שמיני - למה נקרא שמו חזיר שעתיד לחזור | ויקרא | פורום אוצר התורה שמיני - למה נקרא שמו חזיר שעתיד לחזור | ויקרא | פורום אוצר התורה

שמיני למה נקרא שמו חזיר שעתיד לחזור (2 צופים)

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,339
תודות
2,793
נקודות
485
ואת החזיר, תנו רבנן, מעשה ששלחה מלכות קצרה לרבנן, אמרה להם שלחו לנו מכם קסילופניס (פנס גדול) אחד, נתישבה סנהדרין על דעתה, אמרו כמה נירות וכמה פניסין מאירין למלכות, כמה אבנים טובות ומרגליות יש להן, והן מבקשין ממנו פניס אחד, דומה שאין מבקשין אלא מי שמאיר להם פנים בהלכה, מה עשו שלחו להן ר' מאיר, ולמה נקרא שמו מאיר שהוא מאיר פנים בהלכה ובחכמה, וכיון שנכנס לרומי שאלוניה בני רומי אמרו ליה למה נקרא שם חזיר - חזיר, אמר להן שהוא עתיד לחזור, אמרו לו דייך מאיר אין כל חדש תחת השמש. (קה"ר פרשה א' בפסוק מה שהיה כפי גירסת מדרש הגדול שמיני, רבינו בחיי, ריטב"א קידושין מט:, פענח רזא פ' ראה)

כל מפרסת וגו' מעלת גרה. יתבאר על דרך אומרם ז''ל (חולין נט.) כל בהמה שמפרסת פרסה היא מעלת גרה, חוץ מן החזיר, והוא אומרו כל מפרסת וגו' מעלת גרה, פירוש בידוע שהיא מעלת גרה, ומיעט אחר כך החזיר שיצא מהכלל, ואולי ממה שלא הוציא מן הכלל סמוך להודעת הכלל, רמז שאפילו החזיר בכלל, על דרך אומרם ז''ל למה נקרא שמו חזיר שעתיד לחזור להיות מותר. והוא גרה לא יגר. פירוש תנאי הוא הדבר לזמן שהוא לא יגר אבל לעתיד לבא יעלה גרה ויחזור להיות מותר, ולא שישאר בלא גרה ויותר, כי תורה לא תשונה. (אור החיים)

וראה עוד כאן
 
ביאור יפה מאוד איך גם זאת התורה לא תהא מוחלפת וגם החזיר יותר שהרי לא התורה תשתנה אלא המציאות.
וכמובן שזה דווקא אם הסימנים הם סיבה ולא סימן.
וחשבתי שאולי הדברים יהיו בקרוב על ידי הנדסה גנטית, כנודע השינויים המפליגים שנעשו כבר ע"י זה.
(סיפרו לי כבר על קרפיון ללא קשקשים וכיו"ב שנעשו על ידי הנדסה גנטית וגם הם בשאלה האם הם מותרים)
 
חז"ל (ברכות מג: שבת קכט: פסחים ג: ועי' כתובות סא:) קראו לחזיר דבר אחר, וגם קראו לתכשיט או צדקה דבר אחר (כתובות קז.), מרמז שעתיד חזיר להיטהר, להיות תכשיט.

וגם רמז שהשטן צובע את העבירה בצדקה.
 
פירוש תנאי הוא הדבר לזמן שהוא לא יגר אבל לעתיד לבא יעלה גרה ויחזור להיות מותר, ולא שישאר בלא גרה ויותר, כי תורה לא תשונה. (אור החיים)
וכן כתב בס' עשרה מאמרות (מאמר חקור הדין ח"ד פי"ג) כטהרת החזיר שעתיד הקב"ה לחדש בריאתו בשני סימנים, שעכשיו אינו אלא מפריס פרסה, והוא עתיד להעלות גרה, ומה שהעיד הכתוב עליו והוא גרה לא יגר איננו עתיד כדברי הקמחי, אלא פועל עבר הוא וכו'. (ועי' עוד מאמר חקור הדין ח"ב פי"ז)

וכן כתב בספר בן יהוידע (נזיר כ"ג) ודע כי מ"ש רז"ל למה נקרא שמו חזיר שעתיד לחזור, דהיינו שיהיה נטהר וניתר, אע"ג דאין מצות בטלים לעת"ל, היינו שבזה עושה השי"ת חדשה, שיהיו כל החזירים הנולדים מן החזירים נולדים בשני סימני טהרה, שיהיו פרסותיהן סדוקות ומעלים גרה, ואחר שייולדו אלו בשני סימני טהרה ימותו החזירים הראשונים, ונמצא החזיר הנמצא בעולם הוא טהור ומותר כי יש בו שני סימני טהרה.

וכן כתב בחתם סופר
(בפסוק וידבר אהרן אל משה הן היום הקריבו): והנה בוודאי שהקב"ה לא יעקור מצוה אחת מכל המצוות, כמו שמקשין המפרשים ומחקרים על המדרש הנ"ל, אבל באמת לעתיד ישנה הקב"ה את טבע החזיר ויפשיט זוהמתו וטבעו יזדכך, ובאם יזדכך טבעו ממילא יעלה גרה ויהא מותר לנו, ולא נעקרה עי"ז מצוה מהתורה, כי הרי מצוה קיימת לעולם שהחזיר שגס בטבעו ועי"ז לא יעלה גרה יהי' אסור לעולם וכו'. עיי"ש.
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון