פנחס - למה צריך לומר שפנחס יקבל שכר על מעשהו | במדבר פנחס - למה צריך לומר שפנחס יקבל שכר על מעשהו | במדבר

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,592
תודות
4,730
נקודות
417
לכן אמור הנני נותן לו את בריתי שלום.

במדרש רבה כאן מובא 'בדין הוא שיטול שכרו'.

ורבים נתקשו כאן מה זה בדין, מה היה צד שהקב''ה לא ישלם לו שכר?

ועו''ק הא שכר מצווה בהאי עלמא ליכא ומדוע דינו ליטול שכר כאן בעוה''ז?

ויש בזה ב' תירוצים:

א. הסטיפלער בברכת פרץ תירץ ע''פ הא דתנן בפאה אלו דברים שאדם אוכל פרותיהם בעוה''ז וכו' ואלו הם גמילות חסדים וגו' וא''כ י''ל דאמנם שכר מצווה בהאי עלמא ליכא אך על גמ''ח מצינו שיש, והנה פנחס עשה גמ''ח עם ישראל כי הצילם מכליון כדכתיב הסיר את חמתי ולא כליתי את בנ''י, ולכן בדין הוא שיטול שכרו.

עוי''ל, תירץ רבי משה מאמן בספרו זכרון משה (נפטר לפני למעלה ממאה שנים), שהיות ופנחס זה אליהו ואליהו לא מת לעולם אז א''א לתת לו שכר לעת''ל לכן אמרינן שהשכר שיקבל יהיה כאן בעוה''ז כי א''א לחכות בשבילו לעוה''ב ולכן בדין שיטול שכרו. (קולודצקי)
 
יש להבין למה בדין הוא שיטול שכרו, והרי כלל הוא בחז"ל ששכר מצוה בהאי עלמא ליכא?

מתרץ החתם סופר, שהטעם ששכר מצוה בהאי עלמא ליכא הוא מפני ש"שכר מצוה מצוה", דהיינו שהצדיק שעובד ד' אינו מתאווה לשום שכר כלל רק מקוה מתי יזכה שתגיע שוב מצוה זו לידו, והנה כאן שהמצוה היתה שהרג בועל ארמית ודאי שלא בקש פנחס שיבא עוד מצוה כזו לידו שיבעל נשיא ב ישראל ארמית, א"כ בדין הוא שיטול שכרו דשכר מצוה מצוה לא שייך כאן . (תורת משה לחת"ס)
 

הודעות מומלצות

נחלקו הט"ז והמג"א שכח על הניסים בברכת המזון...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון