הלכות ריבית - הלוואה למטרה מסוימת (מצוי במתנות לאביונים) אסורה משום ריבית? | הלכה ומנהג| דף 2 הלכות ריבית - הלוואה למטרה מסוימת (מצוי במתנות לאביונים) אסורה משום ריבית? | הלכה ומנהג| דף 2
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!
קבלתי 100 ש"ח שהדבר היחיד שהמלווה מסכים לי לעשות בהם זה לתרום אותם (ואין סיכוי שהשווי שלהם בשוק הוא 100 ש"ח).
ובמקומם אני צריך להחזיר 100 ש"ח רגילים.
הגע בעצמך, אם הלוה לו כסף היום והוא פורע לו בעוד שנה ובינתיים היתה ירידה במדד האינפלציה במשק, דהיינו שכח הקניה של הכסף עלתה, למה מותר (וחייב) לשלם לו את כל הסכום שלווה, ואין אומרים שזה נשך ותרבית כיון שלווה כסף ששווה כך וכך ומחזיר כסף ששווה יותר?
התשובה לזה הוא - שיש כלל שבכסף אין עליה וירידה של שווי, (למרות שבשוק זה נקרא 'פיחות' ו'ייסוף' ערך השקל) -רק במוצרים עולה ויורד המחיר, אבל כסף נשאר תמיד אותו שווי לענין הלכות ריבית.
וה"נ כיון שקיבל מהאירגון כך וכך כסף הוא צריך להחזיר להם כך וכך כסף.
 
הגע בעצמך, אם הלוה לו כסף היום והוא פורע לו בעוד שנה ובינתיים היתה ירידה במדד האינפלציה במשק, דהיינו שכח הקניה של הכסף עלתה, למה מותר (וחייב) לשלם לו את כל הסכום שלווה, ואין אומרים שזה נשך ותרבית כיון שלווה כסף ששווה כך וכך ומחזיר כסף ששווה יותר?
התשובה לזה הוא - שיש כלל שבכסף אין עליה וירידה של שווי, (למרות שבשוק זה נקרא 'פיחות' ו'ייסוף' ערך השקל) -רק במוצרים עולה ויורד המחיר, אבל כסף נשאר תמיד אותו שווי לענין הלכות ריבית.
וה"נ כיון שקיבל מהאירגון כך וכך כסף הוא צריך להחזיר להם כך וכך כסף.
אין בכסף שנוי של שווי שוק, אך תנאים חיצונים שמגבילים את הכסף למה שלא יהיה??
ומלבד זה בגמ' כ' שמותר בהוקר כי בתר מעיקרא אזלינן, ובציור דנן גם מעיקרא יש רבית
 
התשובה לזה הוא - שיש כלל שבכסף אין עליה וירידה של שווי, (למרות שבשוק זה נקרא 'פיחות' ו'ייסוף' ערך השקל) -רק במוצרים עולה ויורד המחיר, אבל כסף נשאר תמיד אותו שווי לענין הלכות ריבית.
הכלל הנ"ל, מוסכם שתקף גם בצורת הכסף של זמנינו?
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה