חידה תנ"ך - כל הנאמר בה לא היה ולא נברא | אוצר החידות חידה תנ"ך - כל הנאמר בה לא היה ולא נברא | אוצר החידות
נוסף ללוח שנה: 05-24-25

פִּתָרוֹן
רמב"ן דברים פרק ל פסוק א (פרשת נצבים)
(א) והיה כי יבאו עליך כל הדברים האלה - כבר הזכרתי (ויקרא כו טז) כי הפרשה הזאת עתידה, כי כל עניניה לא היו ולא נבראו, אבל הם עתידין להיות:
רמב''ן בשם הרמב''ם תחילת פרשת וירא
''ובספר מורה הנבוכים (ב מב) נאמר כי הפרשה כלל ופרט אמר הכתוב תחלה כי נראה אליו השם במראות הנבואה ואיך היתה המראה הזאת כי נשא עיניו במראה והנה ג' אנשים נצבים עליו ויאמר אם נא מצאתי חן בעיניך זה ספור מה שאמר במראה הנבואה לאחד מהם הגדול שבהם ואם במראה לא נראו אליו רק אנשים אוכלים בשר איך אמר "וירא אליו ה'" כי הנה לא נראה לו השם לא במראה ולא במחשבה וככה לא נמצא בכל הנבואות והנה לדבריו לא לשה שרה עוגות ולא עשה אברהם בן בקר וגם לא צחקה שרה רק הכל מראה ואם כן בא החלום הזה ברוב ענין כחלומות השקר כי מה תועלת להראות לו כל זה וכן אמר (שם) בענין "ויאבק איש עמו" (להלן לב כה) שהכל מראה הנבואה ולא ידעתי למה היה צולע על ירכו בהקיץ ולמה אמר (להלן לב לא) כי ראיתי אלהים פנים אל פנים ותנצל נפשי כי הנביאים לא יפחדו שימותו מפני מראות הנבואה וכבר ראה מראה גדולה ונכבדת מזאת כי גם את השם הנכבד ראה פעמים רבות במראה הנבואה (עיין להלן כח יג לא ג).''
 
"אבינו ציוה לפני מותו" - סוף בראשית באחי יוסף
ברכות בלעם שחזרו לקללה
אינו פרשיה שלימה
וגם שהנאמר בתורה היה גם היה, אלא שהתורה כתבה שאחי יוסף אמרו דבר שלא היה
 
מדוע תאמר כך?
מה שכתוב בתורה - שבלעם אמר כך - ברור שהיה,
התקיים או לא התקיים זה עניין אחר, מה גם שברכה אחת כן התקיימה
ספר מורה הנבוכים חלק ב פרק מב
וכן ענין בלעם כלו בדרך ודברי האתון הכל במראה הנבואה,
[זה המשך המורה הנבוכים שהביאו למעלה]
 
ספר מורה הנבוכים חלק ב פרק מב
וכן ענין בלעם כלו בדרך ודברי האתון הכל במראה הנבואה,
[זה המשך המורה הנבוכים שהביאו למעלה]
ברור שאין כוונתו לכל הפרשה,
אלא לדברי האתון והמלאך
 

הודעות מומלצות

רבי שמשון דוד פינקוס (כ"ז באב...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון