מדוע נקטה הגמ' אפייה ובישול? | פרשת בשלח | פורום אוצר התורה מדוע נקטה הגמ' אפייה ובישול? | פרשת בשלח | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,802
תודות
7,937
נקודות
692
שבת ע"ד ב' עולא רצה להתיר ברירה בשבת לצורך אותו היום;
והקשה רב חסדא "וכי מותר לאפות לבו ביום, וכי מותר לבשל לבו ביום".

ויש לדקדק בלשון הגמ' שנקטה שתי דוגמאות מאותה מלאכה, ולכאורה היה מתאים יותר לומר "וכי מותר לטחון, וכי מותר לבשל", וכיוצ"ב.
וי"ל [נתעוררתי לזה מהגר"י ענגיל (בית האוצר), והוא כתב אחרת, וצ"ע] שכוונת הגמ' שיש ראיה מהתורה שאסור לעשות מלאכה לבו ביום, כי הרי כתוב בפרק ט"ז פסוק כ"ג "שבת קדש לה' מחר את אשר תאפו אפו ואת אשר תבשלו בשלו", שמה שרוצים לאכול בשבת צריך לאפות ולבשל ביום שישי;
וא"כ הגמ' נקטה כלשון הפסוק.

אגב, ר' חיים פלטיאל כתב ש"תבשלו בשלו" נאמר על השליו;
ולכאורה היה מקום לומר שזה נאמר על המן, כמו שכתוב בבהעלותך "ובשלו בפרור",
ועי' יומא ע"ה א' שיתכן שזה הולך על ציקי קידרה שירדו עם המן.​
 
שבת ע"ד ב' עולא רצה להתיר ברירה בשבת לצורך אותו היום;
והקשה רב חסדא "וכי מותר לאפות לבו ביום, וכי מותר לבשל לבו ביום".

ויש לדקדק בלשון הגמ' שנקטה שתי דוגמאות מאותה מלאכה, ולכאורה היה מתאים יותר לומר "וכי מותר לטחון, וכי מותר לבשל", וכיוצ"ב.
וי"ל [נתעוררתי לזה מהגר"י ענגיל (בית האוצר), והוא כתב אחרת, וצ"ע] שכוונת הגמ' שיש ראיה מהתורה שאסור לעשות מלאכה לבו ביום, כי הרי כתוב בפרק ט"ז פסוק כ"ג "שבת קדש לה' מחר את אשר תאפו אפו ואת אשר תבשלו בשלו", שמה שרוצים לאכול בשבת צריך לאפות ולבשל ביום שישי;
וא"כ הגמ' נקטה כלשון הפסוק.

אגב, ר' חיים פלטיאל כתב ש"תבשלו בשלו" נאמר על השליו;
ולכאורה היה מקום לומר שזה נאמר על המן, כמו שכתוב בבהעלותך "ובשלו בפרור",
ועי' יומא ע"ה א' שיתכן שזה הולך על ציקי קידרה שירדו עם המן.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

וכן היכן זה מוזכר במקורות
[ATTACH type="full"...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה