המאמינים בצמצום כדעת הגר"א | אוצר החסידות| דף 4 | פורום אוצר התורה המאמינים בצמצום כדעת הגר"א | אוצר החסידות| דף 4 | פורום אוצר התורה
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

מי זה הוא ?

לא קראתי המסמך הארוך - בבקשה אם תוכל לכתוב הנקודה
ואולי מפני זה איני מבין איזה טעות מר חושב שיש לי - אבל אין בדעתי לקראו מסמך ארוך כדי להבין לבסוף שאין לי טעות...
צודק. מחילה, התבלבלתי בין שני הקבצים.
כוונתי לזה - תקרא רק את העמוד השני.
וראה את תשובת הרבי מליובאוויטש על דברי ה"מכתב מאליהו":
הטעות - שלדעתך גם לחסידים במחינת בנ"א יש צמצום גמור אף באור, או להפך, שגם למתנגדים הצמצום באור הוא רק לעינינו.
 
תקרא רק את העמוד השני.
האם הרבי קרובך יותר מהרש"ב נ"ע ?... ואגב גם הוא הבין כמוני בנקודה זו שכתבתי ואינו חולק עם הרש"ב

הטעות - שלדעתך גם לחסידים במחינת בנ"א יש צמצום גמור אף באור, או להפך, שגם למתנגדים הצמצום באור הוא רק לעינינו.
כתבתי (והעתקי על זה מדברי הרש"ב) כי בנקודה זו דמהות עצמות א"ס אינה בגילוי אין בזה מחלוקת בין התניא והנפש החיים, ואתה רוצה להשים דברים חדשים בפי ולומר שטעיתי בדברים האלו. אתמהה.
ובאמת איני מבין מה שאתה רוצה לשום בפי.
 
האם הרבי קרובך יותר מהרש"ב נ"ע ?... ואגב גם הוא הבין כמוני בנקודה זו שכתבתי ואינו חולק עם הרש"ב
שניהם אותו דבר (שמיני בשלישי או משהו כזה...)
כתבתי (והעתקי על זה מדברי הרש"ב) כי בנקודה זו דמהות עצמות א"ס אינה בגילוי אין בזה מחלוקת בין התניא והנפש החיים,
זה שהיא אינה בגילוי זה פשוט, שהרי את הרואה שולחן ולא 'אלוקות', רק שלדעת התניא זה מעין 'אשליה ויזואלית' (מעין!) ולנפה"ח הוא צמצום גמור מבחינתנו, כפי שהאריך והיטיב להסביר הלובביטשער.
 
זה שהיא אינה בגילוי זה פשוט, שהרי את הרואה שולחן ולא 'אלוקות', רק שלדעת התניא זה מעין 'אשליה ויזואלית' (מעין!) ולנפה"ח הוא צמצום גמור מבחינתנו, כפי שהאריך והיטיב להסביר הלובביטשער.
איני יודע מה זה אשליה ויזיאלית (אני יכול לחפש אבל אוהב בזה לשון תורני בלבד), ודברי הקונטרס המצורף קשה לי לעיין כעת.
אבל בכל אופן נשאר מדבריך שכתב מר לעיל דהנפה"ח והתניא סוברים דנפש הגשמיים הוא חיות אלוקות ואם יוקח לא נשאר כלום, ושניהם סוברים דהצמצום היינו העלם ויש העלם על האור והמאור, אזי המצב שכמעט אפשר לקנות הטורבאן (עוד מעט כי כנראה עוד נתקוטט מעט עד שיבואר היטב).
 
נערך לאחרונה:
הרב @תענוג
אין בכשרוני הדל בכדי להבין ולהשכיל מתוך הציטוטים שבחרת להביא, מה בדיוק השיטה...

הנפש החיים כותב את שיטתו בצורה ממש ברורה, שאין מה להתווכח עליה.

יש את ההנהגה שאיתה הבורא מנהיג את העולם הגשמי ויש את המציאות האמיתית של כבודו יתברך,
בהנהגה שהבורא מנהיג אותנו הוא צמצם את הנהגתו ונתן מקום לגשמיות, דהיינו - בספסל עליו אני יושב אין אלוקות, ולכן יש מקומות שאסור לדבר דברים שבקדושה - כי ביחס אלינו הבורא צמצם את הנהגתו.
אך ביחס לבורא עצמו ודאי ששום דבר אינו חוצץ מפניו, אבל אין לנו רשות להכנס ולנסות להשיג מדוע וכיצד הוא אינו חוצץ, כי זה בדיוק נקרא לחקור מה שלמעלה.

האם החסידות מסכימה לזה?
ענה ב'כן' ו'לא' בלבד!....
 
כידוע נחלקו אבות העולם, מרנא אור שבעת הימים הבעש"ט ז"ל וממשיכי דרכו (בעיקר התניא), ולנגדו אדונינו הגר"א ז"ל,
בביאור המושגים 'צמצום' ו'ממלא כל עלמין', באופן יסודי ביותר, שאין כאן המקום להאריך בו.
אך נתקשיתי, שהרי לפי החסידים המאמינים בצמצום כדעת הגר"א הרי הם 'מגשימים', וכופרים בעיקר,
ומעולם לא שמענו שהחשיבו החסידים את ה'מתנגדים' ל'כופרים'.
(אולי ה"ה גם להפך, אבל יל"ע)
אנא, לא להיכנס לנושא הכללי של חסידים ומתנגדים.
@קבוצה חסידות @קבוצה פנימיות התורה
כידוע [מר' אלחנן הח"ח והקה"י - למי שיש מקורות לציין אשמח,] כי חרם הגר"T לא חייל על כל החסידים דידן, לבר מחב"ד וברסלב.
 
הנפש החיים כותב את שיטתו בצורה ממש ברורה, שאין מה להתווכח עליה.

יש את ההנהגה שאיתה הבורא מנהיג את העולם הגשמי ויש את המציאות האמיתית של כבודו יתברך,
בהנהגה שהבורא מנהיג אותנו הוא צמצם את הנהגתו ונתן מקום לגשמיות, דהיינו - בספסל עליו אני יושב אין אלוקות
כתב הגר"א בפירושו לספר יצירה וז"ל בכל גשם יש בו פנימיות המקיים אותו בגדרו וכלול מעשר ספירות והוא נפשו בסוד השם המתפשט בכולו כמש"כ (נחמיה טנ ו) ואתה מחיה את כולם עכ"ל.
בנפש החיים וז"ל (שער ג' פרק י"א) והענין כידוע בזוהר שהוא יתברך ודבורו חד וכל דבור ומאמר של הקדוש ברוך הוא במעשה בראשית שאמר ויהי הוא הנפש וחיות אותו הדבר שנברא בו כו' ולכן פתח יתברך שמו ראשית עשרת הדברים אנכי ה' אלהיך כי זה כל עיקר יסוד האמונה שצריך כל איש ישראל לקבוע בלבו שרק הוא יתברך שמו הוא הבעל כח האמיתי ונשמת וחיות ושורש העיקר שלו ושל כל הברואים והכחות והעולמות כולם עכל"ל.
בסודי רזייא הלכות הכבוד כתב הרוקח ז"ל וזל"ל הבורא הוא הכל וממנו כל ההויות עכל"ל, ובפירושו לספר יצירה ריש פרק א' כתב וזל"ל חי העולמים נמצא בכל והוא הכל.

באב"ע בראשית (א כו) וזל"ל והשם הוא האחד והוא יוצר הכל והוא הכל עכל"ל, עוד כתב (דניאל יב ז) וז"ל חי העולמים, היא השם המחיה הכל והטעם המעמידם כמו החיים לאדם וככה ואתה מחיה את כולם עכ"ל

האריז"ל בשער דרושי אבי"ע פרק א' פרק ב' וזל"ל הנה יש מאציל ונאצל והנאצל יש בו ד' יסודות אש רוח מים עפר והם ד' אותיות הוי"ה כו' כל הנאצלים כולם בחי' א' הכוללת כל ד' יסודות שהם ד' אותיות יהו"ה שהם ד' עולמות אבי"ע כו'עכל"ל, ובשער ההקדמות כתב וזל"ל כל העולמות בחי' אחת כו' ומחיה את כולם ואין דבר יוצא ממנו והכל בחי' אחת עכל"ל.
בגבורות ה' הקדמה ב' כתב וזל"ל הוא משתתף לנמצאים שיכלול אותם שם הויה כו' שמן הוייתו נתהוה הכל כו' שהם נמצאים מאתו יתברך הוא ומהוייתו הפשוטה נמצא הכל והכל אפס זולתו עכל"ל.
בחסד לאברהם מעין ראשון נהר ב' כתב וזל"ל והוא המחיה הכל והמהוה הכל ואין שום דבר חוץ ממנו עכל"ל.
האם החסידות מסכימה לזה?
ענה ב'כן' ו'לא' בלבד!....
אלו שלא מסכימים
גר"א
נפש החיים
הרוקח
אבן עזרא
אריז"ל
מהר"ל
חסד לאברהם
כן כן כן גם החסידות הולך בדרך האריז"ל והגר"א
יש עוד ועוד
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה