לך לך - מדוע לא מל אברהם אבינו את עצמו קודם שנצטווה ? | בראשית| דף 2 לך לך - מדוע לא מל אברהם אבינו את עצמו קודם שנצטווה ? | בראשית| דף 2
בשל"ה חלק תורה שבכתב פרשת לך לך.
מה שאמרו חז"ל שאברהם קיים את כל התורה - כוונתם רק לאחר שמל. כיוון שהאומות היו עלולים להרגו לאחר המילה, לא יכול היה אברהם להסתכן ולסמוך על הנס - ורק לאחר שנצטווה במפורש היה יכול לא לחשוש.
 
תורת חיים לך לך צג, ב ד"ה בעצם היום הזה תירץ בגלל מעלתה של מצות מילה, שכוללת אור אלוקי הנמשך מלמעלה שאינו בערך לעבודת האדם, וגילוי זה הוא נעלה יותר ממצוות התורה. אברהם לא היה בכוחו להגיע לדרגא גבוהה כל כך של קיום מצות מילה, אלא לאחר שהשלים את עבודתו מלמטה בקיום מצוות התורה, ואז זכה והתגלה אליו גילוי נעלה של "בעצם היום הזה" (שהוא מעין הגילוי שיתגלה מלמעלה לעתיד לבוא, כאשר יתקיים "ומל ה' אלקיך את לבבך") - אז היה בכוחו למול.
 
קדושת לוי לרבי לוי יצחק מברדיצ'ב, פרשת וירא תירץ מכיוון שבמצוה זו מתבטאת גדולתם של הצדיקים שיכולים לעשות יותר מהקב"ה עצמו. והנה, שייך שהאב יאמר לבנו שהוא גדול ממנו, אך לא שייך שהבן מעצמו יאמר שהוא גדול מאביו - ולכן לא יכול היה אברהם למול ללא ציווי.

 
פשוט לא שייך לעשות ברית כשיש רק צד אחד, [זכור לי ג"כ מהגרי"ז]
מי שיוכל להאיר עיני לפי"ז מדוע ציוה יוסף את המצרים למול [כדאיתא ברש"י עה"פ את אשר יאמר לכם תעשו]
הרי ה' לא קרא להם לברית
 
מי שיוכל להאיר עיני לפי"ז מדוע ציוה יוסף את המצרים למול [כדאיתא ברש"י עה"פ את אשר יאמר לכם תעשו]
הרי ה' לא קרא להם לברית
י"ל משום מאיסות הערלה, ותיקון לגוף האדם. ראה במקוש"ב מה שהרחיב המשך חכמה.

 
דברי מרן הגרב"ד פוברסקי בטעם שלא מל עד שנצטווה

הגרבד פוברסקי בטעם שלא מל אאעה קודם שנצטווה.jpg
 

הודעות מומלצות

אם למישהו יש המלצה על ספר טוב על מסכת שבת...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה