נח - מדוע שם קיבל ציצית דייקא, ויפת קבורה דייקא ? | בראשית נח - מדוע שם קיבל ציצית דייקא, ויפת קבורה דייקא ? | בראשית

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
510
תודות
762
נקודות
191
פשט יקר ביותר ראיתי בדברי הגאון רבי זלמן סורוצקין זצ"ל

כתוב בפסוק: "וַיִּקַּח֩ שֵׁ֨ם וָיֶ֜פֶת אֶת־הַשִּׂמְלָ֗ה וַיָּשִׂ֙ימוּ֙ עַל־שְׁכֶ֣ם שְׁנֵיהֶ֔ם וַיֵּֽלְכוּ֙ אֲחֹ֣רַנִּ֔ית וַיְכַסּ֕וּ אֵ֖ת עֶרְוַ֣ת אֲבִיהֶ֑ם וּפְנֵיהֶם֙ אֲחֹ֣רַנִּ֔ית וְעֶרְוַ֥ת אֲבִיהֶ֖ם לֹ֥א רָאֽוּ",

וכתב ע"ז רש"י: ויקח שם ויפת - אין כתיב כאן ויקחו אלא ויקח, לימד על שם שנתאמץ במצוה יותר מיפת, לכך זכו בניו לטלית של ציצית, ויפת זכה לקבורה לבניו, שנאמר (יחזקאל לט יא) אתן לגוג מקום שם קבר. וחם שבזה את אביו נאמר בזרעו (ישעיה כ ד) כן ינהג מלך אשור את שבי מצרים ואת גלות כוש נערים וזקנים ערום ויחף וחשופי שת וגו'.

ויש להקשות, מדוע דייקא שם זכה למצות ציצית, ויפת קיבל דייקא מצות קבורה.

וכתב הגאון הגרז"ס לבאר,
שזה בא כמידה כנגד מידה, שם שהתאמצץ ביותר ועשה המצוה מתוך חיות, זכה למצות ציצית שהיא מצוה של החיים תרתי משמע.
מה שאין כן יפת שעשה המצוה ללא התלהבות וחיות, זכה למצוה של קבורה.
 
בענין זה ראיתי דברים ברבינו חיים פלטיאל,
וזה לשונו:
(כג) ויקח שם ויפת. פרש"י שם שנתאמץ במצוה זכו בניו לטלית של ציצית. הק' הר' יעקב מאורלייניש הא אמרינן במס' סוטה בזכות שאמר אברהם אם מחוט ועד שרוך נעל זכו בניו לציצית. ותי' הר"ר אליקים דמה שפי' לטלית של ציצית ר"ל לבגד נאה מציצית כלמר מפתיל נאה. ותדע דהכי הוא שהרי לא אמר לציצית כמו שאמר שם אלא לטלית של ציצית, וראייה מבראשית רבה דקאמר התם אמר הק' לשם את כסית ערות אביך חייך שאני פורע לך שנ' באדין גובריא אילין כפיתו בסרבליהון עכ"ל ולא הזכיר ציצית כלל. וי"מ דמה שפי' זכו בניו ר"ל קצת בניו ועדיין לא נודע לאיזה מבניו ובזכות שאמר אברהם אם מחוט ועד שרוך נעל זכו בניו לציצית יותר משאר בניו של שם.
ע"כ.
ולא זכיתי להבין מאי קשיא ליה, ועל דא מאי מפרק.

ודאי שבתחילת דבריו מקשה בזכות מי קיבלו מצות ציצית, אאע"ה או שם.
אך סו"ד צ"ב.
 
בענין זה ראיתי דברים ברבינו חיים פלטיאל,
וזה לשונו:

ע"כ.
ולא זכיתי להבין מאי קשיא ליה, ועל דא מאי מפרק.

ודאי שבתחילת דבריו מקשה בזכות מי קיבלו מצות ציצית, אאע"ה או שם.
אך סו"ד צ"ב.
סוף דבריו בא ליישב באופן אחר את השאלה הראשונה. דלא מבואר איזה בניו של שם זכו. והרי לא כל בניו זכו. אם כן אין זה מוכרע עדיין לכל הדורות גם לבניו של אברהם. ועל זה זכה אברהם זבכות עצמו גם לבניו אחריו עד היום. נמצא שאין כאן סתירה, זה לא אותם בנים, דו''ק
 

קבצים מצורפים

לעניות דעתי זה בהתבסס על האמור.
בכל אופן ישר כח על דבריו.
 

הודעות מומלצות

הנפילה של החוזה מלובלין מהחלון...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה