חוקת - למה הזכירו ישראל דווקא תאנה גפן ורימון וכו' | במדבר חוקת - למה הזכירו ישראל דווקא תאנה גפן ורימון וכו' | במדבר

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,551
תודות
4,604
נקודות
417
ולמה הבאתם את קהל ה' אל המדבר הזה למות שם אנחנו ובעירנו. ולמה העליתונו ממצרים להביא אותנו אל המקום הרע הזה לא מקום זרע ותאנה וגפן ורימון וגו' (כ, ד-ה)

צריך ביאור למה הזכירו דברים אלו בפרט.

ונראה כי היו כאן שתי תלונות, אחת על שהביאם למדבר הזה למות שם, והיינו שהוא מקום מסוכן. ושנית למה העליתנו ממצרים, כי עלייה ממצרים היא כדי להגיע לארץ ישראל שהיא גבוהה מכל הארצות, וטענו שלא הגיעו לארץ ישראל אלא למקום 'הרע' הזה, שהוא בניגוד ל'ארץ טובה' שהיא ארץ ישראל.

לכן הזכירו הדברים שנשתבחה בהם ארץ ישראל, היינו שהמדבר אינו מקום 'זרע', והיינו שהוא כנגד ארץ חטה ושעורה, ותאנה וגפן ורמון אשר הם מהז' מינים שנשתבחה בהם הארץ הטובה, ונשארו רק הב' אחרונים שהם כללים 'ארץ זית שמן ודבש' שלא נזכרו.

וטעם הדבר נראה שהוא מפני שעל המן כתוב 'וטעמו כטעם לשד השמן' (לעיל יא, ח) ועוד כתוב 'וטעמו כצפיחית בדבש', אם כן היה להם את המן שנתיחד במפורש בשני טעמים אלו כנגד 'ארץ זית שמן ודבש', לכן לא הזכירו שלא היו להם אלו ב' הטעמים, ואילו בארץ ישראל הרי לא ירד להם המן. (רבי יהונתן דייויד שליט"א)
 
ולמה הבאתם את קהל ה' אל המדבר הזה למות שם אנחנו ובעירנו. ולמה העליתונו ממצרים להביא אותנו אל המקום הרע הזה לא מקום זרע ותאנה וגפן ורימון וגו' (כ, ד-ה)

כתב הטור: מלמד שהבאר הייתה מגדלת מיני זרע ואילנות בכל מקום שחנו, ולכך לא התרעמו שהמדבר אינו מקום זרע, אלא רק עתה משפסק הבאר.

וב'קהלת יצחק' מביא שיש מפרשים דהנה בתורה בין תיבת 'לא' לתיבת 'מקום' יש פסיק, וכוונת הפסיק להפסיק מעט בין שתי התיבות הללו, וזהו פירושו: 'ולמה העליתונו ממצרים להביא אותנו אל המקום הרע הזה', 'לא' כלומר - לא כוונתנו במה שאנו אומרים כי הוא מקום רע, על אשר לא מקום זרע ותאנה וגפן ורימון, כי ע"ז לא דיברנו מאומה, רק צעקתנו היא: 'ומים', שהוא דבר הכרח, - אין לשתות.
 
אמרו מגידי הדורות, כך היא דרכו של עולם, כאשר אדם מתחיל להתלונן על דבר אחד, ומתעורר אצלו רגש הכעס, פתאום הוא מעלה עוד טענות ומענות שאינם ממין הטענה כלל...

הוא פותח בטענה על המים, ועד מהרה הוא נסחף לטעון טענות על גפן ותאנה. (עלון תורה שבכתב)
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון