לימוד משניות בע"פ? | חינוך הבנים | פורום אוצר התורה לימוד משניות בע"פ? | חינוך הבנים | פורום אוצר התורה
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

חד מבתראי

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
669
תודות
1,737
נקודות
232
לאחרונה התחיל להיות נפוץ יותר ויותר העניין של לימוד משניות בע"פ לידים, אבל הדבר קיים כבר שנים.
ואני פשוט לא מצליח להבין, מה העניין?
לדוגמא ב'אבות ובנים' הילד לומד סוף-סוף שעה בשבת, אז למה 'להרוס' אותה בשינן בע"פ, למה זה מועיל?
מילא אם זה היה בהבנה, אבל הקטוניניות של הלד אמר "את" או לא אמר, למה היא תורמת?
 
ודאי שהיא תורמת, כשהילד יבוא ללמוד גמ' הוא ידע אם הדברים נסתרים ממשניות אחרות בש"ס, ויוכל לדעת היכן לפתוח, ועוד תרומות רבות...
ואני יכול להעיד על עצמי בהנ"ל בילדותי שיננתי הרבה משניות ובלומדי בישיבה הדבר תרם לי רבות.
 
ודאי שהיא תורמת, כשהילד יבוא ללמוד גמ' הוא ידע אם הדברים נסתרים ממשניות אחרות בש"ס, ויוכל לדעת היכן לפתוח, ועוד תרומות רבות...
ואני יכול להעיד על עצמי בהנ"ל בילדותי שיננתי הרבה משניות ובלומדי בישיבה הדבר תרם לי רבות.
אין כוונתי שלא לחזור.
בילדותי סיימתי ש"ס משניות וכחצי ש"ס בבלי, והדבר תרם לי רבות מאוד, גם אם לא ידעתי את זה.
כוונתי היא האם יש עניין לדעת את המילים? במקום לשנן אם זה אמר רבי מאיר או רבי מאיר אומר, שיסכם לעצמו שוב ושוב, לרבי מאיר - פטור.
וכנ"ל לפרטים נידושים במשניות - כמו למנות כו"כ סוגי כלים, שכמובן שזה תורת ה' שחובה לדעת, אבל זה לא מה שנדרש מילד בן 8.
והן אמת, שלא צריך לדקדק עם הילד כחוט השערה כי לפעמים זה מוציא לו את החשק ללמוד.
ברור, שבכל מצב לא להגיע מכיון של 'להכשיל' או להראות לו שהוא לא יודע.
אבל גם בלי זה, הזמן של ה'גירסא דינקותא' יקר, למה לבזבז אותו?
 
כוונתי היא האם יש עניין לדעת את המילים?
בדבר זה ודאי יש ענין גדול שהרי הרבה פעמים במשנה דברים משתנים ע"פ מילים, אמנם אין ענין לילד בן שמונה לדעת את זה בהיותו בן שמונה אבל לדעתי זה ישפיע רבות בעתיד.
 
@חד מבתראי אני חושב שיש חשיבות ללימוד אפילו בגירסה.
זה מעורר את הסקרנות, ואם לא ידע עכשיו ידע אח"כ.
כתוב בגמ' מעיקרא ליגרס איניש והדר למיסבר.
על חשבון להתקדם יותר?
כלומר, לימוד בהבנה ע"מ לזכור לוקח 5 חזרות של 2 דק' למשנה, לימוד בע"פ זה 20 חזרות של 4 דק'.
אם הוא ילמד בהבנה, הוא גם יבין יותר, גם יזכור יותר יסודות (כי הוא מתעכב על מה שחשוב), וגם יהיה לו יותר סיפוק ממה שהוא יספיק יותר.
אם הוא ילמד בשינון, הוא לא יבין כ"כ, מבחינתו יסודי היסודות ודברים פחות נצרכים שוים, וגם יהיה לו יותר תסכול כשהוא לא יצליח לזכור.
אני באמת מנסה להבין, מה המעלות של השינון?
 
יש שני סוגי שינון:
שינון של מה שלמד כבר שהוא דורש השקעה רבה. והוא העיקרי.
שינון של דבר שלא נלמד שהוא חשוב.

ברור שכל זה נאמר רק באופן שהוא נמשך לסוג לימוד כזה, וזה מה שנותן לו סיפוק כי אחרת אין בזה שום תועלת ואולי אפי' הוי ביטול תורה באיכות.
 
יש שני סוגי שינון:
שינון של מה שלמד כבר שהוא דורש השקעה רבה. והוא העיקרי.
שינון של דבר שלא נלמד שהוא חשוב.

ברור שכל זה נאמר רק באופן שהוא נמשך לסוג לימוד כזה, וזה מה שנותן לו סיפוק כי אחרת אין בזה שום תועלת ואולי אפי' הוי ביטול תורה באיכות.
ילד שנמשך לשנן בע"פ, שתהיה לו בהנאה.
מה שאני לא מבין למה חייבים לעשות את זה בת"תים, ועכשיו גם באבות ובנים, מי חושב שיש עניין שכל ילדי ישראל ידעו לגרוס משניות, במקום ללמוד הלאה/לחזור בהבנה באופן מועיל?
יש כאן מישהו שיושב בכוילל עם גמרא סגורה ומשנן את הדף בע"פ?
 
לפעמים חבל שהוא לא משנן את מה שהוא למד.
אני סוגר את הגמ' (או שלא), ומסכם ביחד עם החברותא (או שלא), את העולה מהסוגי', פלוגתות הראשונים, והנקודות שהם ואנחנו עמדנו עליהם.
ואני בטוח שאם הייתי משנן את כל לשון הגמ', והרש"י, והתו"ס, והראשונים בע"פ, הייתי לומד דף בזמן, וגם את זה שוכח בזמן הבא.
וכנ"ל מהילד, אני מפה שישנן -
"ממתי קוראין את שמע, מצאת הכוכבים, ועד - לר"א האשמורה הראשונה, לחכמים עד חצות כדי להרחיק מהעבירה, לר"ג עד עלות. וכל מה שאמרו חכמים עד חצות - להרחיק את האדם מהעבירה, והכהנים נטהרים בהערב שמש בצאה"כ ומאז יכולים לאכול תרומה."
שיגיד את זה במילים שלו, יחזור לעצמו פעמיים-שלוש, ויתקדם הלאה.
 
אני סוגר את הגמ' (או שלא), ומסכם ביחד עם החברותא (או שלא), את העולה מהסוגי', פלוגתות הראשונים, והנקודות שהם ואנחנו עמדנו עליהם.
ואני בטוח שאם הייתי משנן את כל לשון הגמ', והרש"י, והתו"ס, והראשונים בע"פ, הייתי לומד דף בזמן, וגם את זה שוכח בזמן הבא.
וכנ"ל מהילד, אני מפה שישנן -
"ממתי קוראין את שמע, מצאת הכוכבים, ועד - לר"א האשמורה הראשונה, לחכמים עד חצות כדי להרחיק מהעבירה, לר"ג עד עלות. וכל מה שאמרו חכמים עד חצות - להרחיק את האדם מהעבירה, והכהנים נטהרים בהערב שמש בצאה"כ ומאז יכולים לאכול תרומה."
שיגיד את זה במילים שלו, יחזור לעצמו פעמיים-שלוש, ויתקדם הלאה.
על זה היה אשכול נפרד איך חוזרים?
 
על זה היה אשכול נפרד איך חוזרים?
כבודו שואל? מפנה? מתרץ?
אבל אני לא דן 'איך חוזרים' אני דן
מה שאני לא מבין למה חייבים לעשות את זה בת"תים, ועכשיו גם באבות ובנים, מי חושב שיש עניין שכל ילדי ישראל ידעו לגרוס משניות, במקום ללמוד הלאה/לחזור בהבנה באופן מועיל?
 
כי יש בכיתה כל מיני רמות וכשם שאין פרצופיהם כך אין דעותיהם וכו'.
באבות ובנים כל ילד עושה מה שאבא שלו מחליט או מה שהוא מחליט לאבא.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה