חוקת - למה צריך קרא שאין שוחטין ב' פרות כאחד | במדבר חוקת - למה צריך קרא שאין שוחטין ב' פרות כאחד | במדבר

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,110
תודות
5,541
נקודות
497
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ושחט אותה (יט ג)

בספרי,
מכאן שאין שוחטין שתי פרות כאחת, וכן הוא בחולין לב. ושחט אותה ולא אותה ואת חברתה. והקשה בפירוש רבינו חיים פלטיאל, אמאי צריך למידרש ולא אותה ואת חברתה, תיפוק ליה משום שאין שוחטין שני זבחים כאחת, כדדרשינן בחולין כט. "תזבח, שלא יהיו שנים שוחטין זבח אחד, תזבחהו, שלא יהיה אחד שוחט שני זבחים". וביאור קושייתו, דאף על פי שדרשות הללו נאמרו לענין קדשים, מכל מקום מבואר בחולין כט: שגם לענין פרה אדומה בעינן שלא יהיו שנים שוחטין זבח אחד, והיינו משום דפרה אדומה חטאת קראה רחמנא ודינה כדין קדשים, וממילא הוא הדין לענין שלא יהיה אחד שוחט ב' זבחים.

ויש ליישב, שלענין קדשים אין זה אלא לכתחילה כמו שהוכיחו התוס' שם, אבל לענין פרה אדומה פסולה אף בדיעבד, כמבואר בחולין לב. "נשחטה בהמה אחרת עמה וכו' פרה פסולה". ולפי זה לא קשיא כלל.

עוד יש לומר, שהר"ש והרא"ש בפרה פ"ב מ"א כתבו לפסול השוחט פרה מעוברת משום דהוי כשוחט ב' פרות כאחת למ"ד עובר לאו ירך אמו, והנה לענין שחיטת קדשים מותר לשחוט בהמה מעוברת לכולי עלמא. ומוכח דגדר הדין ד"אין שוחטין שנים כאחד" לגבי פרה חמור יותר.

ובכנפי יונה יו"ד סי' ק"י חידש, דהא דאין שוחטין ב' זבחים כאחד היינו דוקא במעשה שחיטה אחד, כגון שהתיז שני הראשים בסכין ארוכה, אבל לשחוט אחד ביד ימין ואחד ביד שמאל בבת אחת מותר לכתחילה בקדשים. ובפרה אדומה יש לומר שפסול גם באופן זה.​
 

הודעות מומלצות

וְקִצֵּץ פְּתִילִם

בבעל הטורים: ג' [במסורה]...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון