חנוכה - מדוע צריך שהמשלח יעמוד ליד השליח ומ"ש משליחות בתרומה | ענייני דיומא חנוכה - מדוע צריך שהמשלח יעמוד ליד השליח ומ"ש משליחות בתרומה | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,118
תודות
6,914
נקודות
407
במ"ב (סימן תרעה, ט) מתבאר שכאשר אדם שולח שליח להדליק נר חנוכה צריך המשלח לעמוד ליד השליח כאשר מברך עיי"ש.
ולכאורה דרוש הסבר מדוע צריך שהמשלח יעמוד ליד השליח בעשיית הברכה ומאי שנא משליחות להפרשת תרומה.
 
@נדיב לב במ"ב (סימן תרעה, ט) מתבאר שכאשר אדם שולח שליח להדליק נר חנוכה צריך המשלח לעמוד ליד השליח כאשר מברך עיי"ש.
ולכאורה דרוש הסבר מדוע צריך שהמשלח יעמוד ליד השליח בעשיית הברכה ומאי שנא משליחות להפרשת תרומה.
לכאו' בתרומה יש מצווה לתרום, רק א"א להחיל חלות על תרומה שאינה שלי, וע"כ השליח מקיים את המצווה בעצמו, ורק צריך שליחות על מה שמחיל את החלות,
אבל בנ"ח צ"ע כיצד מהני שליחות, אי נימא דהמצווה היא שיהא נר דולק, א"כ אמאי השליח מברך, המשלח יברך, דומיא דמי שמניחים לו תפילין ע"י שהמונח מברך,
ואי המצווה היא "המעשה", להדליק, א"כ הוא לכאו' מצווה שבגופו שלא מהני בזה שליחות, כמו שלא מהני לשלוח שליח להניח תפילין במקומי, וצ"ע.
 
שמעתי מר' אברהם גורביץ שביאר כל הענין כמין חומר והוציא מזה ומעוד פוסקים גבי דינים אחרים [מילה פדיוה"ב ועוד] שהוא מין שליחות בהגדרתה שליחות מעשה דעומד על גביו, והביא לזה ממה שציין הגרעק"א בגיליון הש"ס ריש האיש מקדש לדרש"י עה"ת גבי המקלל דכתי' ורגמו אותו כל העדה ופירש"י שאינו אלא במעמד כל העדה ומכן ששלוחו של אדם כמותו, וביא' שהוא על דרך אותו הענין,
 
במ"ב (סימן תרעה, ט) מתבאר שכאשר אדם שולח שליח להדליק נר חנוכה צריך המשלח לעמוד ליד השליח כאשר מברך עיי"ש.
ולכאורה דרוש הסבר מדוע צריך שהמשלח יעמוד ליד השליח בעשיית הברכה ומאי שנא משליחות להפרשת תרומה.
עכשיו מצאתי
תשובות מהר"ח או"ז סי' קכח'
תנן האיש מקדש בו ובשלוחו ואמרינן בגמרא מצוה בו יותר מבשלוחו וא"כ בשחיטה ובהפרשת חלה נאמר בו ולא יעשה שליח לשחוט בהמתו ולהפריש חלה מעיסתו וגם לא ידעתי איך ראובן יברך על שחיטת בהמת שמעון או על הפרשת חלה מעיסה שאין הוא מצווה לשחוט בהמה זו ולא להפריש חלה מעיסה זו וגם מאי שנא הפרשת חלה שיכול לקיים מצותו ע"י שליח מכל המצות תפילין וציצית סוכה ולולב ואכילת מצה ושמא שחיטה והפרשת חלה אין מצוותן אלא שתתקן העיסה מדכתיב גבי תרומה גם אתם אשמעינן שעיקר מצותה רק לתקן העיסה וליתן חלה לכהן, וכן שישחט הנשחט וכן קידושין עיקר המצוה שתהא לו אשה מקודשת וכן בגירושין ובהפרשת תרומה ושחיטת קדשים ובקביעת מזוזה ועשיית מעקה אבל בתפילין וציצית ואכילת מצה וסוכה ולולב אין שייך שליחות, אכן צריך ליתן טעם מאי שנא חליצה דלא איפשר לקיומה ע"י שליח מגט ושמא דבעינן חליצה דומיא דייבום או שמא דכתיב וחלצה נעלו מעל רגלו ודוקא בקידושין מצוה בו יותר מבשלוחו שאין השליח נהנה מן הקדושין כלום ואדרבה נפסד שנאסרת עליו אבל בשחיטה והפרשת חלה וכיוצא בהם לא יהא מצוה בו יותר בשלוחו כאשר נהגו כל רבותינו וכל העולם אעפ"י שבקיאים בהלכות שחיטה נותנים לחזן לשחוט וכן יהא גם בהפרשת חלה וללמד את בנו תורה, שבתחלה משכירים מלמדים ואין האב עצמו מלמדו וכן יהא גם במילה שאפילו האב אומן יכול לכתחלה לומר לאחר למול ואעפ"י שבמילה אין המוהל נהנה גם אבי הבן אינו נהנה והרי הם שוים ובכל אלה יוכל השליח לברך אכן בקידושין איני סבור כלל שיוכל השליח לברך ולקדש את האשה אם לא שהמשלח עומד אצלו ושומע ויוצא בברכת השליח שאפילו אם היה מקדשה בעצמו היה חבירו מברך בשבילו ומוציאו שכן כתב רבינו אבא מארי זצוקלה"ה שאם ראובן מניח תפילין או מתעטף בציצית חברו מברך בשבילו, שכן שנינו כל הברכות כולן אעפ"י שיצא מוציא וכן בהדלקת נר חנוכה אם ראובן מדליק נרותיו של שמעון כדרך שרגילין העולם כשיש אלמנה בבית אומרת לאחד מאנשי הבית להדליק נרותם בשבילם, סבורני שלא יברך אלא אם כן יעמוד משלח בצדו ויצא בברכתו.
 

הודעות מומלצות

כידוע בדרום אמריקה ישנה בעיה כשרותית חמורה של...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה