הכאת תלמידים בדורנו | חינוך הבנים| דף 5 | פורום אוצר התורה הכאת תלמידים בדורנו | חינוך הבנים| דף 5 | פורום אוצר התורה
ר' מיילך בידרמן אמר פעם, שאם בדורו היה ריטלין לא היה היום מיילך בידרמן.
לכאורה לא נכון עובדתית
כידוע ר"א עמל שנים רבות בלימוד בהתמדה גדולה ויודע ש"ס על בוריו ועוד ועוד...
זה לא אפשרי למי שסובל מהפרעות קשב וריכוז.
 
ידוע שאמר כ“ק מרן אדמו“ר מהר“א מבעלזא זי“ע לאחר המלחמה שבימינו יש לחנך יותר בניחותא לא כדורות קודמים שחינכו ביד חזקה ובזרוע נטויה, והתבטא שפעם הכניסו מעט סוכר בקוגל, והיום צריך להכניס יותר סוכר בקוגל.

ושמעתי משם כ“ק מרן אדמו“ר מבעלזא שליט“א עה“פ בסוף פ‘ בהעלתך ’ואביה ירוק ירק בפניה הלא תכלם שבעת ימים‘. הפסוק היה לפני ג‘ אלפים וג‘ מאות שנה,התרגום היה לפני כב‘ אלפים שנה, רש“י היה לפני כאלף שנה. ]בערך[ הבה נבדוק הלשונות. הפסוק אומר ’ואביה ירוק ירק‘, לפני ג‘ אלפי שנה כשרצו להוכיח היו יורקים. התרגום לפני אלפיים שנה אומר רק ’מנזף‘, נזיפה ולא רקיקה, רש“י לפני אלף שנה כבר ממעט וכותב ’הראה לה פנים זועפות‘, ולא זעף ממש. ולאחר אלף שנה יכולים כבר לתת סוכריה, לא רקיקה, ולא נזיפה, ולא פנים זועפות אלא לא שיש חס ושלום שינוי, אלא שכך הוא הלכה למשה מסיני, שהאונקלוס שניתן מסיני יתרגם בשעתו כי היריקה היינו נזיפה, ושרש“י שאף פירושו הוא מסיני יפרש רק להראות פנים זועפות, ובימינו חכמי הדור מבינים שצריך כבר דרכי נועם לתוכחה,

ומי שממשיך גם בימינו לקיים כפשוטו ’ירוק ירק‘ זהו סוג של קראי שאינו מקבל תורה שבעל פה בעניין זה. כי דור דור והנוסח שלו בדברי תוכחה. היום צריך לתת סוכריה וחיוך ולדבר בחשיבות הענינים בעבודת ה‘ וקיום המצוות, אם הוא מראה פנים זועפות הרי הוא אבא בן אלף שנה, ואם גם נוזף בו, הרי הוא אבא בן אלפיים. אם מחמיר לירוק ממש הרי הוא אבא בן ג‘ אלפים וג‘ מאות.​
 
אני אישית לא כ"כ התנסיתי בזה, אבל חז"ל לימדונו כי אין דבר העומד בפני הרצון,
אחד המשפטים האכזריים ששמעתי...
גם עיוור מסוגל לראות עם כח הרצון?.....
והרבה מגדולי ישראל היה להם קשה להתרכז בקטנותם
מי אמר?
 
אחד המשפטים האכזריים ששמעתי...
גם עיוור מסוגל לראות עם כח הרצון?.....
תגיד, אתה רציני?
הדבר ברור כי לכל אחד ואחד מכלל ישראל יש את האפשרות לשבת ולגדול בתורה ובמעשים טובים ולהתמיד מאוד בתורה ולדעת ש"ס על בוריו, ואין אחד שיוכל לטעון שהוא לא יכל, וצא ולמד ממעשה דאליהו ואותו דייג (תנדב"א זוטא י"ד), וראה מה שאמרו חז"ל יגעתי ולא מצאתי אל תאמין, ואין תחילת דינו של אדם אלא על דברי תורה ושום אדם לא יוכל להישמט מזה. הדבר הזה ברור ולא שמעתי עד היום מישהו שחולק ע"ז.

ומעתה חלוק הדבר טובא מהעוור שאין לו כלל כח הראיה, ולכן כל הרצונות שבעולם לא יעזרו לו, אבל מי שיש לו פוטנציאל לדבר מסויים ברור כי אין דבר העומד בפני הרצון.
"כל מילין דעלמא לא תליין אלא ברעותא" (זהר חלק ב קסב ב)
פה בפורום לבד יש כמה מקורות, אבל יש הרבה יותר
 
נערך לאחרונה:
תגיד, אתה רציני?
הדבר ברור כי לכל אחד ואחד מכלל ישראל יש את האפשרות לשבת ולגדול בתורה ובמעשים טובים ולהתמיד מאוד בתורה ולדעת ש"ס על בוריו, ואין אחד שיוכל לטעון שהוא לא יכל, וצא ולמד ממעשה דאליהו ואותו דייג (תנדב"א זוטא י"ב), וראה מה שאמרו חז"ל יגעתי ולא מצאתי אל תאמין, ואין תחילת דינו של אדם אלא על דברי תורה ושום אדם לא יוכל להישמט מזה. הדבר הזה ברור ולא שמעתי עד היום מישהו שחולק ע"ז.

ומעתה חלוק הדבר טובא מהעוור שאין לו כלל כח הראיה, ולכן כל הרצונות שבעולם לא יעזרו לו, אבל מי שיש לו פוטנציאל לדבר מסויים ברור כי אין דבר העומד בפני הרצון.
"כל מילין דעלמא לא תליין אלא ברעותא" (זהר חלק ב קסב ב)
זה מה שאתה לא מבין, שהפרעת קשב וריכוז היא נכות לכל דבר.
ולכן זה דומה מאד לעיוור.
 
זה מה שאתה לא מבין, שהפרעת קשב וריכוז היא נכות לכל דבר.
אז דברי חז"ל לא נאמרו על אנשים אלו?
הם יגעים ואינם מוצאים?
תחילת דינם איננה על דברי תורה?

והופ, כשהם מתחילים לעסוק במילי דעלמא פתאום הם כן קצת יותר מתרכזים, ועוד קצת...
רק שבתורה יותר קשה להם לעשות את זה...

אעתיק פה את המעשה דתנדב"א שציינתי:

פעם אחת הייתי מהלך ממקום למקום ומצאני אדם אחד שלא היה בו לא מקרא ולא משנה והיה מתלוצץ ומלעיג בדברים ובא כנגדי, ואמרתי לו: בני, מה אתה משיב לאביך שבשמים ליום הדין?
ואמר לי: רבי, יש לי דברים שאני משיבו. בינה ודעה לא נתנו לי מן השמים שאקרא ואשנה.
ואמרתי לו: בני, מה מלאכתך?
אמר לי: צייד אני.
אמרתי לו: בני, מי למדך שתביא פשתן ותארגהו מצודות ותשליכהו לים ותעלה הדגים מן הים.
אמר לי: רבי, בזה נתנו לי בינה ודעה מן השמים.
אמרתי לו: ומה להביא פשתן ולארוג מצודות ולהשליך לים ולהעלות דגים מן הים נתנו לך בינה ודעה מן השמים, ולדברי תורה שכתוב בה: כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו, לא נתנו לך בינה ודעה מן השמים?
מיד היה מרים קולו ובוכה ומתאנח. ואמרתי לו: בני אל ירע לך אלא, כל שאר בני אדם באי עולם הם משיבים תשובה זו על כל ענין שהם עוסקים בו, אבל מעשיהם מוכיחים עליהם. ועליהם ועל העושים כמו מעשיהם מה הכתוב אומר - ובושו עובדי פשתים שריקות ואורגים חורי.

אז נכון שהוא לא השתמש עם המילים של ימינו - 'קשב וריכוז'...
 
אז דברי חז"ל לא נאמרו על אנשים אלו?
הם יגעים ואינם מוצאים?
תחילת דינם איננה על דברי תורה?

והופ, כשהם מתחילים לעסוק במילי דעלמא פתאום הם כן קצת יותר מתרכזים, ועוד קצת...
רק שבתורה יותר קשה להם לעשות את זה...

אעתיק פה את המעשה דתנדב"א שציינתי:

פעם אחת הייתי מהלך ממקום למקום ומצאני אדם אחד שלא היה בו לא מקרא ולא משנה והיה מתלוצץ ומלעיג בדברים ובא כנגדי, ואמרתי לו: בני, מה אתה משיב לאביך שבשמים ליום הדין?
ואמר לי: רבי, יש לי דברים שאני משיבו. בינה ודעה לא נתנו לי מן השמים שאקרא ואשנה.
ואמרתי לו: בני, מה מלאכתך?
אמר לי: צייד אני.
אמרתי לו: בני, מי למדך שתביא פשתן ותארגהו מצודות ותשליכהו לים ותעלה הדגים מן הים.
אמר לי: רבי, בזה נתנו לי בינה ודעה מן השמים.
אמרתי לו: ומה להביא פשתן ולארוג מצודות ולהשליך לים ולהעלות דגים מן הים נתנו לך בינה ודעה מן השמים, ולדברי תורה שכתוב בה: כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו, לא נתנו לך בינה ודעה מן השמים?
מיד היה מרים קולו ובוכה ומתאנח. ואמרתי לו: בני אל ירע לך אלא, כל שאר בני אדם באי עולם הם משיבים תשובה זו על כל ענין שהם עוסקים בו, אבל מעשיהם מוכיחים עליהם. ועליהם ועל העושים כמו מעשיהם מה הכתוב אומר - ובושו עובדי פשתים שריקות ואורגים חורי.

אז נכון שהוא לא השתמש עם המילים של ימינו - 'קשב וריכוז'...
יכול להיות שנאמרו גם עליהם (אבל כמובן שהיגיעה והמציאה שלהם זה שונה לגמרי ממך).

אבל אתה לא יכול לקבוע בנחרצות שהם מסוגלים להתגבר על הקושי שלהם - אם אתה לא מבין מה זה.

לבד ממה שזה לא נכון, זה חסר רגישות לגמרי.
 
אבל אתה לא יכול לקבוע בנחרצות שהם מסוגלים להתגבר על הקושי שלהם - אם אתה לא מבין מה זה.

לבד ממה שזה לא נכון, זה חסר רגישות לגמרי.
שלא תקח לא נכון את דברי.
לא אמרתי שצריכים להתייחס אליהם כרגיל ולא לעזור להם.

אבל להגיד שהם לא יכולים וניתן להתייאש מהם???
להוכיח מזה שר' מיילך יודע ש"ס שאף פעם לא היו לו הפרעות???


לדעתי, חוסר הרגישות פה היא לומר שאין להם סיכוי. לייאש אותם, את הוריהם, את מוריהם, ועוד היד נטויה...
 
שלא תקח לא נכון את דברי.
לא אמרתי שצריכים להתייחס אליהם כרגיל ולא לעזור להם.

אבל להגיד שהם לא יכולים וניתן להתייאש מהם???
להוכיח מזה שר' מיילך יודע ש"ס שאף פעם לא היו לו הפרעות???


לדעתי, חוסר הרגישות פה היא לומר שאין להם סיכוי. לייאש אותם, את הוריהם, את מוריהם, ועוד היד נטויה...
לא אתווכח.
אבל כבר אמרו חכמינו 'אל תדין חבירך עד שתגיע למקומו'.
 
מה השאילה מאיפה אני יודע את סיפורו של הרב @יואל שילה ?
האם אתה מכיר אותו
נשמע דמות חינוכית וחשובה
 
מאוד יפה הכתבה עם ר @יואל שילה
רק הייתי בטוח שהוא מתעסק עם חינוך
יש לו שיטה ברורה וטובה

וכל השאלה פה לא נאמרת בדברים מסוכנים
כי בטוח שילד משחק באש חייב סטירה
לא חייב להיות שהילד יצא עם פרצוף אדום
אבל תגובה קשה וחזקה מידי
 

הודעות מומלצות

כידוע בסוף ימיו הסתגר ושלח את כל חסידיו.
אבל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון