"ב י"ב חכם עדיף מנביא [ע"ד החכמה בפשוטו, לא בהכרח קשור לתורה], וכי ניתן לדרוש ולאמר כן על הגוי ?
 
גמרא ערוכה (פסחים צד:):
"חכמי ישראל אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למעלה מן הרקיע. וחכמי אומות העולם אומרים: ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למטה מן הקרקע. אמר רבי: ונראין דבריהן מדברינו, שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין".
ואני תמה בזה עד אין קץ על פשר הדבר, היתכן ?!
בפרט שעל זה העידה התורה נחרצות: "כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָֽעַמִּים", כמבואר בגמ' (שבת עה.).
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

צריך להבין מה החילוק בין עניינא דעלמא שבהם...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה