עקב - למה בפרשת והיה אם שמוע לא נאמר בכל מאודך | דברים עקב - למה בפרשת והיה אם שמוע לא נאמר בכל מאודך | דברים
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
4,708
תודות
6,453
נקודות
587
ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם (יא, יג)

מדוע לא נאמר כאן גם "בכל מאודכם", כמו שנאמר בפרשה ראשונה של ק"ש, "בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך"?

האור החיים מיישב כך:

כידוע, דרשו חז"ל במס' ברכות (סא ע"ב, ומובא גם ברש"י כאן), ש"בכל מאודך" פירושו 'בכל ממונך' (שחייב אדם למסור כל ממונו ולא לעבור על התורה). וממשיכה שם הגמרא ומקשה, מאחר שכבר נאמר "בכל נפשך", שחייבים למסור הנפש, קל וחומר שחייבים למסור הממון ומה צורך לצוות על כך? ותירצו, שיש לך אדם שממונו חביב עליו מגופו, ולכן נאמר "בכל מאודך".

והנה, מצב כזה של חביבות ממון יותר מגוף, הוא מצב נדיר, וייתכן רק אצל בודדים ויחידים, ולכן, רק בפרשה ראשונה, המופנית ליחיד (שהרי הפרשה הראשונה מנוסחת בלשון יחיד), נאמר "בכל מאודך"; אך בפרשה השניה, המנוסחת בלשון רבים ומופנית לרבים, לא נאמר "בכל מאודכם", כי מצב כזה של חביבות ממון יותר מגוף, אינו שכיח בציבור בכללותו. (לימוד יומי)
 
בדרך צחות אמרו:
שפרשה ראשונה היא קבלת עומ"ש ברכות י"ז ובה וודאי מוכנים לתת את כל ממונו
אמנם בקבלת עול מצוות (למעיישה) כבר פחות מסכימים
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה