חיי שרה - מדוע לקח דייקא עשרה גמלים ? | בראשית | פורום אוצר התורה חיי שרה - מדוע לקח דייקא עשרה גמלים ? | בראשית | פורום אוצר התורה

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
830
תודות
1,311
נקודות
222
וַיִּקַּח הָעֶבֶד עֲשָׂרָה גְמַלִּים מִגְּמַלֵּי אֲדֹנָיו (כד, י).
ה'חזקוני' כותב רמז נאה, מדוע לקח אליעזר עשרה גמלים, אלא איתא במסכת כלה, שהמקור ל'ברכת אירוסין' הוא, מן הפסוק (להלן כד, ס) 'ויברכו את רבקה' זו ברכת אירוסין.
והנה איתא בריש כתובות (ז, ב) שצריך לומר ברכת אירוסין בעשרה. מחמת כן לקח אליעזר עשרה גמלים, ועל כל גמל רכב אדם שהנהיג את הגמל, וכך יהיה מנין לברכת אירוסין...
(שיח הפרשה – בפרשתנו, גליון מחוברים)​
 
וַיִּקַּח הָעֶבֶד עֲשָׂרָה גְמַלִּים מִגְּמַלֵּי אֲדֹנָיו (כד, י).
ה'חזקוני' כותב רמז נאה, מדוע לקח אליעזר עשרה גמלים, אלא איתא במסכת כלה, שהמקור ל'ברכת אירוסין' הוא, מן הפסוק (להלן כד, ס) 'ויברכו את רבקה' זו ברכת אירוסין.
והנה איתא בריש כתובות (ז, ב) שצריך לומר ברכת אירוסין בעשרה. מחמת כן לקח אליעזר עשרה גמלים, ועל כל גמל רכב אדם שהנהיג את הגמל, וכך יהיה מנין לברכת אירוסין...
(שיח הפרשה – בפרשתנו, גליון מחוברים)​
למה צריך פסוק בגמ' כתובות
נלמד מכאן על עשרה בברכת חתנים?
 
כן הוא וורט יפה,
אך אינו מוכרח דיו בכדי להכריח כראיה.
אחד מן הראשונים
ר' חיים פלטיאל בראשית פרק כד פסוק י (פרשת חיי שרה)
ויקח עשרה גמלים. אמרינן במסכת שמחות למה עשרה כדי לברך ברכת חתנים בעשרה דעשרה היו רוכבין על עשר גמלים. וא"ת אמאי לא יליף במסכת כתובות מהכא דברכת חתנים בעשרה דכתיב ויברכו את רבקה, שיליף מהתם שברכו את רבקה
 
ע"ע
באר מים חיים חיי שרה [כד, י] ויקח העבד וגו'. מגיד הכתוב שלא שהה נדרו כלל אף רגע ותיכף כאשר נשבע ויקח וילך וגו', ועל כן לא כתב כאשר בשאר מקומות אחר הדברים האלה ויקח העבד כי זה היה באותו שעה ממש וישבע וגו' ויקח, עשרה גמלים מגמלי אדניו. צריך לדעת למה פרט הכתוב אשר לקח מגמלי אדוניו ובלא זה מן הסתם כשהלך בשליחותו לא היה צריך לרכוב על חמורו וגמלו כי אם על גמלי אדוניו, ועוד מה נפקא מינה בזה אם היה לוקח מגמליו או מגמלי אדוניו. ואמנם הכתוב יגיד בזה אשר כדין עשה אליעזר כי לכאורה כיון שלקח עשרה גמלים מה שלכאורה היה די בשתים או בשלושה על כל פנים היה צריך לשאול דבר זה מאברהם, וכפי הנראה מלשון הכתוב ויקח העבד עשרה גמלים משמע שלקח מדעת עצמו ומי התיר לו לקחת עשרה, ואמנם הנה מבואר (בטור שולחן ערוך חושן משפט סימן רפ"ו) שאם יש תועלת ליתומים הקטנים במה שלובשים הגדולים כדי שיהיה דבריהם נשמעים וכו' הרי זה לובש מתפוסת הבית, וכן האפוטרופוס רשאי ללבוש מיתומים כדי שיהיה דבריו נשמעין כמו שמבואר שם (סימן ר"צ סעיף ד'), ועל כן כאן כיוון שלא כיוון אליעזר רק לכבוד רבו אברהם ולכבוד בנו שיקפצו עליו להנשא לו, הותר לו לקחת מדעת עצמו משל בעל הבית כיון שהוא כבודו. וזה אשר מודיענו הכתוב אשר גם אליעזר ידוע בצדקתו ובודאי לא עשה דבר שאינו, ואף על פי כן הנה לקח עשרה גמלים מגמלי אדוניו בלתי שאילת רשות, כי כן הוא בדיני התורה אשר לכבודו מותר אף בלא דעתו וכאשר נפסקה ההלכה.
 
אחד מן הראשונים
ר' חיים פלטיאל בראשית פרק כד פסוק י (פרשת חיי שרה)
ויקח עשרה גמלים. אמרינן במסכת שמחות למה עשרה כדי לברך ברכת חתנים בעשרה דעשרה היו רוכבין על עשר גמלים. וא"ת אמאי לא יליף במסכת כתובות מהכא דברכת חתנים בעשרה דכתיב ויברכו את רבקה, שיליף מהתם שברכו את רבקה
מה מתרץ ?
 
ר' חיים פלטיאל בראשית פרק כד פסוק י (פרשת חיי שרה)
ותי' מ"ה דל"ק חדא דלא מוכח בהדיא לברכת חתנים [אבל לא ווארט יפה, ס"ד דחדא מן הראשונים], ועוד דע"כ לאו ברכת חתנים הואי דהא אמרינן התם בפ' קמא דכתובות מברכין ברכת חתנים בבית חתנים אלא הכא ברכת אירוסין הואי
 
ר' חיים פלטיאל בראשית פרק כד פסוק י (פרשת חיי שרה)
ותי' מ"ה דל"ק חדא דלא מוכח בהדיא לברכת חתנים [אבל לא ווארט יפה, ס"ד דחדא מן הראשונים], ועוד דע"כ לאו ברכת חתנים הואי דהא אמרינן התם בפ' קמא דכתובות מברכין ברכת חתנים בבית חתנים אלא הכא ברכת אירוסין הואי
חלילה, לא כיוונתי לזלזל בדברי רבינו המאור הגדול החיזקוני, הס מלהזכיר...
 
חכם א' הראני לדברי המגיד הנודע הבקיא המופלא הגר"ב רוזנבלום שליט"א שזה שייך לעשר הספירות.
מצו"ב דברי הגאון רבי ברוך רוזנבלום
כתבתי לפני כן לשון הזוהר בפרשת וישב
ולא יודע למה מחקו את זה
אביא את לשון הזוהר שוב
זוהר בוישב דף קפא ע"ב
ת"ח מה כתיב ויקח העבד כמה דאתמר, עשרה גמלים אלין אינון עשרה דרגין דהאי עבד שלטא עלייהו כגוונא דלעילא
 
כתבתי לפני כן לשון הזוהר בפרשת וישב
ולא יודע למה מחקו את זה
אביא את לשון הזוהר שוב
זוהר בוישב דף קפא ע"ב
ת"ח מה כתיב ויקח העבד כמה דאתמר, עשרה גמלים אלין אינון עשרה דרגין דהאי עבד שלטא עלייהו כגוונא דלעילא
מיוחד, ידיעות מפליאות ומרהיבות,
מעניין משום מה לא הביא הגאון הנ"ל זוהר זה.
 
מיוחד, ידיעות מפליאות ומרהיבות,
מעניין משום מה לא הביא הגאון הנ"ל זוהר זה.
גם אני מתפלא
אגב: זוהר זה למיטב ידיעתי [גם עם חיפוש] לא הובא בשום מקום
לא חפשתי באוצר החכמה
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה