כוונת השמות - חובה? | אוצר הסידור והתפילה| דף 2 | פורום אוצר התורה כוונת השמות - חובה? | אוצר הסידור והתפילה| דף 2 | פורום אוצר התורה
ה'עוילם' כאן מקפיד על זה?
אם כן: אשמח לטיפים כיצד לעשות זאת במהירות.
אם לא: אשמח לשמוע מדוע.
דבר ראשון, לכאורה כיון שלא כתוב בשו''ע 'חייב לכוין' אלא 'יכוין' בתוספת לכך שאי''ז דינא דגמ' לכאורה משמע דהגם שמי שלא כיוון הפסיד והפסיד מכ''מ כיון דחשיב שבירך שפיר דמי, ויל''ע.
ובגוף הדבר שיש הרבה מילי דחסידותא שמוזכרים בשו''ע כהלכה פסוקה, יעויין בפוס' סי' ר''מ שיש שכתבו כן לגבי כמה ענינים
לגבי עצה טובה, להתפלל מתוך סידור כמו 'מתוק מדבש' שבכל שם יש את הכוונה בצידו, לא בגלל הכוונה, אלא שזה תופס את העין
 
@ן' מיגאש אחת ולתמיד, יש לך פוסק שאמר שיש סעיפים בשו"ע שאינם חובה, כן או לא?
בבקשה לא מקומות שמשמע כן ולא דברים שפשוטים לכל אחד. פוסק שאמר זאת בפירוש.
 
הלכה פסוקה היא בשו"ע (או"ח סי' ה) "יכוין בברכות פירוש המלות. כשיזכיר השם, יכוין פירוש קריאתו באדנות שהוא אדון הכל, ויכוין בכתיבתו ביו"ד ה"א שהיה והוה ויהיה. ובהזכירו אלהים, יכוין שהוא תקיף, בעל היכולת ובעל הכֹחות כֻּלם."
לגפו של עניין, שאלה פשוטה: הכוונה האמורה היא תרגום של המילה הנאמרת או כעין עשייה במחשבה בנוסף למה שמבטא בפיו?
כלומר, האם הרעיון הוא להבין מה שאומרים, וכמו שהביאו למעלה - ועיקר הדין לכוון פירוש המילות שלא יהא כעוף המצפצץ. או שמלבד זאת יש להוסיף במחשבה את הנ"ל.
ואמנם מה שהביאו בעניין התנאים בתחילת יום וכו' ודאי לא יועיל למה שמבטא בשפתיים בלא הבנה.
 
לגפו של עניין, שאלה פשוטה: הכוונה האמורה היא תרגום של המילה הנאמרת או כעין עשייה במחשבה בנוסף למה שמבטא בפיו?
כלומר, האם הרעיון הוא להבין מה שאומרים, וכמו שהביאו למעלה - ועיקר הדין לכוון פירוש המילות שלא יהא כעוף המצפצץ. או שמלבד זאת יש להוסיף במחשבה את הנ"ל.
ואמנם מה שהביאו בעניין התנאים בתחילת יום וכו' ודאי לא יועיל למה שמבטא בשפתיים בלא הבנה.
נחלקו הפוסקים בכך, ונפק"מ אם מספיק להרהר בדעתו "הקב"ה" או צריך את כוונת השם המיוחדת.
 
אשמח לפירוט.

גם אם הוא פירוש המילה בלבד מ"מ לכל שם יש פירוש אחר ומה הועלנו בהרהור זה?
איני זוכר בדיוקף אך אני זוכר שנחלקו האם יש בעייה להזכיר את השם ללא כוונה (שאז די להזכיר בכוונה פורתא) או שיש דין לכוון בהזכרת השם (את הכוונה המליאה)
 
מה הכוונה ב" אין שום הלכה שיכולה להתחדש אחרי התלמוד" על תקנות הגאונים, תקנות רבינו גרשום, ועוד, שמעת?
שמא כבודו עצם עינים מהמשך מ"ש שאם זה מנהג למגדר מלתא וכדומה יש לזה תוקף.
ולעצם מה שאמרת אפילו מנהג כזה אין לו תוקף מלא שהלא תקנות דרבינו גרשום לא מחייבות כל מי שאינו במקומו וכמ"ש הרמב"ם שהזכרתי.
אלא שתקנות שתוקנו אחרי התלמוד וקיבלו אותם עליהם כלל ישראל כמו חלק מתקנות הגאונים נתחייבו מצד מנהג למגדר מלתא. וכל זה ברמב"ם שהזכרתי.
 
אם כוונת כבודו להוכיח מזה שהשו"ע אמר 'דברי מוסר' זה אפילו לא מצחיק. ואפי' לטעמיך מזה שאמר שם ולא במקומות אחרים, מוכח ששאר הסימנים הם דין גמור.
הדברים ברורים, וטענות "מאיפה לך" ו"תוכיח" מורידות את רמת הדיון והדנים בו.
 
ע"פ מש"כ הש"ך חו"מ שפ"ו סק"ד דהכותרות בשו"ע הוא ממרן הב"י, יש ראיה דכוונתו להסביר מהו כוונת השם, ולא בא לדין לחייב לכווין כוונות אלו, כי בעיון בכל הסימנים מקודם ואחריו (לא בדקתי בכל השו"ע) כל פעם כשמתחיל הלכה חדשה הזכיר תיבת דין\דיני או תיבת הלכות (חוץ מהלכות ביהכ"ס דמשיפור הלשון הוא הנהגת ביהכ"ס) כגון דיני השכמת הבוקר דין לבישת בגדים דיני נטילת ידיים דין ברכת אשר יצר כו', משא"כ בסימן זה מתחיל כוונת הברכות היינו שבא ברובו של הסימן לבאר מה הוא הכוונה הראויה שיכוין המכוין, וע"כ השמיט תיבת דין.

ונראה גם דאין צורך לכוין הלשון תקיף ובעל היכולת כו' וכדומה, רק די אם למד פעם אחת בשו"ע כוונה זו, והיינו דהיה אפשר לומר דהגדרת ה' אד' או אלקים היינו שברא העולם או באד' שהוא אדון שלי או באל' שהוא תקיף או בה' שהוא נמצא, ומכיון שלמד פעם אחת דה' אד' אלקים הוא ענין שכולל הכל עליו אזי במילא יודע הכוונה ומכוין ע"ד זו, וכמו שאין חיוב לכוין בכל פעם בברכת שלא עשני גוי עבד אשה פרטיהם באם פעם אחת למד מה הכוונה וכן בתיבת אתה לא צריך לפרשו במחשבתו בלשון אשכנז, כמו"כ אין חיוב בשם ה' נלענ"ד ואולי קדמונו בהסבר זה.​
 
נערך לאחרונה:
ע"פ מש"כ הש"ך חו"מ שפ"ו סק"ד דהכותרות בשו"ע הוא ממרן הב"י, יש ראיה דכוונתו להסביר מהו כוונת השם, ולא בא לדין לחייב לכווין כוונות אלו, כי בעיון בכל הסימנים מקודם ואחריו (לא בדקתי בכל השו"ע) כל פעם כשמתחיל הלכה חדשה הזכיר תיבת דין\דיני או תיבת הלכות (חוץ מהלכות ביהכ"ס דמשיפור הלשון הוא הנהגת ביהכ"ס) כגון דיני השכמת הבוקר דין לבישת בגדים דיני נטילת ידיים דין ברכת אשר יצר כו', משא"כ בסימן זה מתחיל כוונת הברכות היינו שבא ברובו של הסימן לבאר מה הוא הכוונה הראויה שיכוין המכוין, וע"כ השמיט תיבת דין.

ונראה גם דאין צורך לכוין הלשון תקיף ובעל היכולת כו' וכדומה, רק די אם למד פעם אחת בשו"ע כוונה זו, והיינו דהיה אפשר לומר דהגדרת ה' אד' או אלקים היינו שברא העולם או באד' שהוא אדון שלי או באל' שהוא תקיף או בה' שהוא נמצא, ומכיון שלמד פעם אחת דה' אד' אלקים הוא ענין שכולל הכל עליו אזי במילא יודע הכוונה ומכוין ע"ד זו, וכמו שאין חיוב לכוין בכל פעם בברכת שלא עשני גוי עבד אשה פרטיהם באם פעם אחת למד מה הכוונה וכן בתיבת אתה לא צריך לפרשו במחשבתו בלשון אשכנז, כמו"כ אין חיוב בשם ה' נלענ"ד ואולי קדמונו בהסבר זה.​
ובשלחן הטהור (קאמרנא) סי' קא כתב לגבי דין הכוונה בברכה ראשונה דאין הכוונה פירוש המילות בלבד, כי תמיד אפשר לכוין פירוש המילות או להתפלל בסידור פירוש, אלא כוונה היינו כוונת הלב עכת"ד, (וזל"ל מדוקדק בטור מדר"א (פי' דר"א אמר אם יכול לכוין באבות יתפלל) מוכח שהכוונה הוא באבות בחיות ודבקות ואור עליון דאל"כ מה זה לשון ימוד מה הוא אומדן זה דאטו יודע שלא יכוין פירוש המלות תינוק קטן יכול לכוין פירוש המלות מה אומדין שייך קודם התפילה שיאמר התפילה עם פירוש המלות אע"כ מדר"א מוכח דהכוונה הוא באבות בחיות ודביקות ובמס"נ ובאהבה עזה וזה יכול לאמוד עצמו קודם התפילה דלפעמים הוא בקטנות גדול שיודע שלא יוכל לראות את פני ה' אלקיו ובררתי לך דעת רבותינו הפוסקים בביאור אמת ודו"ק בהם עכ"ל ובמדרגתו כוונה הוא במצב מס"נ באהבה עזה ואני הבאתי דבריו לתוכן הענין), ועד"ז נראה דכש"כ מי שאומר השמות בכוונת הלב היינו באהבה ויראה ואצלו לפעמים ריבוי הכוונה באותיות (תקיף בעל יכולת כוחות כולם היה הוה יהיה כו') מפריע לו לדביקות הפנימי שבשם, וכבר יודע תוכן הכוונה כנ"ל היינו בה' שהוא נצחי ואלקים ואד' על כולם והכל, אזי אדרבה זאת הוא עיקר הכוונה כוונת הלב בתוכן הענין ולא יכנס לכווין בפרטי אותיות.​
 
הדברים ברורים, וטענות "מאיפה לך" ו"תוכיח" מורידות את רמת הדיון והדנים בו.
כבודו מבין שאינני יכול להסתמך להלכה על סברות של ניק אנונימי. לפני שאני 'מקל' אני מחפש להיתלות באילן גדול.
ובשלחן הטהור (קאמרנא) סי' קא כתב לגבי דין הכוונה בברכה ראשונה דאין הכוונה פירוש המילות בלבד, כי תמיד אפשר לכוין פירוש המילות או להתפלל בסידור פירוש, אלא כוונה היינו כוונת הלב עכת"ד, (וזל"ל מדוקדק בטור מדר"א (פי' דר"א אמר אם יכול לכוין באבות יתפלל) מוכח שהכוונה הוא באבות בחיות ודבקות ואור עליון דאל"כ מה זה לשון ימוד מה הוא אומדן זה דאטו יודע שלא יכוין פירוש המלות תינוק קטן יכול לכוין פירוש המלות מה אומדין שייך קודם התפילה שיאמר התפילה עם פירוש המלות אע"כ מדר"א מוכח דהכוונה הוא באבות בחיות ודביקות ובמס"נ ובאהבה עזה וזה יכול לאמוד עצמו קודם התפילה דלפעמים הוא בקטנות גדול שיודע שלא יוכל לראות את פני ה' אלקיו ובררתי לך דעת רבותינו הפוסקים בביאור אמת ודו"ק בהם עכ"ל ובמדרגתו כוונה הוא במצב מס"נ באהבה עזה ואני הבאתי דבריו לתוכן הענין), ועד"ז נראה דכש"כ מי שאומר השמות בכוונת הלב היינו באהבה ויראה ואצלו לפעמים ריבוי הכוונה באותיות (תקיף בעל יכולת כוחות כולם היה הוה יהיה כו') מפריע לו לדביקות הפנימי שבשם, וכבר יודע תוכן הכוונה כנ"ל היינו בה' שהוא נצחי ואלקים ואד' על כולם והכל, אזי אדרבה זאת הוא עיקר הכוונה כוונת הלב בתוכן הענין ולא יכנס לכווין בפרטי אותיות.​
איני חסיד ואיני אוחז מ'גדולה עבירה לשמה' ו'רחמנא ליבא בעי', מה שכתוב בשו"ע עושים, גם אם זה לא בא לי בטוב בעבודת ה' האישית שלי.
ונא לא להסיט את האשכול לכיוון זה.
 
הבאתי לך ראיה מה זה מהות כוונה ע"פ טור ושו"ע.
כוונתו מזה שיש לאמוד האם אפשר לכוון?
לצערי הפירוש פשוט הוא - יש אנשים שלא מכוונים.
וגם מיש מכוון, בטירדה הכי קלה עובר למצב 'טייס אוטמטי'.
ודאי ה'קמארנער' לא יכל להבין זאת, אבל אני ואתה לצערינו כן.
 
שמא כבודו עצם עינים מהמשך מ"ש שאם זה מנהג למגדר מלתא וכדומה יש לזה תוקף.
ולעצם מה שאמרת אפילו מנהג כזה אין לו תוקף מלא שהלא תקנות דרבינו גרשום לא מחייבות כל מי שאינו במקומו וכמ"ש הרמב"ם שהזכרתי.
אלא שתקנות שתוקנו אחרי התלמוד וקיבלו אותם עליהם כלל ישראל כמו חלק מתקנות הגאונים נתחייבו מצד מנהג למגדר מלתא. וכל זה ברמב"ם שהזכרתי.
תקנות רבינו גרשום התקבלו אומנם בכלל ע"י, לא כן?
ומי אמר שכוונות שמות הי"ת לא התקבלו ג"כ בכלל ע"י? והן להלכה פסוקה?
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בְּהֶמְתְּךָ לֹא תַרְבִּיעַ כִּלְאַיִם שָׂדְךָ...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה