יומא דהילולא אדמו"ר הבית ישראל מגור זיע"א-ב' אדר| דף 2 | פורום אוצר התורה

יומא דהילולא אדמו"ר הבית ישראל מגור זיע"א-ב' אדר

כותרת האשכול

שמעתי מיהודי חסיד גור שהיה מנהג של בחורי ליטא הדרים בחו"ל שלפני שנסעו לביתם וכן כשחזרו עברו אצל הבית ישראל לנטילת שלום והיה שואל מתעניין וכו' וכך קירבם אליו.
 
שמעתי מיהודי חסיד גור שהיה מנהג של בחורי ליטא הדרים בחו"ל שלפני שנסעו לביתם וכן כשחזרו עברו אצל הבית ישראל לנטילת שלום והיה שואל מתעניין וכו' וכך קירבם אליו.
מה שכן, זה שהוא ידע כל מה שנעשה בישיבות הליטאיות
התעניין בבחורים, הגיע לביקורי פתע בלילות וכו'...
 
מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך שליט"א עם הנהגות שראה אצל מרן ה'בית ישראל' מגור זי"ע, לרגל יום ההילולא שחל היום


א] סיפר לי כ"ק אדמו"ר מגור בעל ה"בית ישראל", שלמד עם אביו את כל הש"ס עם רש"י מגיל 16 עד גיל 18, ואמר שיש להחזיר עטרה ליושנה ולראות שכולם יעשו כן וילמדו ש"ס כולו בגיל הבחרות.
ב] פעם שאלני בשב"ק אם כבר למדתי את הפרשה עם פירוש רש"י, וכשהשבתי לו שאני טרוד בסדרי לימוד, השיב לי "אני מבקש ממך טובה אישית, תלמד קבוע בכל שבוע שנים מקרא ואחד תרגום עם פירוש רש"י".
ג] מידי שנה היה רגיל לבקר בערב יום כיפור את מרן הגרי"ז זצ"ל. פעם בשעה ששהיתי בביתו סמוך ליום כיפור, עבר מרן הגרי"ז זצ"ל מתחת חלון חדרו של הרבי זצ"ל, ואמר לי הרבי, "בא נצא לחוץ להרב מבריסק, שהלא ביקור שלי אצל הרב מבריסק בביתו בוודאי מהווה ביטול תורה בשבילו, וא"כ ארוץ אליו עכשיו ואברכהו בקצרה".
ד] פעמים רבות היה נמנע מלהשיב ותפס במידת השתיקה. ואמר לי בשם אביו שאם אינו משיב ומניח להכרעת השואל, זהו גופא התשובה הנכונה לו, וביאר בנו האדמו"ר זצ"ל, שאם מתיר להדיא נראה שהותרה, והשואל עלול להקל יותר מדאי כיון שהותרה הותרה, ולכן סותם ומניחו לשואל כדי שלא יהיה לו תשובה מפורשת שמותר, ואז כשירגיש השואל שאינו רוצה להתיר להדיא, יזהר שתהא אצלו רק כדחויה.
ה] בעניין חשמל בשבת, אמר לי "אני משתוקק להחמיר, אבל איני חופשי לפעול כרצוני, כי אם אנהג כך, אזי החסידים בתל אביב ידמו בליבם שנהפכתי ל"קיצוני" ולא ינהגו על פי הוראותי בשום דבר, ומה אעשה שגם את החומרות שלי צריך אני לשקול במבט של טובת הכלל".
ו] זכורני שפעם הודיעו לו על יהודי אחד מגדולי מתנגדיו ולוחמיו שמת, ואמרו לו שזהו "מופת של הרבי", והוא נזדעזע ונחרד ממש ואמר, אינני גורם ח"ו פורענות ליהודים, ואל תקשרו אותי בשום פנים ואופן לפורענות שבאה על יהודי ח"ו.
ח] פעם ביקש שיביאו לפניו גר צדק כדי שיוכל לקרבו ולאהבו ולקיים מצוות עשה של: "ואהבתם את הגר", ואכן הביאו לפניו גר צדק, והוא דאג לקרבו ולגדלו ולרוממו מאוד עד שהיה בטוח שקיים מצווה זו.
ט]. כשבאתי להיפרד ממנו טרם נסיעתי ללונדון, הוא שאל אותי אם יש לי 'מזונות' לאכול בדרך, והשבתי לו שאינני אוכל מזונות (א.ה. רבינו היה נמנע מלאכול מזונות כדי לצאת מחשש ברכת בורא מיני מזונות לכמה פוסקים), והנה למחרת בשעה ארבע לפנות בוקר מגיע אלי שליח מהרבי עם מיני תרגימה שברכתם שהכל, וסיפר לי שהרבי ביקש מהרבנית ע"ה לאפות במיוחד עוגת שקדים שברכתו שהכל עבור צידה לדרך, והתפעלתי מאוד אז מגודל חסדיו.
י] כשנכנס לביתו החדש ברחוב מלכי ישראל (כשעבר מרחוב דוד ילין) הסתכל על ביתו החדש, ואמר לי, "אל תחשוש, עולם הבא אינני יודע אם יש לי, אבל עולם הזה בוודאי אין לי מעת שנהרגו אשתי וילדי".
יא] "הוא היה קנאי גדול בדעותיו והשקפותיו ואף שילם דמי חבר בעדה החרדית, כן היה מדגיש שאינו שומר טינה או שנאה בליבו לאותם החוגים שסבורים אחרת ממנו וכוונתם לשם שמים, באומרו "גם אני חבר בעדה החרדית ומשלם דמי חבר".
יב] היה זהיר מאוד שלא לבטל אחרים מלימוד תורה, במקרים רבים היה משוחח עם בני תורה, ולפתע היה מקצר באומרו "עד כאן היה לצורך ולתועלת, עכשיו לך ללמוד"!
יג] "פעם אחת הוא שאל אותי אודות בחור אחד, וכיון שחשש שאני מפקפק אם להגיד מפני לשון הרע, אמר "דע לך בחדר הזה אין איסור לשון הרע, שהכל לתועלת, וכל מה שאני שומע אני פועל ועושה ובע"ה יהא תמיד בזה תועלת", והוסיף עוד "כל מה שאתה שומע בביתי אסור לספר בחוץ".
יד] פעם אחת שמע כי אחד מאנשי בית המדרש אינו מסכים לשלוח את בנו לישיבה קדושה, אך נודע לו הדבר, מיהר ויצא לבית המדרש בו שהו מאות חסידים, והחל לפסוע בו במהירות מעבר לעבר כשהוא פולט ללא הרף: "אל תחטאו בילד, אל תחטאו בילד, אל תחטאו…" הוא לא הביט כלל לעבר אותו איש, אך הלה הבין, הדברים חלחלו בליבו, ועוד באותו יום שינה את החלטתו.
טו] פעם אחת כשנכנסתי אליו אמר לי, ששמע שיש לי קשר עם רב אחד שיש לו השפעה על בעל הבית אחד שיחזק את גדרי הצניעות בביתו, וביקשני שאדבר עם הרב ההוא להפעיל השפעתו. (אף שהיהודי ההוא לא היה לו שייכות לגור).
טז] כמה פעמים שמעתי אותו זועק כשהיה נראה לו שהאב אינו מחנך בנו במקום הראוי "הילד איננו ואני אנה אני בא" – אם הילד אינו הולך בדרך הישר והתורה, אנה אני בא, הלוא אני האב ארד בכך לבאר שחת.
יז] ענוותנותו היתה מופלאה. גם עם בחורים פשוטים דיבר כדבר איש אל רעהו. הוא אף סירב בכל תוקף לערוך 'שולחן' בערים אחרות. ומשום שחשש שמא יש בכך משום חשש גאווה וכבוד.
יח] אמר לי כמה פעמים שהוא משתוקק מאוד לשמוע ברכת כהנים, שכן התורה נתנה כח לברכתם – בין לצדיקים ובין לאינם צדיקים.

*דברים ערבים – מכון טעם ודעת להוצאת כתבי וספרי מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך*
 
ה] בעניין חשמל בשבת, אמר לי "אני משתוקק להחמיר, אבל איני חופשי לפעול כרצוני, כי אם אנהג כך, אזי החסידים בתל אביב ידמו בליבם שנהפכתי ל"קיצוני" ולא ינהגו על פי הוראותי בשום דבר, ומה אעשה שגם את החומרות שלי צריך אני לשקול במבט של טובת הכלל".
להעיר שבביהמ"ד ברחוב רלב"ח, כן התקינו גנרטור, על פי הוראתו.
 
חזור
חלק עליון