למה לא עוצרים לטרמפ?! חסד! | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3 למה לא עוצרים לטרמפ?! חסד! | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3
[צריך לדעת מיהו המחבר, אני יודע שזה על חינוך אבל לא יותר]
בנו הג"ר נחום שליט"א מרבני רמת שלמה (זה לא על חינוך זה עובדות והנהגות כלליות)
לא ברור באיזה מקרה הרב גריינמן דיבר, כך שזה לא מקור.
@אי"ש צעיר אתה יכול לעלות את הדברים ככתבם וכלשונם?
הקונטרס לא פורסם לציבור...
 
סוגית הטרמפים מתחלקת לשתיים, יש את אלו שעוצרים לשם הבילוי או התעסוקה, וכדו' שמצוה גדולה לעצור להם ולעזור להם והשתתפה בזה מצות הכנסת אורחים עם ואהבת לרעך, וכו' וכו' כמו שהאירו כאן בארוכה.
אבל יש עוד סוג של טרמפים. אברך הממהר לבית תלמודו ביום קיץ נוטף או גשם שוטף. או אדם מבוגר בעל צורה שנסחב עם קניות וכן על זה הדרך.
לדעתי הסוג השני בכלל אינו שייך לצוות חסד או בכלל למצוות. תחשוב על ההזדמנות שהקב"ה שלח לך, להביא עוד בן אהוב שלו לכולל, לעזור לעוד יהודי לעסוק בתורה. תחשוב על הזדמנות הפז שנקרתה בדרכך להיות תומך תורה בחינת זבולון. למרות שאתה לא עשיור גדול או גביר עצום יש לך את היכולת והכח להדבק בתלמידי חכמים, בעובדי השם, להתאבק בעפר רגליהם של תלמידי חכמים ויראי שמים.
קצת התבוננות בזה תביא אותנו למסקנה שיותר ממה שעושה הבעל הבית עם העני עושה העני עם בעל הבית.
ומלבד זאת פעמים שיכולים לעבור על קצהו של איסור לא תעמוד על דם רעך ועזוב תעזוב עימו ואם בחמורו אמרו ברעהו עצמו על אחת כמה וכמה.
ולמען הסר לעז, אבהיר כי אני בעל רכב המשתדל לסייע ולא באתי לנצל את בעלי הרכבים בטענות תורניות..
אשריכם ישראל
 
לכל מחרפי הטרמפים...
יכול להיות שמעולם לא עמדתם בצומת שכוחה צרובת שמש וחכתם בכליון עיניים לרכב ממוזג שיושיע אתכם?
יכול להיות שמגיל 0 אבא'לה היקר לקח אתכם לכל מקום ואתם פשוט לא מכירים מציאות אחרת?
יכול להיות שכבר בשבע ברכות שלכם כבר קניתם רכב שלא תטלטלו חלילה באוטובסים המרעישים והמזהמים?
יכול להיות שמעולם לא חוויתם את הצד השני של המטבע את הקושי הנורא של להיות תקוע בשום מקום בגשם בקור או בשמש הלוהטת כשהקלקו מודיע שאין תחזית לאוטובוס ב3 שעות הקרובות?
יכול להיות שאם תעברו פעם חוויה דומה לזה המבט שלכם כנראה ישתנה?
יכול להיות.....
 
שניכם, למדו לשונכם לומר בזה"ל:
בוקר טוב לך אדוני/גבירתי!
אני שמח מאוד לעשות ככל שביכולתי ע"מ לעזור לכם בטרמפ.
אך אין שום סיכוי שאני נוהג בצורה כזו.
מי שהתנאי לא מתאים לו - הדלתות נפתחות מבחוץ (כמנהג אנ"ש...).

אדוני, קריאה שניה!

ברקס, עצירה בצד הדרך.
נא לצאת לי מהרכב! מצטער, אך אינני יכול להמשיך ככה, זאת הפעם השלישית שאתה עובר על כללי הרכב, נא לפנות את מקומך!...
רעיונך מזכיר לי שסיפר לבתי אח ערבי שעבד עמה במחלקה בביה"ח, שהוא נסע לאירופה, ונהג המונית שאל אותו מהיכן הוא, וכשאמר מישראל - הנהג הוריד אותו מיידית באמצע שום מקום, ולא עזר לו לומר שהוא ערבי ולא יהודי...
[התכוונתי לומר שלענ"ד יש גבול לרצון לפרטיות ושלא ילכלכו את הרכב, ככל שזה מפריע אבל להוריד מהרכב הוא כבר מוגזם]
 
עוד תופעה שמתרבה, לענ"ד, שעוצרים טרמפים על מה בכך, במקום ללכת רגלי מאה מטר מבזבזים את הזמן להמתין, מטריחים נהג לעצור פעמיים, מדוע?
מה העצלות הזו?
מרגלא בפומי לומר לטרמפיסטים כאלו - אם תמשיך כך - תהיה בגילי זקן ושמן יותר ממני!
משום מה זה מתקבל בנימה חיובית...

ללא שום קשר - למעוניינים הדרכה שלי על שמירת כושר לאברך בתנאים ביתיים
 
שמור עמדי, איני מוצא את העמוד הראשון

הוראות לטרמפטיסט-page-002.jpg

רשימה די הגיונית אבל הסעיף "אל תעצור טרמפ בשביל נסיעה של שתים שלוש רחובות".
אם כבר להיפך, נסיעה של שתי קילומטר יותר נוח לנהג לעצור ולקדם אברך לכולל וכו' מאשר לנסוע איתו נסיעה בינעירונית.

גם הסעיף להשאיר לו מחיר נסיעה של אוטובוס. אני חושב שזה יפגע בנהג. הוא רוצה לעשות חסד ואתה זורק לו כמה פרוטות?
 

עשרים כללים לטרמפיסט נעים ואחראי​


טרמפים הם חלק מחיינו, במיוחד כשמדובר בנסיעות לצורך מצווה או עבודה. כדי שנהיה אורחים רצויים ונשאיר רושם טוב על עמך ישראל, אנא הקפד על הכללים הבאים:
  1. אמור שלום בנעימות – כניסה לרכב בחיוך ושלום פותחת את הדרך בטוב.
  2. הודה לנהג – גם על עצם העצירה וגם בסיום הנסיעה. חסד לא מובן מאליו.
  3. אל תתפרץ לרכב – בקש רשות לעלות, וודא שהנהג באמת מתכוון לקחת אותך.
  4. שמור על ניקיון – אל תשאיר לכלוך, עטיפות או בקבוקים ברכב.
  5. הימנע מלאכול או לשתות בלי לשאול רשות.
  6. אל תפתח נושאים רגישים – פוליטיקה, לשון הרע או מחלוקות אינם מתאימים לדרך.
  7. שמור על שקט במידה – נהג עלול להזדקק לריכוז; דבר בטון רגוע.
  8. הימנע מהערות על הנהיגה – אלא אם מדובר בסכנה ממשית.
  9. התאם את עצמך לנהג – אם שומע מוזיקה או שקט, אל תכפה את טעמך.
  10. שב במקום שהנהג מבקש – קדימה או אחורה, לפי נוחותו.
  11. שמור על לבוש והתנהגות מכובדים – אתה אורח ברכבו של אדם.
  12. הכן את היעד מראש – אל תתבלבל בדרך או תגרום עיכובים מיותרים.
  13. אל תבקש סיבוב נוסף – תרד במקום שסוכם, אלא אם הנהג מציע בעצמו.
  14. אל תתערב בשיחות אישיות – אם הנהג מדבר בטלפון, תן לו פרטיות.
  15. שמור על ריח גוף ולבוש נקי – רכב סגור מחייב התחשבות.
  16. אם הטרמפ מסתיים מוקדם – תודה ותירד בכבוד, גם אם לא נוח לך.
  17. אל תעלה אם אתה חולה מדבק – חסוך מהנהג אי־נעימות.
  18. הצע השתתפות קטנה בדלק – במיוחד בנסיעה ארוכה. גם אם הנהג מסרב, זה מוערך.
  19. אם אתה מזהה בעיה בטיחותית – אמור בעדינות ובכבוד.
  20. זכור: אתה אורח – נהג שעוצר לך עושה חסד. החזר בטוב, בחיוך ובכבוד.

זכור: התנהגותך משקפת את הציבור החרדי כולו. שמור על כבודך, כבוד הנהג וכבוד התורה. נסיעה טובה ובטוחה!

מקור: AI אוצר
 
יש הרבה סיבות למה לא. אבל כמעט ואין סיבה למה כן?!
אני משתומם כל פעם מחדש לגלות שאני בין היחידים שעוצר כל יום טרמפ לאברכים.
חסד דאורייתא!
מי שיתרגל בזה יראה כמה זה קל.
ודאי שזה לא צירוף מקרים,

בהאי יומא [שנפתח אשכול] הוא יומא דהילולא

דכבוד הוא מעלת צדיקא חסידא ופרישא,

הצדיק הירושלמי רבי אריה לוין זיע"א וזצוקללה"ה

עמוד החסד,

ודאי יש להתחזק בדבר גדול זה
 
לא יתכן שאני עומד בשלוש בלילה כי נתקעתי ואין מי שעוצר לי מתוך מאות רכבים, ביום כשיש אוטובוסים אפשר להבין למה לא עוצרים אפילו שזה יכול מאוד לעזור ולקצר את הדרך בחצי (בנסיעות בתוך ירושלים) אבל בלילה שכולם יודעים שאין לך איך ליסוע לא יתכן שלכולם יש סיבות אמיתיות, אני חושב שהסבה היא כי בעל הרכב לא מספיק מודע לסבל של המעמד הנמוך (בחורי הישיבות או אברכים בלי רכבים, רוב האברכים זה לא אידאולוגית מה שלא מחזיקים רכב אלא כספית, בחורי ישיבות אין חולק שהם מעמד נמוך חוץ מזה שאידאולוגית מסתבר שכולם מסכימים שלא יחזיקו רכב, ואתה לא גוי של שבת שלהם), ואני זוכר שפעם מישהו עצר לי טרמפ ואמר לי שעכשיו לא היה לו רכב שבועיים והוא הבין איזה סיוט זה תח"צ כנ"ל
 
לא יתכן שאני עומד בשלוש בלילה כי נתקעתי ואין מי שעוצר לי מתוך מאות רכבים, ביום כשיש אוטובוסים אפשר להבין למה לא עוצרים אפילו שזה יכול מאוד לעזור ולקצר את הדרך בחצי (בנסיעות בתוך ירושלים) אבל בלילה שכולם יודעים שאין לך איך ליסוע לא יתכן שלכולם יש סיבות אמיתיות, אני חושב שהסבה היא כי בעל הרכב לא מספיק מודע לסבל של המעמד הנמוך (בחורי הישיבות או אברכים בלי רכבים, רוב האברכים זה לא אידאולוגית מה שלא מחזיקים רכב אלא כספית, בחורי ישיבות אין חולק שהם מעמד נמוך חוץ מזה שאידאולוגית מסתבר שכולם מסכימים שלא יחזיקו רכב, ואתה לא גוי של שבת שלהם), ואני זוכר שפעם מישהו עצר לי טרמפ ואמר לי שעכשיו לא היה לו רכב שבועיים והוא הבין איזה סיוט זה תח"צ כנ"ל
אם יורשה לי לשאול איך בחור מגיע למצב כזה שהוא תקוע בשלוש בלילה?
בחורי ישיבות שלא יסתובבו בלילות לא ייקחו טרמפים ולא יתקעו. ממש חילול השם לראות בלילות בכל צומת רק צעירים חרדים משלנו.
 
אם יורשה לי לשאול איך בחור מגיע למצב כזה שהוא תקוע בשלוש בלילה?
בחורי ישיבות שלא יסתובבו בלילות לא ייקחו טרמפים ולא יתקעו. ממש חילול השם לראות בלילות בכל צומת רק צעירים חרדים משלנו.
אולי כי הבחור היה בחתונה ואח"כ ביקר בבית? מה חילול ד' בכך שלבחורי ישיבות הענין של השעות הוא ענין יותר גמיש, זה לא שמישהו יוצא לטייל או משהו אלא זה רק חשבון אחר של השעות, וכנ"ל אם בחור כשהוא יוצא לביקור בערב בבית הוא יוצא רק בעשר אחרי חצי סדר ג' די טבעי שהוא יחזור בשלוש, חוץ מזה שאני מדבר גם על אברכים שלפעמים מגיעים למצבים כאלו
חוץ מזה שאין לך רשות להגביל את בחורי הישיבות, וודאי שזה לא סיבה לא לעצור טרמפים

לא יתכן שאני עומד בשלוש בלילה כי נתקעתי ואין מי שעוצר לי מתוך מאות רכבים,
 
אולי כי הבחור היה בחתונה ואח"כ ביקר בבית?
ועליו לקחת בחשבון את שעות התחבורה הציבורית באזור, כפי שעושה זאת כל אדם מיושב
חוץ מזה שאין לך רשות להגביל את בחורי הישיבות
איש לא הגביל, אולם גם להם אין זכות לצאת על דעת שאתחייב להעלות אותם ברכב (שאין לי, אני ממשתמשי התח"צ תמידים כסדרם).
וודאי שזה לא סיבה לא לעצור טרמפים
סיבה מספיקה כדי שלא יתחייב לעצור.
 
ועליו לקחת בחשבון את שעות התחבורה הציבורית באזור, כפי שעושה זאת כל אדם מיושב
ע"ז אני מדבר שלא יתכן מצב שאין בקושי גומלי חסדים שיהיה ניתן לסמוך עליהם בשעת הדחק
איש לא הגביל, אולם גם להם אין זכות לצאת על דעת שאתחייב להעלות אותם ברכב (שאין לי, אני ממשתמשי התח"צ תמידים כסדרם).
טענת ההגבלה לא היתה קשורה לטרמפים אלא היתה קשורה לכך שא"א לטעון שזה חילול ד'
 
ע"ז אני מדבר שלא יתכן מצב שאין בקושי גומלי חסדים שיהיה ניתן לסמוך עליהם בשעת הדחק
טיעון מביך לאומרו.
מעשה ש(לא )היה: היום הגעתי למכולת, ולא היה כסף באמתחתי, ואיש מבין העוברים ושבים לא הציע לשלם על קנייתי, ואני תמה כיצד יתכן מצב שאין בקושי גומלי חסדים שיהיה ניתן לסמוך עליהם בשעת הדחק.
טענת ההגבלה לא היתה קשורה לטרמפים אלא היתה קשורה לכך שא"א לטעון שזה חילול ד'
הבה וננסה להבין, מהי הסיבה שבשלה סבור הרב הנ"ל שהוא חילול השם? (הערת אגב, כך, ורק כך נכון לכתוב).
כשתבין, תבין שהיות ואין לאותו בחור סיבה להניח/לדרוש/לצפות שיעצרו לו, הרי זה מעיד על התנהגות קלוקלת וחסרת אחריות.
 
מעשה ש(לא )היה: היום הגעתי למכולת, ולא היה כסף באמתחתי, ואיש מבין העוברים ושבים לא הציע לשלם על קנייתי, ואני תמה כיצד יתכן מצב שאין בקושי גומלי חסדים שיהיה ניתן לסמוך עליהם בשעת הדחק.
לולא שלא היה.. הייתי מציע לך להתנהג כמו אבא של מוישי... :)
 
טיעון מביך לאומרו.
מעשה ש(לא )היה: היום הגעתי למכולת, ולא היה כסף באמתחתי, ואיש מבין העוברים ושבים לא הציע לשלם על קנייתי, ואני תמה כיצד יתכן מצב שאין בקושי גומלי חסדים שיהיה ניתן לסמוך עליהם בשעת הדחק.

הבה וננסה להבין, מהי הסיבה שבשלה סבור הרב הנ"ל שהוא חילול השם? (הערת אגב, כך, ורק כך נכון לכתוב).
כשתבין, תבין שהיות ואין לאותו בחור סיבה להניח/לדרוש/לצפות שיעצרו לו, הרי זה מעיד על התנהגות קלוקלת וחסרת אחריות.
מי שאין לו כסף הולך ופונה לקופת העיר מי שאין לו רכב הולך ומבקש טרמפים בשעת הדחק, ושניהם סומכים על גמילות חסדים, הטענה שאתה יכול לשאול זה למה אין לך כסף ואתה סומך על הצדקה, וזה לא נכון לגבי רכב לבחור ישיבה
באופן כללי אני לא אוהב את הזלזול הזה בבחורי ישיבה אני חונכתי להעריך בחורי ישיבה ועד היום הזה אני מעריך אותם
 
מי שאין לו כסף הולך ופונה לקופת העיר
בצורה מסודרת, לא יוצא לדרך לקניות בלי שקל בכיסו, ומסתמך על עזרת אנשים טובים בדרך.
מי שאין לו רכב הולך ומבקש טרמפים בשעת הדחק
להזכיר, מדובר במי שיצא לדרך על דעת כן, מעניין מדוע לא רואים אנשים מיושבים בדעתם ממתינים על אם הדרך בצורה שכזו.
ושניהם סומכים על גמילות חסדים
גמילות חסדים היא מצוה חשובה, אבל אין זכות לבוא בטענות למה לא גומלים איתי חסד.
הטענה שאתה יכול לשאול זה למה אין לך כסף ואתה סומך על הצדקה, וזה לא נכון לגבי רכב לבחור ישיבה
כבר ביארתי.
באופן כללי אני לא אוהב את הזלזול הזה בבחורי ישיבה
שוב, מרבית בחורי הישיבה אינם מתנהגים בצורה שכזו, ואיני מזלזל בהם כמובן, אלא מעריך ומוקיר אותם
אם זאת, כן, הגיע הזמן שגם בחורים ילמדו להתנהג בצורה שקולה ומחושבת, ולא לסמוך על מה שיקרה, ולחשוב שכל העולם נועד בשביל לשרת אותם.
אני חונכתי להעריך בחורי ישיבה
אני שמח לשמוע.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

לאחר ברור מעמיק של פרטי ההלכה אף...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה