ויצא - למה לא הרג יעקב את לבן | בראשית | פורום אוצר התורה ויצא - למה לא הרג יעקב את לבן | בראשית | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!
הלא לבן היה עובד עבודה זרה?
רמב"ן (בראשית לד יג)

ומה יבקש בהן הרב חיוב? וכי אנשי שכם וכל שבעה עממין לא עובדי עבודה זרה ומגלה עריות ועושים כל תועבות השם היו?! והכתוב צווח עליהן בכמה מקומות (דברים יב ב): "על ההרים הרמים ועל הגבעות ותחת כל עץ רענן וגו'", (דברים יח ט): "לא תלמד לעשות וכו'", ובגלוי עריות (ויקרא יח כז): "כי את כל התועבות האל עשו וכו'", אלא שאין הדבר מסור ליעקב ובניו לעשות בהם הדין.​
 
זכות הדיבור ליעקב אבינו, בפרשתנו.
וַיֹּ֨אמֶר יַעֲקֹ֜ב אֶל־שִׁמְע֣וֹן וְאֶל־לֵוִי֘ עֲכַרְתֶּ֣ם אֹתִי֒ לְהַבְאִישֵׁ֙נִי֙ בְּיֹשֵׁ֣ב הָאָ֔רֶץ בַּֽכְּנַעֲנִ֖י וּבַפְּרִזִּ֑י וַאֲנִי֙ מְתֵ֣י מִסְפָּ֔ר וְנֶאֶסְפ֤וּ עָלַי֙ וְהִכּ֔וּנִי וְנִשְׁמַדְתִּ֖י אֲנִ֥י וּבֵיתִֽי:
פשוט הדבר שאותה התגובה הייתה גם למי שהורג את אחד מנכבדי חרן.
 
זכות הדיבור ליעקב אבינו, בפרשתנו.
וַיֹּ֨אמֶר יַעֲקֹ֜ב אֶל־שִׁמְע֣וֹן וְאֶל־לֵוִי֘ עֲכַרְתֶּ֣ם אֹתִי֒ לְהַבְאִישֵׁ֙נִי֙ בְּיֹשֵׁ֣ב הָאָ֔רֶץ בַּֽכְּנַעֲנִ֖י וּבַפְּרִזִּ֑י וַאֲנִי֙ מְתֵ֣י מִסְפָּ֔ר וְנֶאֶסְפ֤וּ עָלַי֙ וְהִכּ֔וּנִי וְנִשְׁמַדְתִּ֖י אֲנִ֥י וּבֵיתִֽי:
פשוט הדבר שאותה התגובה הייתה גם למי שהורג את אחד מנכבדי חרן.
השואל ימשיך עוד וישאל
מדוע יעקב לא שם לו רעל באוכל בלי שירגיש
 
השואל ימשיך עוד וישאל
מדוע יעקב לא שם לו רעל באוכל בלי שירגיש
המשיב ישיב כמובן.
שידוע בכל עבר הנהר, שמאז שמת אבי משפחת לבן, בתואל המנוח. לא נמצא מביניהם אדם האוכל פיתו בלי להטעימה קודם לאיזה בע"ח.
ובאמת הייתי תמה בעבר, איך אליעזר שאכל שם פעם אחת, וכמעט שלא הורעל, ואילו יעקב חי שם עשרים שנה ולא ניזוק.
וכנראה יש רק הזדמנות אחת לנסיונות חיסול כאלה.
 
ולמה כל אנשי שכם נהרגו לפי הרמב''ם כיון שלא דנו את שכם בן חמור האם היה בכל כל אחד ואחד לדון את שר העיר
מצוות הגויים להציב דיינים הינה להציל גזול מיד עושקו ולא נאמרו לעניין בינם למקום.
גם תושבי העיר נידונים מפני מה לא הציבו דיין, לא נאמר מעולם שעושה אדם דין לעצמו.
 
גם תושבי העיר נידונים מפני מה לא הציבו דיין, לא נאמר מעולם שעושה אדם דין לעצמו.
ובמחנה חיים יור''ד סימן ז הביא מרש''י יבמות דף מז: דמשמע שיכול לעשות דין לעצמו במי שרואה ב''נ בא לשדהו ללקוט עיי''ש
 
ולמה כל אנשי שכם נהרגו לפי הרמב''ם כיון שלא דנו את שכם בן חמור האם היה בכל כל אחד ואחד לדון את שר העיר
לא הבנתי כוונתך,
אתה שואל/מכריח שדנים/תובעים אדם למרות שאין ביכולתו לעשות, ומעונש שכם אתה רוצה ללמוד שיעקב היה צריך להרוג את לבן למרות שאולי לא היה לו את היכולת לעשות את זה. התמהה.
 
ובמחנה חיים יור''ד סימן ז הביא מרש''י יבמות דף מז: דמשמע שיכול לעשות דין לעצמו במי שרואה ב''נ בא לשדהו ללקוט עיי''ש
הוא אשר דיברתי.
מצוות הגויים להציב דיינים הינה להציל גזול מיד עושקו ולא נאמרו לעניין בינם למקום.
 
לא הבנתי כוונתך,
אתה שואל/מכריח שדנים/תובעים אדם למרות שאין ביכולתו לעשות, ומעונש שכם אתה רוצה ללמוד שיעקב היה צריך להרוג את לבן למרות שאולי לא היה לו את היכולת לעשות את זה. התמהה.
אני שואל ומוכיח מיעקב שלא הרג את לבן ע''כ הטעם כיון שלא היה בידו ולא היה ידו תקיף עליו שיוכל לדונו
ומעתה קשה לי באנשי שכם שלא היה ביד כל אחד ואחד לדון את שר העיר ולמה כולם נתחייבו מיתה
 
אני שואל ומוכיח מיעקב שלא הרג את לבן ע''כ הטעם כיון שלא היה בידו ולא היה ידו תקיף עליו שיוכל לדונו
ומעתה קשה לי באנשי שכם שלא היה ביד כל אחד ואחד לדון את שר העיר ולמה כולם נתחייבו מיתה
ומנלן שלא היה בכוחם הרי שכם וחמור צריכים לשכנע אותם לעשות ברית מילה ולא היה בכוחם לחייב אותם, זאת אומרת סתם שר עיר לא בהכרח היה חזק יותר.
 
ומנלן שלא היה בכוחם הרי שכם וחמור צריכים לשכנע אותם לעשות ברית מילה ולא היה בכוחם לחייב אותם, זאת אומרת סתם שר עיר לא בהכרח היה חזק יותר.
מצאתיבאור החיים הק' [לד כה] כשהביא דברי הרמב''ם הקשה וז''ל וקשה מי אמר להרב שחייבין לדון האלם עליהם מלך וכיוצא בו, והלא גם בדיני ישראל פטורים מכיוצא בזה, לא דנים ולא מעידין אותו, ובהכרח לומר שהם היו בעוזריו ובעצתם עשה מה שעשה עכ''ל
 
מצאתיבאור החיים הק' [לד כה] כשהביא דברי הרמב''ם הקשה וז''ל וקשה מי אמר להרב שחייבין לדון האלם עליהם מלך וכיוצא בו, והלא גם בדיני ישראל פטורים מכיוצא בזה, לא דנים ולא מעידין אותו, ובהכרח לומר שהם היו בעוזריו ובעצתם עשה מה שעשה עכ''ל
ומאידך מבואר באבימלך שאמר שהבאת על ממלכתי חטאה גדולה שבעצם גם הם נתחייבו מיתה וביאור הגרי''ז שזה כמו אנשי שכם על שלא דנו אותו
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

עמך יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה