המאמינים בצמצום כדעת הגר"א | אוצר החסידות| דף 4 | פורום אוצר התורה המאמינים בצמצום כדעת הגר"א | אוצר החסידות| דף 4 | פורום אוצר התורה
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

מי זה הוא ?

לא קראתי המסמך הארוך - בבקשה אם תוכל לכתוב הנקודה
ואולי מפני זה איני מבין איזה טעות מר חושב שיש לי - אבל אין בדעתי לקראו מסמך ארוך כדי להבין לבסוף שאין לי טעות...
צודק. מחילה, התבלבלתי בין שני הקבצים.
כוונתי לזה - תקרא רק את העמוד השני.
וראה את תשובת הרבי מליובאוויטש על דברי ה"מכתב מאליהו":
הטעות - שלדעתך גם לחסידים במחינת בנ"א יש צמצום גמור אף באור, או להפך, שגם למתנגדים הצמצום באור הוא רק לעינינו.
 
תקרא רק את העמוד השני.
האם הרבי קרובך יותר מהרש"ב נ"ע ?... ואגב גם הוא הבין כמוני בנקודה זו שכתבתי ואינו חולק עם הרש"ב

הטעות - שלדעתך גם לחסידים במחינת בנ"א יש צמצום גמור אף באור, או להפך, שגם למתנגדים הצמצום באור הוא רק לעינינו.
כתבתי (והעתקי על זה מדברי הרש"ב) כי בנקודה זו דמהות עצמות א"ס אינה בגילוי אין בזה מחלוקת בין התניא והנפש החיים, ואתה רוצה להשים דברים חדשים בפי ולומר שטעיתי בדברים האלו. אתמהה.
ובאמת איני מבין מה שאתה רוצה לשום בפי.
 
האם הרבי קרובך יותר מהרש"ב נ"ע ?... ואגב גם הוא הבין כמוני בנקודה זו שכתבתי ואינו חולק עם הרש"ב
שניהם אותו דבר (שמיני בשלישי או משהו כזה...)
כתבתי (והעתקי על זה מדברי הרש"ב) כי בנקודה זו דמהות עצמות א"ס אינה בגילוי אין בזה מחלוקת בין התניא והנפש החיים,
זה שהיא אינה בגילוי זה פשוט, שהרי את הרואה שולחן ולא 'אלוקות', רק שלדעת התניא זה מעין 'אשליה ויזואלית' (מעין!) ולנפה"ח הוא צמצום גמור מבחינתנו, כפי שהאריך והיטיב להסביר הלובביטשער.
 
זה שהיא אינה בגילוי זה פשוט, שהרי את הרואה שולחן ולא 'אלוקות', רק שלדעת התניא זה מעין 'אשליה ויזואלית' (מעין!) ולנפה"ח הוא צמצום גמור מבחינתנו, כפי שהאריך והיטיב להסביר הלובביטשער.
איני יודע מה זה אשליה ויזיאלית (אני יכול לחפש אבל אוהב בזה לשון תורני בלבד), ודברי הקונטרס המצורף קשה לי לעיין כעת.
אבל בכל אופן נשאר מדבריך שכתב מר לעיל דהנפה"ח והתניא סוברים דנפש הגשמיים הוא חיות אלוקות ואם יוקח לא נשאר כלום, ושניהם סוברים דהצמצום היינו העלם ויש העלם על האור והמאור, אזי המצב שכמעט אפשר לקנות הטורבאן (עוד מעט כי כנראה עוד נתקוטט מעט עד שיבואר היטב).
 
נערך לאחרונה:
הרב @תענוג
אין בכשרוני הדל בכדי להבין ולהשכיל מתוך הציטוטים שבחרת להביא, מה בדיוק השיטה...

הנפש החיים כותב את שיטתו בצורה ממש ברורה, שאין מה להתווכח עליה.

יש את ההנהגה שאיתה הבורא מנהיג את העולם הגשמי ויש את המציאות האמיתית של כבודו יתברך,
בהנהגה שהבורא מנהיג אותנו הוא צמצם את הנהגתו ונתן מקום לגשמיות, דהיינו - בספסל עליו אני יושב אין אלוקות, ולכן יש מקומות שאסור לדבר דברים שבקדושה - כי ביחס אלינו הבורא צמצם את הנהגתו.
אך ביחס לבורא עצמו ודאי ששום דבר אינו חוצץ מפניו, אבל אין לנו רשות להכנס ולנסות להשיג מדוע וכיצד הוא אינו חוצץ, כי זה בדיוק נקרא לחקור מה שלמעלה.

האם החסידות מסכימה לזה?
ענה ב'כן' ו'לא' בלבד!....
 
הנפש החיים כותב את שיטתו בצורה ממש ברורה, שאין מה להתווכח עליה.

יש את ההנהגה שאיתה הבורא מנהיג את העולם הגשמי ויש את המציאות האמיתית של כבודו יתברך,
בהנהגה שהבורא מנהיג אותנו הוא צמצם את הנהגתו ונתן מקום לגשמיות, דהיינו - בספסל עליו אני יושב אין אלוקות
כתב הגר"א בפירושו לספר יצירה וז"ל בכל גשם יש בו פנימיות המקיים אותו בגדרו וכלול מעשר ספירות והוא נפשו בסוד השם המתפשט בכולו כמש"כ (נחמיה טנ ו) ואתה מחיה את כולם עכ"ל.
בנפש החיים וז"ל (שער ג' פרק י"א) והענין כידוע בזוהר שהוא יתברך ודבורו חד וכל דבור ומאמר של הקדוש ברוך הוא במעשה בראשית שאמר ויהי הוא הנפש וחיות אותו הדבר שנברא בו כו' ולכן פתח יתברך שמו ראשית עשרת הדברים אנכי ה' אלהיך כי זה כל עיקר יסוד האמונה שצריך כל איש ישראל לקבוע בלבו שרק הוא יתברך שמו הוא הבעל כח האמיתי ונשמת וחיות ושורש העיקר שלו ושל כל הברואים והכחות והעולמות כולם עכל"ל.
בסודי רזייא הלכות הכבוד כתב הרוקח ז"ל וזל"ל הבורא הוא הכל וממנו כל ההויות עכל"ל, ובפירושו לספר יצירה ריש פרק א' כתב וזל"ל חי העולמים נמצא בכל והוא הכל.

באב"ע בראשית (א כו) וזל"ל והשם הוא האחד והוא יוצר הכל והוא הכל עכל"ל, עוד כתב (דניאל יב ז) וז"ל חי העולמים, היא השם המחיה הכל והטעם המעמידם כמו החיים לאדם וככה ואתה מחיה את כולם עכ"ל

האריז"ל בשער דרושי אבי"ע פרק א' פרק ב' וזל"ל הנה יש מאציל ונאצל והנאצל יש בו ד' יסודות אש רוח מים עפר והם ד' אותיות הוי"ה כו' כל הנאצלים כולם בחי' א' הכוללת כל ד' יסודות שהם ד' אותיות יהו"ה שהם ד' עולמות אבי"ע כו'עכל"ל, ובשער ההקדמות כתב וזל"ל כל העולמות בחי' אחת כו' ומחיה את כולם ואין דבר יוצא ממנו והכל בחי' אחת עכל"ל.
בגבורות ה' הקדמה ב' כתב וזל"ל הוא משתתף לנמצאים שיכלול אותם שם הויה כו' שמן הוייתו נתהוה הכל כו' שהם נמצאים מאתו יתברך הוא ומהוייתו הפשוטה נמצא הכל והכל אפס זולתו עכל"ל.
בחסד לאברהם מעין ראשון נהר ב' כתב וזל"ל והוא המחיה הכל והמהוה הכל ואין שום דבר חוץ ממנו עכל"ל.
האם החסידות מסכימה לזה?
ענה ב'כן' ו'לא' בלבד!....
אלו שלא מסכימים
גר"א
נפש החיים
הרוקח
אבן עזרא
אריז"ל
מהר"ל
חסד לאברהם
כן כן כן גם החסידות הולך בדרך האריז"ל והגר"א
יש עוד ועוד
 
בסודי רזייא הלכות הכבוד כתב הרוקח ז"ל וזל"ל הבורא הוא הכל וממנו כל ההויות עכל"ל, ובפירושו לספר יצירה ריש פרק א' כתב וזל"ל חי העולמים נמצא בכל והוא הכל.

באב"ע בראשית (א כו) וזל"ל והשם הוא האחד והוא יוצר הכל והוא הכל עכל"ל, עוד כתב (דניאל יב ז) וז"ל חי העולמים, היא השם המחיה הכל והטעם המעמידם כמו החיים לאדם וככה ואתה מחיה את כולם עכ"ל

האריז"ל בשער דרושי אבי"ע פרק א' פרק ב' וזל"ל הנה יש מאציל ונאצל והנאצל יש בו ד' יסודות אש רוח מים עפר והם ד' אותיות הוי"ה כו' כל הנאצלים כולם בחי' א' הכוללת כל ד' יסודות שהם ד' אותיות יהו"ה שהם ד' עולמות אבי"ע כו'עכל"ל, ובשער ההקדמות כתב וזל"ל כל העולמות בחי' אחת כו' ומחיה את כולם ואין דבר יוצא ממנו והכל בחי' אחת עכל"ל.
בגבורות ה' הקדמה ב' כתב וזל"ל הוא משתתף לנמצאים שיכלול אותם שם הויה כו' שמן הוייתו נתהוה הכל כו' שהם נמצאים מאתו יתברך הוא ומהוייתו הפשוטה נמצא הכל והכל אפס זולתו עכל"ל.
בחסד לאברהם מעין ראשון נהר ב' כתב וזל"ל והוא המחיה הכל והמהוה הכל ואין שום דבר חוץ ממנו עכל"ל.

אלו שלא מסכימים
גר"א
נפש החיים
הרוקח
אבן עזרא
אריז"ל
מהר"ל
חסד לאברהם
כן כן כן גם החסידות הולך בדרך האריז"ל והגר"א
יש עוד ועוד
בפעם הלא-יודע-כמה, אנסה לבאר לכת"ר את דבר המתנגדים בביאור ה'צמצום', ואנא אל תוסף דבר עוד אלי בדבר הזה.
א. מבחינת הקב"ה ודאי לא נצטמצם כלום, ומלפניו אין כל שינוי בין לפני הצמצום ובין לאחריו, כמ"ש אני ה' לא שניתי.
אבל כפש"כ הרב בד קודש, אנו אין לנו לחקור בזה כלל, כי לא ישגהו בעלי הגוף, כמש"כ כי לא יראני האדם וחי, החכמה מאין תמצא והיא נעלמה.
ב. לדידן - הקב"ה צמצם עצמותו בצמצום גמור, וסילק עצמו מעולמינו, והוא 'סובב עלמין'.
ג. ואף, לדידן, בחינת המאור לא נסתלקה כלל, והכל קיים בדברו, והוא משרה שכינתו בתוכנו, ואף היכן שאין שכינה הכל מכוחו ית' (בחינת 'מאור') כמש"כ אתה מחיה את כולם.
אם אתה מסכים עם כל מילה - ברוכים הבאים לבית מדרשם של המתנגדים, ובמקום לקנות טורבן תקנה קניטעש, אבל תדע שחוקים עליך חבירך.
כידוע [מר' אלחנן הח"ח והקה"י - למי שיש מקורות לציין אשמח,] כי חרם הגר"T לא חייל על כל החסידים דידן, לבר מחב"ד וברסלב.
כמדומני שכך ראיתי בספר ב'סערת אש' בשם מרן ה'אבי עזרי', ונלאתי מהבינו, ולא מצאתי טעם לדבר מלבד זה שרק איתם אנו 'מסוכסכים' עד היום.
 
כמדומה דבר פשוט הוא שבחסידויות אלו עדיין מתעסקים בפנימיות באופן מופשט שגורם לטעויות [או לטעויות מדעת]
בשונה משאר החסידויות שמתעסקות כיום בעיקר בווארטים והדלקות, והדברים פשוטים.
בהקשר למקור זכור לי כי כך אמר א' מחכמינו בכנסיה הגדולה כשישב עם אדמורי"ם שונים.
 
בפעם הלא-יודע-כמה, אנסה לבאר לכת"ר את דבר המתנגדים בביאור ה'צמצום', ואנא אל תוסף דבר עוד אלי בדבר הזה.
מתירא מן האמת ?
א. מבחינת הקב"ה ודאי לא נצטמצם כלום, ומלפניו אין כל שינוי בין לפני הצמצום ובין לאחריו, כמ"ש אני ה' לא שניתי.
כן בודאי כולם מודים
אבל כפש"כ הרב בד קודש, אנו אין לנו לחקור בזה כלל, כי לא ישגהו בעלי הגוף, כמש"כ כי לא יראני האדם וחי, החכמה מאין תמצא והיא נעלמה.
ב"ה לא חקרנו
ב. לדידן - הקב"ה צמצם עצמותו בצמצום גמור, וסילק עצמו מעולמינו, והוא 'סובב עלמין'.
כן בודאי וצמצום פי' העלם כמבואר בנפש החיים ותניא
ג. ואף, לדידן, בחינת המאור לא נסתלקה כלל, והכל קיים בדברו, והוא משרה שכינתו בתוכנו, ואף היכן שאין שכינה הכל מכוחו ית' (בחינת 'מאור')
גם הבחינה הנקרא בנפש החיים מצדינו גם שם נמצאת הקו אורו ית' ולא בחינת מאור כמבואר בדבריו ובאריז"ל
כמש"כ אתה מחיה את כולם.
בוודאי
אם אתה מסכים עם כל מילה - ברוכים הבאים לבית מדרשם של המתנגדים,
אני מסכים אבל לא הנפש החיים והתניא
ובמקום לקנות טורבן תקנה קניטעש, אבל תדע שחוקים עליך חבירך.
לא הבנתי למה החבירים טחונים
 
נערך לאחרונה:
הנפש החיים כותב את שיטתו בצורה ממש ברורה, שאין מה להתווכח עליה.

יש את ההנהגה שאיתה הבורא מנהיג את העולם הגשמי ויש את המציאות האמיתית של כבודו יתברך,
בהנהגה שהבורא מנהיג אותנו הוא צמצם את הנהגתו ונתן מקום לגשמיות, דהיינו - בספסל עליו אני יושב אין אלוקות,
וזה לשון הנפש החיים שער ג' פרק ה' לענינינו
הבחינה אשר מצדינו היינו שהשגתנו אינה משגת בחוש רק ענין מציאותם כמו שהם נראים שעל פי זאת הבחינה נבנו כל סדרי חיוב הנהגתינו שנצטווינו מפיו יתברך חק ולא יעבור ומצד זאת הבחינה הוא שדימוהו רז"ל כביכול כענין הנשמה אל הגוף וכמ"ש בזוהר שהוא יתברך הוא נשמתא דכל עלמין שכמו שבאדם לא נראה בחוש רק הגוף והנשמה אף שהיא מלאה את כל הגוף הוא בבחינת הסתר לעיני בשר ונגלית לעיני שכל כן כפי השגתינו הנגלית נראה מציאות העולמות והבריות כולם ושהוא יתברך שמו מתפשט ומסתתר כביכול בפנימות כולם להחיותם ולקיימם כענין הנשמה שמתפשטת ומסתתרת בפנימות כל פרטי חלקי אברי הגוף להחיותו.
עוד שם שער ג' פרק ז' וזל"ל והשגתנו מה שאנחנו משיגים מציאות השתלשלות עולמות זה למעלה מזה בבחינות שונים מכנים אנחנו בשם קו שהוא כעין קו המשתלשל כו' כעין קו אור המאיר השגתנו להשיג התגלות אורו יתברך בעולמות וכחות חלוקים שכל עולם וכח היותר עליון ההתגלות אור האלקי בו יותר עכל"ל.​
 
לחקור - היינו, לנסות להבין גם בא"ס, ולנסות להשיגו בתוך הגשמים.
בסדר גמור.
אם לטעמיך אין מחלוקת כלל, בהצלחה.
והאמת והשלום אהבו.
תודה
אבל היות שקצת הנני אוהב עדיין אמת
אזי לא אוהב את ה'לטעמיך' ואת ה'אין מחלוקת כלל'
א) ידידי לא כתבתי שאין מחלוקת כלל (כידוע המאמר החידושים שלי בשמך לא איכפת, אבל בבקשה לא החידושים שלך בשמי...)
ב) במה שביארתי שגם הנפש החיים ס"ל שגם בבחינת מצדינו הוא יתברך שמו מתפשט בפנימיות כל הגשמיים להחיותם (וזה אורו יתברך, בחינת דבורו של מקום שהוא חד בהון), וכן שס"ל דצמצום היינו העלם כדעת הבעל התניא, הבאתי בזה דברים מפורשים מהנפש החיים - ואין ראוי לכתוב על זה לטעמיך​
והאמת והשלום אהבו בטוב טעם ודעת
 
א) ידידי לא כתבתי שאין מחלוקת כלל (כידוע המאמר החידושים שלי בשמך לא איכפת, אבל בבקשה לא החידושים שלך בשמי...)
ואף אני משים אוזני כאפרכסת לשמוע דברי חכמים, אנא הואל נא בטובך לאמור לי מהי?
 
תודה
אבל היות שקצת הנני אוהב עדיין אמת
אזי לא אוהב את ה'לטעמיך' ואת ה'אין מחלוקת כלל'
א) ידידי לא כתבתי שאין מחלוקת כלל (כידוע המאמר החידושים שלי בשמך לא איכפת, אבל בבקשה לא החידושים שלך בשמי...)
ב) במה שביארתי שגם הנפש החיים ס"ל שגם בבחינת מצדינו הוא יתברך שמו מתפשט בפנימיות כל הגשמיים להחיותם (וזה אורו יתברך, בחינת דבורו של מקום שהוא חד בהון), וכן שס"ל דצמצום היינו העלם כדעת הבעל התניא, הבאתי בזה דברים מפורשים מהנפש החיים - ואין ראוי לכתוב על זה לטעמיך​
והאמת והשלום אהבו בטוב טעם ודעת
מגוחך להביא את דברי הנפש החיים שהבורא מחייה את כל הבריאה,
ולנסות להוכיח מזה שהאלוקות נמצאת גם בגשמיות - מצידינו.

כל מה שהבאת, ומה שתביא בעז"ה מדברי המתנגדים על אלוקות בגשמיות - הכל מצידו יתברך בלבד,
ומצידינו אין אלוקות בגשמיות כלל!

הבורא מחייה את הגשמיות כי זה מצידו - בלי הבנה והשגה מצידינו כלל.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה