"מדוע אברך שהתחתן בגיל 20 ועוד לא טעם בקושי טעם של לימוד סוגיא, צריך ללכת לכולל הלכה?! הוא בקושי יודע ללמוד!" | בית המדרש – דיונים תורניים "מדוע אברך שהתחתן בגיל 20 ועוד לא טעם בקושי טעם של לימוד סוגיא, צריך ללכת לכולל הלכה?! הוא בקושי יודע ללמוד!" | בית המדרש – דיונים תורניים

נחמן זייתוני

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
127
תודות
271
נקודות
56
הגאון רבי שמואל בצלאל, עורר בשיחה על חשיבות הקמת כוללים ללימוד גמרא בעיון לאברכים מבני עדות המזרח. הרב שוחח עם חבורת תלמידים ואמר להם: "מדוע אברך שהתחתן בגיל 20 ועוד לא טעם בקושי טעם של לימוד סוגיא, צריך ללכת לכולל הלכה?! הוא בקושי יודע ללמוד! מדוע כל הכוללים כמעט ללא יוצא מן הכלל הם כוללי הלכה, ואין כוללים שלומדים נשים נזיקין בעיון ישיבתי, וכי אפשר לחשוב שכל הבחורים מיצו כבר את ההתפתחות בלימוד בעיון בהגיעם לשידוכים?!".
הרב העיד בשיחה כי דעת חכם שלום כהן זצ"ל הייתה נחרצת בנושא שיש לפעול ולהקים כוללים ללימוד בעיון את מסכתות הש"ס.


לענ"ד קריאת ר' שמואל בצלאל חושפת את הקרע הפנימי במגזר הספרדי. משפחת יוסף שליט"א תמיד ניסתה לכוון את בני עדות המזרח למסגרות ההלכה. ואילו מרביצי התורה בעולם הספרדי, השכילו לדעת לעצור את הנהירה של האברכים והבחורים לכיון עולם הרבנות והפסיקה. שמוציא פוסקי הלכה בינונים ומטה, שכל פסיקותיהם נסמכת על בקיאות בלי לרדת לשורשי הסוגיות.
רק כדאי להוסיף שכיום גם במגזר הליטאי נפתחים כוללי הלכה. אבל בלי השוואה למגזר הספרדי, שם יש שליטה לבעלי ההלכה.
 
שמוציא פוסקי הלכה בינונים ומטה,
בלשון עדינה. השטחיות חוגגת.
שם יש שליטה לבעלי ההלכה.
אם אפשר לכנותם כך
כמובן, בלי הכללות יש ספרדים שכן מעיינים טוב בהלכה וכו'. אבל הרבה עשו מ'בקיאות שטחית' שיטה, בעקבות הבנה מעוותת משיטת הלימוד והפסיקה של הגרע''י זצ''ל.
 
אני חושב שיש פה פספוס מעט.
ההסכמה הרווחת היא שכדי לגדול בתורה צריך להשקיע רבות בלימוד התלמוד, עד בונה קומה תורנית אמיתית, וממילא כל דבר שעוסק בו נראה אחרת.
או כלשון חכם בן ציון זצ"ל, "איך נראה" השו"ע שלו.
כל אדם שישקיע בקומה התורנית של עצמו בוודאי זו הדרך לגדול להיות פוסק חשוב בעל שיעור קומה, אמנם ראיתי בני עלייה והם מועטים.
אך הרב עובדיה זצ"ל סבר שצריך להכווין את הלומדים כדי שירימו את העם, יורו הלכה ומשפט בערים ובכפרים בכל רחבי הארץ.
כידוע בכל מקום בארץ יש בתי כנסת של אנשים עממים שמתנהלים בצורה עצמאית. וברגע שמגיע אברך למקום ונהיה שם רב בד"כ זה מוסיף והולך כי הצמא גדול ורק מחכים שיבוא מישהו. ואז ממילא נהיה ישיבות בין הזמנים ופותחים כולל ובעלי בתים מתחזקים ושולחים לת"ת וישיבות וכו' וכו'. וכל זה בלי להיות בעל מדרגה מפורסם.

זה נובע ממסירות נוראה על עם ישראל וכך הוא אחז. מסופר על רבי ראובן אלבז ראש שבגיל צעיר אחרי שמונה לדיין והיה רבה של שכונת בית ישראל (בגיל 25), שאל את הרב על כך שהוא רוצה להמשיך להתקדם וזיכוי הרבים גורע לו מהלימוד וכו' מה יעשה. והרב כמובן ענה לו שימשיך "על חשבון" זה.
השאלה אם הוא היה ממשיך ללמוד והיה דיין חשוב וגדול וכו', ולעומת זאת עשרות אלפי בתים של בני תורה לא היו באים לעולם, מה היה הרווח הגדול יותר.

מסופר על ר' עזרא עטיה שהיה ראש הישיבה בזמן שהרב עובדיה עוד היה צעיר יחסית, ואיפה שלא הסכים אתו, נמנע מלגלות דעתו כדי לא להוריד ממעלתו בעיני הציבור. ועד כדי כך שבמחלוקת המפורסמת על מעין שבע בערב פסח שחל בשבת, כולם חכו לראות אם יאמר בביהכנ"ס שלו או לא, ומשראה כך הלך להתפלל בזכרון משה בחג.
עד כדי כך היו החכמים האלה מסתכלים על התועלת הגדולה יותר ומשקיפים רחוק. אם יאמרו מעין שבע או לא יאמרו, יש להם על מי שיסמוכו. אך זה לא שווה שיפסידו מנהיג של דור שהקים לתחייה עולם מלא.

ולכן מה שדוחפים בציבור הספרדי את הרוב ללמוד הלכה, אני חושב שזה כיון שכיום בלאו הכי ההלכה מצטמצמת מאד לגבולות השו"ע ונושאי כליו בציבור הספרדי ותוסיף משנה ברורה בציבור האשכנזי בגדול ולכן כדי לשמש את הציבור בכל אתר ואתר אין צורך ביותר מזה.
 
נערך לאחרונה:

הודעות מומלצות

הייליג יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון