בבלי - מדוע לחם הפנים לא נפסל מבליעת נותר? | ים התלמוד| דף 3 בבלי - מדוע לחם הפנים לא נפסל מבליעת נותר? | ים התלמוד| דף 3
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!
לציין בכל הנושא דהתוס' במנחות כ"ט ד"ה סילוקו כתבו דלמ"ד דאין אפייתן דוחה שבת (דאין תנור מקדש) והיו אופין מער"ש צ"ל דלחם חם פירושו רך דכבר נתקרר הלחם מערב שבת עכת"ד, וקושיית המקשן שייך אליבא דמ"ד דאפייתן דוחה שבת ועדמ"ש הריטב"א יומא כ"א ע"א דהיה הלחם חם הרבה וז"ל ונראה כי בשעת שימה ולקיחה היה חם הרבה עד שהיה הבל יוצא ממנו כלחם היוצא מן התנור והיינו דאמרינן לקמן שמגביהין את השולחן עם הלחם שעליו ומראין אותו לעולי רגלים שיראו הנס הזה ואי אפשר להם לראות מרחוק שהיה חם אלא על הדרך שאמרנו עכ"ל.​
 
באדרת אליהו (ויקרא כ"ד, ו'; ובביאורים לתו"כ אמור פרק י"ח) מבואר, שאף על השלחן שבהיכל היו החלות מונחות בדפוס.
וממילא לא קשיא קושיית הרב @לב טוב מידי, והוא מכיון שהדפוסים הוחלפו, כמבואר ברבותינו.
ויל"ע, שאין נראה כן מרוב רבותינו הראשונים, ואכמל"ב.
 
באדרת אליהו (ויקרא כ"ד, ו'; ובביאורים לתו"כ אמור פרק י"ח) מבואר, שאף על השלחן שבהיכל היו החלות מונחות בדפוס.
וממילא לא קשיא קושיית הרב @לב טוב מידי, והוא מכיון שהדפוסים הוחלפו, כמבואר ברבותינו.
ויל"ע, שאין נראה כן מרוב רבותינו הראשונים, ואכמל"ב.
אף להנ"ל נראה מדברי התלמוד במנחות (צז:): ששתי החלות התחתונות שבכל סדר, צריכות להיות מונחות על השלחן עצמו, ויל"ע.
 
אף להנ"ל נראה מדברי התלמוד במנחות (צז:): ששתי החלות התחתונות שבכל סדר, צריכות להיות מונחות על השלחן עצמו, ויל"ע.
אדרת אליהו ויקרא פרק כד פסוק ו (פרשת אמור)
והא דאמרינן לקמן על טהרו של שלחן היינו שיהא הדפוס עומד על טהרו של שלחן
 
אדרת אליהו ויקרא פרק כד פסוק ו (פרשת אמור)
והא דאמרינן לקמן על טהרו של שלחן היינו שיהא הדפוס עומד על טהרו של שלחן
בדברי התו"כ (אמור י"ח) נראה שבזה יש דין מיוחד, יותר מבשאר הלחמים, אך אה"נ מדברי האדרת אליהו נראה שלא למד כן, ישר כח.
 
מצאתי דברים שכתב בעל ההפלאה
שאין לינה בראשו של מזבח וה''ה של שלחן
וכמו שכתוב שאפי' עמד עליו הלחם ימים רבים לא נפסל
נמצא שהקושיה מעיקרא ליתא שהרי אין כאן נותר כלל וכלל
 
וכל הקושיא היא רק למאן דאמר עילאה גבר
כי למ"ד תתאה הרי השולחן צונן

אבל באמת לא קשה בכלל כי כל מה שיש ילפותא להגעיל קודם זמן איסורו הוא מצות הגעלה ולא שייך להגעיל לחם!
 
מצאתי דברים שכתב בעל ההפלאה
שאין לינה בראשו של מזבח וה''ה של שלחן
וכמו שכתוב שאפי' עמד עליו הלחם ימים רבים לא נפסל
נמצא שהקושיה מעיקרא ליתא שהרי אין כאן נותר כלל וכלל
השאלה עם זה נאמר רק לאיסור, או אף לענין אכילה, כת"ר יוכל להביא ציטוט מדויק של דבריו ?
 
וכל הקושיא היא רק למאן דאמר עילאה גבר
כי למ"ד תתאה הרי השולחן צונן

אבל באמת לא קשה בכלל כי כל מה שיש ילפותא להגעיל קודם זמן איסורו הוא מצות הגעלה ולא שייך להגעיל לחם!
גם למ''ד תתאה גבר הלא מבליע כדי קליפה
השאלה עם זה נאמר רק לאיסור, או אף לענין אכילה, כת"ר יוכל להביא ציטוט מדויק של דבריו ?
פנים יפות שמות פרק כה פסוק יב (פרשת תרומה)
עוד נראה הטעם שהיו צריכים לטבול את השלחן דוקא באמה של מקדש,


מפני שאמרו [מנחות צו ב] לחם חם ביום הלקחו שהיה סלוקו כסידורו, א"כ י"ל כיון שהיה הלחם מונח על טהרו של שלחן, היה השלחן בלוע מן הלחם ואפ"ה לא היה נותר שיאסור הלחם השני בשבת שני, כמ"ש [זבחים צז ב] בקדירה שבמקדש שבישלו בהם חטאות לא יבשלו בהם שלמים, ואף דקי"ל תתאה גבר מ"מ בלע כדי קליפה, כדאמרינן בפסחים דף ע"ו [ע"א] דעד דמיקר ליה בלע, מכ"ש בלחם שהיה בו נס שלא נתקרר כלל, וכ"ש לדעת הפוסקים [ש"ך יו"ד סי' קה, סק"ח] דדבר גוש הוי לעולם ככלי ראשון,

אלא בכל זה אין בו פסול כלל כדקי"ל [מנחות צ א] שהשלחן מקדש הראוי לו דאפילו היה על השלחן ימים רבים לא נפסל בלינה, והיינו דאצטריך קרא שיניחו על טהרו של שלחן דה"א שיהיה הפסק ביניהם כדי שלא יבלע השלחן מן הלחם,

ולפ"ז י"ל דהיינו טעמא שהיו צריכים לטבול אותו באמה שבמקדש שאם היו מוציאים אותו חוץ למקדש היה הבליעה שבו נפסל ביוצא ויאסר להניח עליו הלחם, ואף שהיו יכולים להגעילו מ"מ בשבת א"א, ותו דאין לגרום איסור לכתחילה להכשירה ע"י הגעלה, כמ"ש המג"א בסי' תק"ט [סקי"א] דאין להגעיל לכתחילה כלי חלב לבשל בו בשר כ"א ע"י ליבון באור, והטעם משום דבהגעלה נשאר בו משהו ואין לעשות כן לכתחילה:
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

ויאמר בעז לנערו הנצב על הקוצרים למי הנערה הזאת...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה